Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Naam Jezus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Naam Jezus

‘en heette Zijn Naam Jezus’. Mattheüs 1:25

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onze tekst spreekt over de naamgeving van de Heere Jezus. De engel verscheen aan Jozef in een droom om het raadsel van Marias zwangerschap op te lossen. In het 21e vers kreeg Jozef de opdracht: en gij zult Zijn Naam heten Jezus.

Zijn onvoorwaardelijke gehoorzaamheid blijkt uit onze tekst: ‘en heette Zijn Naam Jezus’. Tot vandaag de dag is de naamgeving van een kind een belangrijke zaak. Ouders zijn er vaak al langere tijd voor de geboorte mee bezig. Meestal is een van de eerste vragen na de geboorte: Wat is de naam?
Toch zegt onze naam zo heel weinig.
De oorspronkelijke bedoeling van de naam was niet alleen om iemand van anderen te onderscheiden. De naam drukte uit wié de persoon was. Adam gaf voor de zondeval de dieren namen naar hun aard. Hij drukte de aard van het dier in de naamgeving uit. Door de zonde is ons verstand echter verduisterd geworden. Wij bezitten het vermogen niet meer op deze wijze namen te geven. In de tijd van de Schrift drukte men nog vaak een gedachte of verwachting uit in de namen. Hierin bleken zelfs Gods kinderen het nogal eens mis te hebben. David noemde zijn zoon Absalom, dat is vader des vredes. In tegenstelling tot zijn naam is Absalom een grote onruststoker geweest. Salomo noemde zijn zoon Rehabeam, dat is rijksvermeerderaar.
Juist onder hem is het rijk gescheurd!
Als God namen geeft, vergist Hij Zich nooit. Hij drukt in de naam precies uit wie iemand wezenlijk is. De Naam Jezus is een door God gegeven Naam. In Mattheüs 1 werd de naam aan Jozef bekendgemaakt. In Lukas 1 aan Maria.
God geeft ook ons een naam. We lezen in Romeinen 5: ‘Daarom gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben’. God noemt ons dus allen zondaren. En als God dat zegt zijn we ook zondaren. Hij vergist Zich nooit. Helaas weten de meesten het niet. Zonder ontdekking noemen we onszelf een vrome of godsdienstige.
De tollenaar beleefde wat het was een zondaar te zijn. Hebt u dat ook reeds geleerd?
God noemt dit Kindeke Jezus. Deze Naam was er al in het Oude Testament. Het is de Griekse vorm van het Hebreeuwse Jozua. Jozua en Hosea wezen heen naar Hem. De Heere Jezus is echter de Vervuller van deze Naam. Na Hem past het niemand meer die naam te dragen. Hij heet niet alleen Jezus, Hij is het ook. Hij draag Zijn Naam met recht, want de engel zegt tot Jozef: ‘Hij zal Zijn volk zaligmaken van hun zonde’.
Deze Naam is door God aan Jozef en Maria bekendgemaakt. Zij hadden het anders nooit geweten. Zij hebben Hem ook deze Naam mogen geven. Dit zal gebeurd zijn op de achtste dag. De jongentjes kregen hun naam met de besnijdenis. We lezen in Lukas 2: ‘Als acht dagen vervuld waren dat men het Kindeke besnijden zou, zo werd Zijn Naam genaamd Jezus’. Jozef en Maria hebben Hem Jezus geheten, omdat zij wisten dat Hij Jezus was.
Door goddelijke openbaring verstonden zij de waarheid van de Naam.
Maria mag in Hem in haar lofzang ‘haar Zaligmaker noemen’. Met verwondering roept zij uit: ‘hoe heilig is Zijn Naam’. Dat maakt zo’n groot verschil. Wij kennen de naam Jezus uit de Schrift. Dat wil nog niet zeggen dat wij de Persoon Jezus ook kennen.
Tijdens Zijn omwandeling op aarde noemden velen Hem Jezus. Zij kenden wel de Naam, maar zij wisten niet dat Hij Jezus was. Zo is het noemen van deze vijf letters niet genoeg. Het gaat om de Persoon van de Naam en de Naam van de Persoon. Slechts aan diegenen, die de naam zondaar leren verstaan, zal de Naam Jezus op Gods tijd worden geopenbaard. Dan kun je veel over Jezus gehoord hebben, maar dan zie je pas voor het eerst dat Hij Jezus is.
Verschillende malen lezen we in de Schrift van een naamsverandering.
De naam zondaar kan door God nog veranderd worden. ‘Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Een velen tot rechtvaardigen gesteld worden’. Heeft die naamsverandering reeds plaatsgevonden? Onszelf een andere naam geven heeft geen zin. Dan blijven wij immers dezelfde. Als God een andere naam geeft zijn we ook een ander. De Naam Jezus wordt nooit meer veranderd. Als dat zou gebeuren was zaligworden niet meer mogelijk. Er is onder de hemel immers geen andere Naam...
Wij raken onze naam weer kwijt. Er zijn op aarde beroemde namen geweest. Waar zijn ze gebleven? De gedachtenis der rechtvaardigen zal tot zegening zijn, maar van de bozen geldt: ‘God doet hun naam met hen vergaan, door ’t hoogste strafgericht, ‘Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in der eeuwigheid’.
Van die Naam geldt: ‘God heeft Hem een Naam gegeven welke boven alle Naam is; opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen alle knie degenen die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn. Het is van tweeën een: wij die naam hier door genade spellen of wij zullen het straks gedwongen doen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 december 2013

De Saambinder | 20 Pagina's

De Naam Jezus

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 december 2013

De Saambinder | 20 Pagina's