Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meer leren in het gemis dan in het bezit

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meer leren in het gemis dan in het bezit

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een door Gods Geest ontdekte zondaar zal een Godsgemis leren kennen en in de verdere weg ook een Christusgemis. Als we in het geestelijk leven het gemis niet doorleven, zal er van waar bezit nooit sprake kunnen zijn. Daarop hebben we onszelf te onderzoeken en in de prediking zal daarop aangedrongen moeten worden.

Iemand die daar nadrukkelijk op gewezen heeft, is prof. G. Wisse. We kunnen van hem lezen in een dictaat van zijn lessen in de homiletiek dat we hebben te preken naar de Schrift: ‘Doorzoekt uzelven nauw, ja, doorzoekt nauw, gij volk, dat met geen lust bevangen wordt’ (Zef. 2:1). Wisse schrijft dan: ‘Dit ontdekkend en onderscheidend preken heeft dus thans zulk een betekenis, nu de wereld zodanig de kerk is binnengedrongen, dat velen zonder ontroering of bekommering zich voor bekeerd uitgeven’.
Derhalve dienen we in een ontdekkende prediking te beginnen met het ontvouwen van wat het betekent midden in de dood te liggen: ‘De principiële inzet zij niet: ik bezit, maar: ik mis! Dit kan men noemen: ontdekt worden aan zijn gemis. Wie nooit zijn Godsgemis en zijn Christusgemis heeft geleerd, kan niet, althans, mag niet van zijn bezit roemen’. Aldus prof. G. Wisse in het boekje ”Homiletiek” (Kampen 1980).

Schuldbrief
Wat Wisse hier in het kort weergeeft, is beleving in de praktijk van Gods kinderen. Als de Heere door Zijn Geest gaat werken in de zondaar, brengt Hij nooit eerst in het bezit, maar in het gemis.
De zondaar krijgt de schuldbrief thuis.
Hij gaat doorleven dat hij door eigen schuld God kwijtgeraakt is: God te moeten missen en niet te kunnen missen.
Dan wordt er een zoeken en vragen geboren. Niet vanuit een oppervlakkig gemis, maar vanuit een levend gemis: ‘O God, wees mij zondaar genadig.’
Wat een weldaad voor zo’n missend mens als hij door Gods Geest geleid iets mag ervaren van het heil dat in Christus te vinden is. En dat voor het eerst, maar ook opnieuw. En dan denk ik aan de bruid in het Hooglied. Zij heeft genade ontvangen. Zij heeft de Bruidegom, haar Liefste, leren kennen. Maar we lezen ook in het Hooglied dat ze Hem (door eigen schuld) weer kwijtraakt.
En zo is het nu menigmaal met Gods kinderen. Het ene ogenblik wandelen ze nog in het spoor der gerechtigheid en een ogenblik later is het er ver vandaan. Dat volk is elk ogenblik tot hinken en tot zinken gereed.

Levend gemis
Het is wel een voorrecht wanneer ze zich dan bij vernieuwing als schuldig leren kennen en dat voor Zijn aangezicht belijden, want het Godsgemis en het Christusgemis kan voor Gods kinderen vaak zo houdbaar zijn. Zo was het niet in het leven van de bruid: ze kan niet langer buiten Zijn gemeenschap leven. O, wat wordt het dan een wonder, als ze niet meer op verlossing rekent, dat de Heere Zich wederom tot haar wendt en Hij Zijn zoete gemeenschap laat proeven en smaken.

Dus een zondaar is na ontvangen genade in het gemis of in het bezit. Aan deze zijde is het meer gemis dan bezit.
Toch geeft de Heere in dat gemis vaak vele lessen en een afhankelijk leven.
Dan moet namelijk zo geleerd worden hoe diep we het alles verzondigd hebben en dat we zelf helemaal niets kunnen vasthouden, dat we zo steil en diep afhankelijk zijn. En dan mag er in dat gemis wel weer eens zo’n verlangend uitzien geboren worden en dat de uitgangen des harten zo gericht mogen zijn op dat heil in Christus.

Volle bezit
Och, doorgaans leren we nog meer in het gemis dan in het bezit. Immers, als we het in bezit hebben, kunnen we zo lauw worden; dan kunnen we zo gemakkelijk rusten op datgene wat we verkregen hebben. Gods volk moet maar gedurig uitgedreven worden.
Maar ze zullen eenmaal in het volle bezit van het heil mogen zijn.
Ik lees aan het eind van een meditatie van ds. W.C. Lamain en daarmee besluiten we: ‘Volk des Heeren, wier gemis gedurig groter is dan hun bezit, eenmaal zal verzadiging van vreugde uw deel zijn in het nieuwe Jeruzalem’.

Leerdam, ds. J. Schipper

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 oktober 2014

De Saambinder | 16 Pagina's

Meer leren in het gemis dan in het bezit

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 oktober 2014

De Saambinder | 16 Pagina's