Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Driemaal zegen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Driemaal zegen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is altijd een plechtig moment wanneer een bruidspaar op hun huwelijksdag Gods huis binnengaat om daar Gods Naam aan te roepen, Zijn Woord te horen en Zijn zegen te ontvangen. Dat laatste kunnen mensen - dus ook een predikant - niet geven. En toch, aan Gods zegen is alles gelegen.
Tijdens de trouwdienst wordt tot drie keer toe een zegenwens uitgesproken.

1. Het levensbeginsel: Nadat beiden op de eerste vraag hun jawoord hebben gegeven, wordt de eerste maal een zegenwens uitgesproken: ‘Zo wille onze Heere God uw voornemen, hetwelk Hij u gegeven heeft, bevestigen; en uw beginsel zij in den Naam des Heeren, Die hemel en aarde gemaakt heeft.’ Er wordt dus toegebeden: De almachtige Schepper, de Inzetter van het huwelijk, moge jullie voornemen bevestigen. Dus Gód moge jullie huwelijk bevestigen, Zijn gunst en goedkeuring erover gebieden. Over huwelijksbevestiging gesproken…. En Hij geve dat jullie levensbeginsel mag liggen in de Naam des Heeren, in de Bron van het leven. Met andere woorden: dat jullie leven geheel gestempeld mag worden door de Heere en Zijn Woord, waarin Hij bekend maakt Wie Hij is. Daarom krijg je ook een Bijbel op je huwelijksdag van de kerkenraad.

2. De levensroeping: Nadat het bruidspaar de tweede keer ‘ja’ gezegd heeft op een vraag, apart voor de bruidegom en de bruid, klinkt het: ‘De Vader der barmhartigheid, Die u door Zijn genade tot dezen heiligen staat des huwelijks geroepen heeft, verbinde u met rechte liefde en trouw en geve u Zijn zegen.’ Hier wordt vanuit Gods Vaderlijke barmhartigheden in Christus Jezus het bruidspaar toegebeden dat God voortdurend liefde en trouw zal willen geven. In dit gedeelte wordt benadrukt, dat het huwelijk een levensroeping is. Het is niet iets dat je er ‘even bij’ doet.

3. De levensgenade: Aan het einde van het formulier klinkt voor de derde maal een zegenwens in Gods Naam. Teer en diep bidt de kerk der eeuwen de gehuwden toe: ’Onze lieve Heere God vervulle u met Zijn genade, en geve u dat gij in alle godzaligheid, liefde en enigheid, lang en heilig samen leven moogt. Amen.’ Dat wil zeggen: De levensgenade van ‘onze lieve Heere God’ zij jullie deel! Hij geve dat die levensgenade zal blijken uit het vrezen van Zijn Naam, uit het drievoudige liefdessnoer dat nooit verbroken zal worden en uit de levenseenheid in alles. Levensgenade voor hart en huis kunnen we immers niet missen. Deze genade zal blijken zowel in tere vreze van Gods Naam als ten opzichte van elkaar. Maar ook in de eenheid in liefde en in geestelijke eenheid in de Heere Jezus Christus, zoals Paulus zegt in Efeze 5:32: ‘Deze verborgenheid is groot, doch ik zeg dit ziende op Christus en op de gemeente.’
Driemaal een zegenwens: met het oog op het levensbeginsel, met het oog op de levensroeping en met het oog op de levensgenade. Wat is een huwelijksdienst toch inhoudrijk als Gods toepassende Geest erin meekomt. Dan mag het méér zijn dan vorm.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 februari 2013

De Saambinder | 16 Pagina's

Driemaal zegen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 februari 2013

De Saambinder | 16 Pagina's