Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uitverkorenen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uitverkorenen

Wat is uw naam?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods?’ Romeinen 8:33a

In het natuurlijke leven horen we dat er mensen worden uitgekozen voor verschillende functies. Ook in het Woord van God lezen we van mensen die worden uitgekozen om een bepaalde taak te verrichten. Mozes koos mannen uit om met hem de berg op te gaan. Vervolgens koos hij Jozua en daarna ging hij alleen verder. Hij verscheen alléén voor God. Het is een mooi beeld van de Middelaar van het Nieuwe Testament. Hij heeft Zijn discipelen uitverkoren om met Hem te gaan naar Gethsémane. Vervolgens koos Hij Petrus, Jakobus en Johannes uit om verder met Hem te gaan. Ook hen liet Hij achter. Hij moest alléén voor God verschijnen. Hij heeft alleen betaald. Het recht van God heeft in Hem voldoening gevonden. De Vader kreeg alle eer. Maar omdat Christus wilde betalen kon er ook een volk zalig worden. Wie? Zij die uitverkorenen zijn van eeuwigheid. De Heere heeft naar Zijn welbehagen mensen uitgekozen om zalig te worden. Dit lezen wij in de Schrift. Onze vaderen hebben er ruime aandacht aan besteed in het eerste hoofdstuk van de Dordtse Leerregels. We nemen het zevende artikel uit dit eerste hoofdstuk, vanwege de rijke inhoud, geheel over: ‘Deze verkiezing is een onveranderlijk voornemen Gods, door hetwelk Hij vóór de grondlegging der wereld een zekere menigte van mensen, niet beter of waardiger zijnde dan anderen, maar in de gemene ellende met anderen liggende, uit het gehele menselijk geslacht, van de eerste rechtheid door hun eigen schuld vervallen in de zonde en het verderf, naar het vrije welbehagen van Zijn wil, tot de zaligheid, uit louter genade, uitverkoren heeft in Christus, Denwelken Hij ook van eeuwigheid tot een Middelaar en Hoofd van alle uitverkorenen, en tot een Fundament der zaligheid gesteld heeft. En opdat zij door Hem zouden zalig gemaakt worden, heeft Hij ook besloten hen aan Hem te geven, en krachtiglijk tot Zijn gemeenschap door Zijn Woord en Geest te roepen en te trekken, of met het ware geloof in Hem te begiftigen, te rechtvaardigen, te heiligen, en in de gemeenschap Zijns Zoons krachtiglijk bewaard zijnde, ten laatste te verheerlijken, tot bewijzing van Zijn barmhartigheid en tot prijs van de rijkdommen Zijner heerlijke genade. Gelijk geschreven is: God heeft ons uitverkoren in Christus, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde; Die ons tevoren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil; tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde (Ef. 1:4, 5, 6). En elders: Die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd, dezen heeft Hij ook verheerlijkt (Rom. 8:30)’. Het uitverkorenen-zijn is een heel persoonlijke zaak. Als de Heere daar iets van openbaart krijgt Gods volk een vaste vertroosting. De Heere leidt terug naar de bron van de zaligheid in de eeuwigheid. Dan is er ook een vooruitzien. ‘U is een beter lot bereid, uw heilzon is aan ’t dagen’.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 november 2011

De Saambinder | 16 Pagina's

Uitverkorenen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 november 2011

De Saambinder | 16 Pagina's