Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Paulus in Filippi

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Paulus in Filippi

En een zekere vrouw met name Lydia, een purperverkoopster, van de stat Thyatira, die God diende, hoorde ons; welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd. Handelingen 16:14

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Paulus is op zijn tweede zendingsreis. Van Troas voer hij over naar Samothráce, een eilandje in de Egeïsche zee, en de volgende dag naar Neápolis. Vervolgens liep hij naar Filippi. Paulus zag in een gezicht een Macedónisch man die hem bad: Kom over in Macedónië en help ons. Waarmee moest Paulus dan helpen? Met de prediking van het Evangelie. Dit gezicht was veelbelovend, er scheen werk voor de apostel te zijn.

En dat was ook zo, de Heere hád werk voor hem. Maar het ging door een andere weg dan Paulus dacht. Bij de komst van Paulus en zijn medewerkers stond geen zendingsteam te wachten dat hen verwelkomde: Wat zijn we blij dat u gekomen bent! In vers 12 staat: ‘En wij onthielden ons in die stad ettelijke dagen.’ Langzaam en moeizaam zijn de dagen verlopen. De sabbatdag brak aan, enkele mannen gingen Filippi uit en kwamen aan de rivier Gangites. Aan deze rivier wilde de Heere Paulus hebben om Gods Woord te verkondigen tot de volvoering van Zijn eeuwige raad in het zaligen van een verloren Adamskind. Niet in een mooie synagoge, maar in de open lucht. ‘Waar het gebed placht te geschieden...’. Het was een eenvoudige bijeenkomst, waarin men gemeenschappelijk bad om de werking van de Heilige Geest en waar Gods Woord verkondigd werd. Lezer(es), laat het in het opgaan naar Gods huis ook uw gebed zijn of de Heere door Zijn Woord en Geest wil arbeiden tot zaligheid van uw onsterfelijke ziel.
‘En neder gezeten zijnde, spraken wij tot de vrouwen die samengekomen waren.’ Wij zien Paulus in het midden zitten. Onder hen was een zekere vrouw, Lydia, afkomstig van de stad Thyatíra, een purperverkoopster. Zij verkocht met purper geverfde kleding.
‘Die God diende...’ Lydia was een godsdienstige vrouw, die God uitwendig diende en nauwgezet leefde. Toch was haar hart voor de Heere gesloten. Aangrijpende werkelijkheid uitwendig ‘God dienen’ en toch een gesloten hart te hebben. Ons aller hart is in Adam voor God gesloten. Lydia kon haar hart zelf niet openen, Paulus kon dit evenmin.
‘Hoorde ons...’ Horen met onze oren alleen is tekort voor de eeuwigheid. De Heere kwam er door de zaligmakende werking van Zijn Geest in mee. Ze werd van een hoorder een dader des Woords. Haar oren werden doorboord, het Woord kreeg ingang in haar hart. Is dat bij ons al gebeurd?
‘Welker hart de Heere heeft geopend.’
Haar hart werd niet maar wat gevoelig aangedaan. De Heilige Geest paarde Zich aan het gesproken woord tot zaligheid. Zij leerde haar zonde en schuld kennen. Zij zag God in Zijn heiligheid en zichzelf in haar onheilig bestaan voor Zijn majesteit. Hier zien wij het eenzijdig en soeverein Godswerk uitblinken.
Zij zag zichzelf, met al haar nauwgezetheid, buiten en zonder God. Zij leerde de smart over de zonde en droefheid naar God kennen. Met de opening van haar hart werden ook haar lippen geopend voor de Heere. Zij smeekte Hem om genade en vergeving: Heere, wat wilt U dat ik doen zal? Het ging bij Lydia in uitwendige zin niet zo opzienbarend als bij de stokbewaarder, maar hetzelfde genadewerk verheerlijkte de Heere in haar hart.
‘Dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd.’ Zij hield zich aan het Woord, waarin de Zaligmaker aangewezen wordt voor een schuldig mens. Waarover sprak Paulus? Over de noodzakelijke kennis van Christus: ‘Opdat ik Hem kenne.’ Alles buiten de kennis van Hem kan nooit rust voor het hart geven. Hoe werkt de Heilige Geest op de kennis van Christus aan door ontdekkende genade! Wonder van genade als u, onwaardige en schuldige, in Hem vrede leert kennen voor het hart. ‘Hij is onze Vrede.’

Oosterland, ds. J. van Belzen

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juli 2014

De Saambinder | 16 Pagina's

Paulus in Filippi

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juli 2014

De Saambinder | 16 Pagina's