Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Als de amandelboom bloeit

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Als de amandelboom bloeit

Gedachten over ouderenpastoraat

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij het ouder worden zijn er tal van ontmoetingen. Vooral contacten met kinderen en kleinkinderen, als we die ontvingen, nemen een belangrijke plaats in. Bij kinderloosheid wordt meer dan eens een goede band onderhouden met bij voorbeeld nichten en neven. Deze plaats kan ook worden ingenomen door jongeren uit de kerkelijke gemeente.

Oprechte belangstelling van de oudere voor de jongere generatie is van groot belang. In de gesprekken met het navolgende geslacht levert het meeleven in het heden met het reilen en zeilen van de maatschappij en van de kerk de nodige gesprekstof op. In deze ontmoetingen kunnen de wezenlijke dingen van de ouderen naar de jongeren toe, en omgekeerd, aan de orde komen. Hier dient in de kerkelijke gemeente aandacht aan te worden besteed. Het is zo’n verschil of we onze dagen volmaken zat van onrust, of dat we door genade onze roeping verstaan. David spreekt van deze roeping in het verlangen om dit geslacht te verkondigen Gods arm, alle nakomelingen Uw macht (Ps. 71:18).

Zat van onrust
De ouderdom brengt met zich mee dat we dingen moeten loslaten. Dat is voor Adamskinderen, die verkleefd aan het stof geboren worden, onmogelijk. Dat gaat met smart gepaard. Smart die ook ontkenning van het ouder worden met zich meebrengt. In de omgang met ouderen vraagt dit aandacht. Een voorbeeld kan dit mogelijk wat verduidelijken. Hij was goed gezond. Tot aan zijn vijf en zestigste werkte hij door. Na zijn pensionering ging hij voor zichzelf werken. Van stoppen wilde hij niet weten. Ledigheid is immers des duivels oorkussen. Hij wilde er niet aan denken dat aan alles ooit een einde komt. Oud zijn, de dood, dat was voor een ander. Hij kon anders weten, want hij kwam onder Gods Woord. Hij was op de vlucht voor de dood, die hem toch een keer inhaalde. Op zijn graf zouden zijn kinderen kunnen schrijven: Zijn leven was werken. Het zijn niet alleen mannen die daar last van hebben. Ook vrouwen kunnen bijvoorbeeld het ene handwerk na het andere oppakken. In het verzorgingshuis kan men zich er op beroemen hoeveel meter dekens men breit voor mensen in arme landen. Bezig zijn en blijven is goed en nodig. Maar hoe vullen we dat in? Job wijst erop dat een mens van een vrouw geboren kort van dagen is en zat van onrust. Een mens buiten het paradijs gaat in onrust zijn levensweg. Hij brengt zijn dagen in onrust door. De vrucht als een mens op die weg voortgaat, is eeuwige onrust. Men had soms gedacht na de pensionering meer tijd te hebben om stil te staan bij Gods Woord. Meer tijd om eens een goed boek te lezen. Het vervullen van de dagen in onrust maakt dat een mens een jaar na zijn pensionering soms zegt: Ik snap niet dat ik vroeger tijd had voor mijn werk. Ik heb kinderen, kleinkinderen, moet hier behangen, daar schilderen, vrijwilligerswerk zus en zo. De duivel geeft de mens vele bezigheden, opdat we toch vooral niet aan het levenseinde zouden denken. En zo gaan we verloren in eeuwige onrust, door eigen schuld. Wat zou het binnen het huwelijk, in gezinnen onderwerp van gesprek moeten zijn. Ook in het pastoraat vraagt dit aandacht rond pensionering en in de tijd erna.

Zat van dagen
Er is nog een andere uitdrukking die we tegenkomen in de Bijbel. Naast de uitdrukking ‘zat van onrust’ is er sprake van ‘zat van dagen.’ De eerste gedachten die we krijgen bij ‘zat van dagen’ is dat het gaat over iemand die het leven moe is. Aandacht van medemensen, ook in het pastoraat, is dan zeker vereist. Het gaat echter in de uitdrukking ‘zat van dagen’ om iets heel anders. We lezen deze uitdrukking bij Abraham, Izak, Job, David, de priester Jojada. We lezen het dus alleen bij Gods kinderen. In het oorspronkelijke betekent de uitdrukking ‘zat van dagen’: de dagen tot zijn bestemming brengen. Dan worden de dagen geteld, met een wijs hart. Het is het tegenovergestelde van het leven doorbrengen in gedachten. ‘Zat van dagen’ geeft een leven dat als een volle garf wordt ingezameld in Gods schuur. Door Gods genade is het leven vernieuwd en geheiligd en zo alleen gaan mensen in hun leven weer ten dele aan hun scheppingsbestemming beantwoorden. Men leeft als vreemdeling, verstaande zijn roeping te midden van een krom en verdraaid geslacht. Een vreemdeling die als reiziger op weg is naar de stad die fundamenten heeft. Wat is het een voorrecht als er zulke ouderen zijn in de kerkelijke gemeente. Ze waren er in het verleden en God zal zorgen dat ze er blijven tot het eind der tijden toe. Mensen bij wie je als ambtsdrager op bezoek komt, maar je ontvangt daar vooral onderwijs. Niet uit de hoogte, maar als medezondaar wijzen zulke mensen van zichzelf af. Ze verkondigen wat Gods genade vermag in het leven. En als het voor hen kan, kan het voor een ander ook! Dat kunnen mensen zijn die jongeren van de jeugdvereniging tot jaloersheid verwekken. Het kunnen ouders of grootouders zijn op wie onkerkelijke kleinkinderen bij het sterven jaloers zijn. Ze kunnen het zelfs zeggen: ‘Zo zou ik ook wel willen sterven.’ Ouderen die op huisbezoek spreken over de hoop die zij hebben vanwege Gods genade, mogen erop gewezen worden daarover te spreken tegen anderen, tegen jongeren. Soms zwijgt men vanwege vermeende geleerdheid van de ander, maar over Gods werk behoeft tegenover de wetenschap van de wereld niet gezwegen te worden. Men zal in biddend opzien tot de Heere vragen om tijd en plaats gewezen te krijgen.

(wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juni 2011

De Saambinder | 16 Pagina's

Als de amandelboom bloeit

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juni 2011

De Saambinder | 16 Pagina's