Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bevestiging/intrede ds. A.A. Brugge te Ede

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bevestiging/intrede ds. A.A. Brugge te Ede

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

30 juni 2011 was een bijzondere dag voor de gemeente van Ede. Op die dag mocht de gemeente voor het eerst een eigen herder en leraar ontvangen in de persoon van ds. A.A. Brugge.
In de bevestigingsdienst bediende ds. A. Verschuure het Woord uit 1 Koningen 17:1-7. Het thema van de preek was: Elia, de knecht des Heeren. 1. Gezonden door de Heere; 2. Staande voor de Heere; 3. Sprekende over de Heere; 4. Geleerd door de Heere. Ineens staat Elia daar voor het aangezicht van Achab. Zijn afkomst blijft voor ons verborgen. Een mens als alle andere mensen. In zichzelf een Adamskind is hij gezonden door de Heere tot Achab. Toch is hij verwaardigd om door genade te mogen dienen in Gods koninkrijk. Onbekwaam in zichzelf, maar niet onbevoegd. Om een boodschap van de Heere te brengen aan Achab en Israël. Het is nodig om te weten geroepen te zijn tot Gods wonderbaar licht. Nodig om te weten geroepen te zijn, uitgestoten te zijn, gezonden te zijn naar deze gemeente. Elia, en al Gods knechten, staan allereerst voor het aangezicht van de Heere. Hij heeft een boodschap van de Heere voor Achab en het volk. Een wonder als de Heere een dienaar geeft met een boodschap van Hem. Daarom hoeft Elia niet te vrezen want hij komt, gezonden met de boodschap van Gods Woord. Dan zorgt de Heere ervoor dat het Woord zal doen hetgeen Hem behaagt. Alles tot Zijn eer. Elia beseft te staan voor Gods aangezicht. Dat geeft vrijmoedigheid om te spreken. Er ligt ook iets ontzaglijks in. Het werk van Gods knechten moet altijd gebeuren voor het aangezicht van de Heere. Wie zal voor Zijn aangezicht rechtvaardig zijn? Dan wordt ieder in de gemeente, persoonlijk, in de prediking (en in de bezoeken) gesteld voor het aangezicht van de Heere. Dat is de ernst van de prediking. “Voor Wiens aangezicht ik sta” wijst ook op de gewilligheid waarmee Elia en al Gods knechten, in gehoorzaamheid hun werk mogen doen. Getrouw. Dat kan alleen in een stervende weg waarin het oog mag zijn op de Meerdere van Elia, die getrouwe Ambtsdrager Die altijd staat voor het aangezicht Gods. Wat is de boodschap die gebracht moet worden? Allereerst het oordeel, maar ook verlossing in de weg van schuld belijden. Dat mijn zonden Gods straf rechtvaardigen. Een hartelijk buigen onder de Heere. Het eens worden met Zijn straf. En dat alleen in die weg, verlossing, Gods genadige zegen, door ons ontvangen kan worden. Dat is de opdracht van elke dienaar des Woords. Tenslotte wordt Elia apart genomen door de Heere. Weggenomen uit zijn gemeente. Hij zal zes maanden lang persoonlijk en ambtelijk onderwijs krijgen. Allereerst moet Elia leren dat de Heere Zijn knecht niet nodig heeft. Vervolgens heeft Elia daar maar één ding kunnen doen: Bidden voor zijn volk. Ook moet Elia leren het elke dag weer te verwachten van de Heere. Na zes maanden staat Elia bij de beek waarin het water steeds maar zakt en de beek uiteindelijk uitdroogt. Hij moet, in een stervende weg, leren van de weldaden te worden afgetrokken om gebracht te worden aan de voeten van de grote Weldoener. In zo’n stervende weg mogen Gods knechten verdwijnen en blijft er maar één ding over: en zie meer dan Elia is hier.
Na het lezen van het formulier mag ds. Brugge zich met de woorden: ja ik, van ganser harte, aan de gemeente verbinden. In de persoonlijke toespraak wijst ds. Verschuure nog op de woorden uit Psalm 143: “Uw goede Geest geleide mij in een effen land.”

In de dienst waarin ds. Brugge zich aan de gemeente verbond, was 2 Korinthe 4:5 het uitgangspunt. Het thema van de preek was: De prediking van Het Woord. 1. Buigen in afhankelijkheid; 2. Verkondigen van zaligheid; 3. Geroepen tot dienstbaarheid. In Korinthe laat God Zijn Woord verkondigen. Niet de beste, de mooiste, gemeente. Een gemeente buiten het paradijs. Maar de Heere wrocht mede. In de tweede zendbrief onderwijst Paulus de gemeente in wat het niet is, maar ook in wat het wel is. Niet de mens, de prediker, in het middelpunt, maar God en Zijn werk. Dan gaat de mens naar de achtergrond. Het gaat niet om de mens, zijn gaven en inzichten, maar het gaat om de schat die gedragen wordt in een aarden vat. Die schat mag worden verkondigd. Hoe komt Paulus aan die prediking? Die vindt zijn oorsprong in de eeuwigheid. Het Woord is vlees geworden. Paulus zegt: Wij prediken. Geroepen, bekwaam gemaakt. Als een stervende tot stervenden. Paulus wist wie hij was toen God in zijn leven kwam. Het licht ging op. In Korinthe is het Licht opgegaan. Niet om Paulus, maar om Jezus’ wil. Paulus predikt niet zichzelf maar Christus. Hij wordt gepredikt aan schepselen. Van nature wacht niemand op die boodschap. Waar het vanuit de mensen niet meer kan, kan het vanuit God. Dat is nu het wonder. Verwacht het niet van de prediker. Verwacht het van die Ene Die is gekomen om onvoorwaardelijk te dienen. Dat geeft zelfverloochening. Hier is het buigen in afhankelijkheid. Dan gaat het niet om grote dingen. Maar om alleen Jezus Christus de Heere te mogen prediken en niet onszelf. Ondanks de tegenstand. Wat is het arm als de prediker zichzelf preekt. Alleen Gods Woord kan worden gepredikt. Gaat u met verlangen op onder de prediking van dat Woord? Dan is de inhoud van de prediking: Christus, de Gezalfde. Uit die zalving vloeit Zijn profeet zijn voort. Dan maakt Hij plaats voor Eén Die blinden kan, wil en zal leiden. Is daar plaats voor in uw leven? Hij is gezalfd om zo’n onverbeterlijke te verlossen door Zijn dierbaar bloed. Dat geeft een nabij leven aan de Heere. Dan gaat de eeuwigheid zwaar wegen. Dat geeft liefde om ver bij het onwaarachtige vandaan te blijven. Hij is ook Koning. Hij schrijft Zijn gezegende inzettingen in harten. Zo vergadert Hij Zijn Kerk. Hij is Redder. Of bent u al gered? Er is maar één middel. Daar maakt Hij plaats voor. Hoe? Minder worden, de vijandschap ontdekken. Hoe doet Hij dat? Door de prediking waarin gehoord wordt dat Hij de broederen in alles gelijk geworden is, uitgenomen de zonde. Hij is de verhoogde, de Heere. Dat is een inhoudrijke prediking. Door Woord en Geest. Dat is verkondigen van zaligheid. In het laatste gedeelte van de tekst bedoelt Paulus het dienen zoals de Heere het wil. Dan maakt de prediker zichzelf overbodig en blijft alleen de boodschap over. Dat hebben allen die in een ambt dienen nodig. Paulus kent zijn plaats. Hij weet van het “Ik ellendig mens”. Paulus wenst zichzelf leeg te prediken als die schat maar blijft. Geroepen tot dienstbaarheid. Dienaar te zijn om Jezus’ wil. Hij heeft volkomen gediend. Daarin werd niets gemist. Hij heeft Zijn ziel gegeven tot een rantsoen voor velen. Zijn dienen leidde door de dood tot het leven. Daarom kan het, zelfs voor de grootste van de zondaren, om Jezus’ wil.

Ds. Brugge werd toegesproken door ds. F. Mulder namens de classis Barneveld en de PS Oost, ds. J. Goudriaan namens de plaatselijke kerken en door ouderling. E. van Veldhuizen namens de gemeente.

H. van Eckeveld, scriba

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 2011

De Saambinder | 16 Pagina's

Bevestiging/intrede ds. A.A. Brugge te Ede

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 2011

De Saambinder | 16 Pagina's