Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een voorbereiding op Jezus’ begrafenis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een voorbereiding op Jezus’ begrafenis

En er waren sommigen die dat zeer kwalijk namen bij zichzelven en zeiden: Waartoe is dit verlies der zalf geschied? Markus 14:4

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maria breekt de albasten fles met nardus en giet het kostbare vocht op Jezus hoofd. Met dat gebroken flesje bedoelt Maria heel haar gebroken leven aan Hem over te geven. Als u Hem liefheeft en uw door de smart over de zonde gebroken hart voor Jezus uitstort, leert u ook diezelfde aanbidding als Maria. Stil aan Jezus voeten in de geur van de liefde, offert ze niet alleen de nardus, maar ook de fles aan Hem, Die Zijn leven offerde voor Zijn schapen.

Misschien hebt u weleens moeten ervaren dat de mensen uw oprechte bedoeling niet begrepen. Dat is heel pijnlijk. Zo verging het ook Maria. Het hele huis wordt vervuld met de heerlijke geur van de nardus, maar de harten van de discipelen niet. Zij vinden het verkwisting. Ze kijken Maria boos aan en zeggen: ‘Waartoe dit verlies van de zalf?’ Wat Maria aan Jezus besteedt noemen zij nota bene verlies! Beschamend! Kille berekenende kritiek.
Judas is ermee begonnen. Blijkbaar is Jezus hem niets waard. Je kunt kennelijk heel godsdienstig zijn en vrome dingen te berde brengen (de besteding van het geld voor de armen) en toch niets in Jezus zien. Dat is verontrustend. Maar de situatie is ook vertroostend. Je kunt een stille onopvallende vrouw zijn, net als Maria, misschien door anderen bekritiseert, terwijl je toch alles in Jezus ziet en Hem hartelijk liefhebt. Toch was het niet alleen Judas, ook de andere discipelen namen het Maria kwalijk. Dat kan dus voorkomen: onbegrip bij mensen, die zelf geen vreemdeling zijn van genade. Dat kun je niet goedpraten. De discipelen hadden het allemaal kunnen weten. Jezus had hen vaak genoeg gezegd dat Hij zou moeten sterven en begraven worden en dat Hij op de derde dag weer zou opstaan. Maria had dat aanvaard en geloofd. Ze was geestelijk veel verder dan de discipelen. De discipelen hadden zich ertegen verzet en stonden zo hun eigen zaligheid in de weg. Hun houding is niet alleen beledigend voor Maria, maar vooral ook voor Jezus. Dat flesje nardus vinden ze teveel voor Hem, Die Zijn leven gaat geven. Dat betekende nog een druppel meer in Zijn toch al zo bittere lijdensbeker. En nu het Evangelie hierin: voor zulke mensen gaat de Heere Jezus sterven. Voor mensen, die door die stille zelfopofferende aanbidding van Maria niet eens ontdekt worden aan hun eigen gemis aan offerende liefde.
Maria is door de kritiek van de discipelen in de war gebracht. Dat kunt u toch wel begrijpen? Als je dankbaarheid wilt tonen en je liefde wilt uiten en je krijgt iedereen tegen, ook mensen die je hoogacht, dan kun je daardoor helemaal uit het veld geslagen zijn, innerlijk beschadigd zelfs. Als het u overkomt, doet u dan maar net als Maria. Weet u wat ze doet? Niets! Helemaal niets! Ze voert niets tot haar verdediging aan. Wat zou ze moeten zeggen? Nuchter en zakelijk bekeken hebben de discipelen gelijk. Als je berekenend te werk gaat en de liefde uitschakelt, is er geen speld tussen te krijgen.
Misschien gaat u net als Maria gebukt onder laster of onbegrip. Lees eens even mee in 1 Petrus 2:21-24a wat u moet doen en hoe u alles moet overgeven in Gods hand: ‘Want hiertoe zijt gij geroepen, dewijl ook Christus voor ons geleden heeft, ons een voorbeeld nalatende, opdat gij Zijn voetstappen zoudt navolgen. Die geen zonde gedaan heeft, en er is geen bedrog in Zijn mond gevonden. Die, als Hij gescholden werd, niet wederschold, en als Hij leed, niet dreigde; maar gaf het over aan Dien, Die rechtvaardig oordeelt. Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout’.
Maria hoeft zich niet te verdedigen, dat doet Jezus voor haar. Hij is haar Voorspraak, niet alleen bij de Vader, maar ook bij de mensen: ‘Laat af van haar, wat doet gij haar moeite aan?’ Jezus bekroont de liefdedaad van Maria met Zijn goedkeuring. Hij noemt als diepste bedoeling achter deze daad van Maria dat ze Hem heeft gezalfd tot een voorbereiding op Zijn begrafenis (Markus 14:8).
Doden werden voor hun begrafenis gebalsemd. Die handeling wees niet alleen op een dankbare herinnering aan de overledene, maar het was ook een symbolische handeling, waarin het geloof in de overwinning op de dood doorstraalde.
De Heere Jezus ging Zich ten dode wijden. Daarom moest Hij gezalfd worden tot een voorbereiding op Zijn begrafenis. In dat licht plaatst Jezus deze daad van Maria. Straks op Goede Vrijdag zal Hij niet gezalfd kunnen worden, omdat er geen tijd meer voor is. Op de paasmorgen is het niet meer nodig. Zo is de daad van Maria niet alleen een symbolische handeling, maar ook een profetie. Wat krijgt deze zalving van Maria in het licht van Jezus’ onderwijs een diepe betekenis. Niet alleen de liefde van Maria wordt daarin duidelijk. We zien hier ook de liefde van Christus, Die Zichzelf laat zalven tot een voorbereiding op Zijn volledige overgave in de offerdood aan het kruis. Heerlijk is het als je deze liefdegeur van de nardus mag verspreiden en deze door God gezalfde Middelaar mag kennen. Het hele huis werd vervuld met de reuk van de zalf. Vraag uzelf eens af welke geur u in uw gezin of in de ontmoeting met anderen om u heen verspreidt.

Hij heelt gebrokenen van harte,
en Hij verbindt z’ in hunne smarte,
die in hun zonden en ellenden,
tot Hem zich ter genezing wenden.
(Psalm 147:2 berijmd)


Vlissingen, ds. C.G. Vreugdenhil









Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 februari 2013

De Saambinder | 16 Pagina's

Een voorbereiding op Jezus’ begrafenis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 februari 2013

De Saambinder | 16 Pagina's