Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods stem in Samuëls jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods stem in Samuëls jeugd

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

En het zal geschieden, zo Hij u roept, zo zult gij zeggen: Spreek, HEERE, want Uw knecht hoort. 1 Samuël 3:9m

Hanna’s gebed
De Heere heeft Zich in het leven van Samuël verheerlijkt. Zijn genadige leiding bleek reeds in hoe Hanna Samuël mocht verwachten. Het was Hanna’s hartelijke wens dat haar jongen de Heere dienen zou.

Ze had het de Heere zelfs beloofd. Ongetwijfeld wist Hanna van de praktijken van Hofni en Pinehas. Zij onteerden het heiligdom van de Heere met diefstal en schandelijke wellust. Maar toen Samuël nog jong was, bracht Hanna hem bij Eli. Het kan niet anders of haar gebeden hebben haar jongen vergezeld. Wat is Hanna hier tot voorbeeld voor ouders en opvoeders. David mocht getuigen dat hij “op de Heere geworpen was van de baarmoeder af”. Als onze kinderen dat later ook zeggen mogen, zal dat nu praktijk moeten zijn in het leven van hun ouders. Kent u iets van zulke gebedswerkzaamheden vanwege het zielenheil van uw kinderen? Ze zijn in zonden ontvangen en geboren. Ze moeten wederom geboren worden, anders kunnen ze het Koninkrijk Gods niet ingaan. Sinds Hofni en Pinehas is de praktijk van Godsontering en zedeloosheid nog even levendig. In zo’n wereld gaan onze kinderen naar school. Wat is het gebed nodig voor het leven van elke dag. Of de Heere onze kinderen beschermen wil bij leven en gezondheid. Dat Hij ze bewaart bij de leer en het leven naar Gods Woord. Dat de catechisaties en de verenigingsavonden daartoe gezegend mochten worden. De Heere sterke allen die bij het onderwijs betrokken zijn. Wat zal toch de kracht van Hanna’s gebed zijn geweest? Hanna moest Samuël bij Eli achterlaten. Ze maakte elk jaar een kleine rok voor hem. Verder kon ze niets voor haar jongen doen. Hoe gelukkig is het als wij eens uitgewerkt mogen raken. Als de nood van onze kinderen ons als een onwaardige en verlorene in onszelf aan Gods voeten brengt. En wat een wonder is het dan om rust te vinden in de eenzijdige genade en de onwankelbare trouw van de Heere. Hanna getuigt ervan in haar lofzang. Wat een voorrecht als we zo de zorgen van het komende seizoen bij de Heere mochten kwijtraken.

Gods stem
En Samuël? Hij bad de Heere aan, diende Hem en werd groot voor Zijn aangezicht. Het staat meerdere keren geschreven. De Heere verheerlijkte Zich in het leven van deze jongen. Er kwam een stille liefdesbetrekking openbaar tussen zijn jonge hart en de God van zijn vaderen. Dat bleek in Samuëls levensgang. Hofni en Pinehas waren zijn voorbeelden niet. Hij diende voor het aangezicht van Eli. Jongelui, wie zijn jullie voorbeelden? Jullie weten vast wel hoe Hofni en Pinehas tegenwoordig heten. Maar maken de idolen van de wereld of van de oppervlakkige godsdienst je werkelijk gelukkig? Doe als Samuël. Zoek de zonde niet op maar breek er mee. En laat je leven getekend mogen zijn in de dienst van de Heere. “Wie heeft lust de HEER’ te vrezen, ’t Allerhoogst en eeuwig goed? God zal Zelf zijn leidsman wezen; Leren, hoe hij wandelen moet.” En dan, op een nacht, werd Samuël door God geroepen. De Heere wilde Samuël opleiden tot het profetenambt. Samuël hoorde driemaal een stem maar begreep het niet. Samuël is de halve nacht in de weer geweest, maar hij zocht niet op de goede plaats. Hij liet de Heere roepen en wist niet eens dat Hij het was. Maar Samuël was toch een Godvrezende jongen? O, als de Heere een mens roept, moet er zoveel weerstand overwonnen worden. Het natuurlijk hart verstaat niet de dingen die des Geestes Gods zijn. Wat een beschamende en ontdekkende les. Wat gelukkig als je er iets van leren mag in je jonge jaren.

En de Heere wordt het roepen niet moe. Dat is nu zo wonderlijk aan Gods genadebediening. Ook het komende seizoen gaat Zijn werk voort. Hier werd Samuël nader geroepen tot Gods dienst. Zo komt tot ons allen de uiterlijke roepstem van Gods Woord. “Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven”. Hoe slecht u tot nu toe ook geluisterd hebt, nog roept de Heere tot Zijn dienst. En Hij doet het met een heilige liefdesdrang. Hij riep Samuël bij name.

Eli’s raad
Samuël had onderwijs nodig. Hoe zal een mens, hoe zal een jongere Gods Woord verstaan? Samuël wendde zich tot Eli. Hij was immers de aangewezen persoon om hem in Gods weg te onderwijzen? Maar hoe beschamend is Eli’s voorbeeld. Gods Woord tekent het ons in alle eerlijkheid. Eli zag zijn zonen niet eens zuur aan bij alle gruwel die zij deden. Hanna’s innig gebed zag hij aan voor dronkenschap. En ook bij Samuël onderkende hij Gods spreken niet. We krijgen de indruk dat hij geen nabij leven met de Heere kende. Wat zou het groot zijn als wij als ambtsdragers met deze zaken tot onszelf mochten inkeren. Eigen krachten te verachten, wordt op Jezus’ school geleerd. Hoe nodig is het voor ambtsdragers om op deze school voortdurend ontdekkend onderwijs te ontvangen. In Gods koninkrijk moet een mens er steeds opnieuw geheel tussenuit. De Heere verlene ons het komende seizoen iets van de verborgen omgang met God. Zo make de Heere door genade levende wegwijzers. Christus’ woorden gelden als een vermaning voor alle ouders en opvoeders: “Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet”. Samuël ontvangt na de derde roepstem van Eli het beslissende onderwijs: “En het zal geschieden, zo Hij u roept, zo zult gij zeggen: Spreek, HEERE, want Uw knecht hoort.”

Samuëls gehoorzaamheid
Wat zal er door Samuël zijn heengegaan, toen hij zich opnieuw in zijn slaapvertrek had teruggetrokken. Nu drong het tot hem door dat de eeuwige God Zich aan hem zou openbaren. Wat dat wil zeggen, is niet goed te omschrijven. Het moet worden beleefd. Om er iets van te ervaren dat geen mens in zichzelf voor de heilige God kan bestaan. Toen de Heere riep, sprak Samuël: “Spreek, want Uw knecht hoort”. Was het diepe eerbied bedat Samuël Gods naam niet uitsprak? Maar om er dan iets van te ervaren hoe God in Christus nadert tot de ziel. O, wat komt er dan heilige liefde en hoogachting voor de Heere in het hart. De boodschap die Samuël kreeg, was diep ingrijpend. God zou Zijn strafgericht over het huis van Eli voltrekken. Hofni en Pinehas zouden worden gestraft. Maar het geldt vandaag nog: Wie zondigt, roept Gods oordelen over zich uit! De Heere heeft Zich in het leven van Samuël verheerlijkt. Samuël mocht de Heere dienen voor het aangezicht van Eli. Maar de Heere leerde hem ook Zijn stem verstaan. Vandaag maakt God geen profetieën meer bekend, want de heilige Schrift is voltooid. Maar nòg spreekt de Heere “gewis, tot elk die voor hem leeft”. En is niet juist het spreken van God beslissend? Eens zal al onze ijver in de godsdienst ons ontvallen. Hoe nodig is het dat de Heere Zelf leidt in nachten van verlorenheid, om Zich aan de ziel bekend te maken door Woord en Geest. Want alleen Gods genade in Christus houdt stand in eeuwigheid. In Samuëls dagen waren de zonden en afwijkingen vele en Gods Woord was schaars. Maar de Heere verheerlijkte Zich. En de Heere is nog Dezelfde. Hij verheerlijke ook onder ons Zijn genade. Hij stelle Zijn Woord tot eeuwige zegen, ook het komende seizoen. “En het zal geschieden, zo Hij u roept, zo zult gij zeggen: Spreek, HEERE, want Uw knecht hoort.”

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2011

De Saambinder | 12 Pagina's

Gods stem in Samuëls jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2011

De Saambinder | 12 Pagina's