Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gethsémané-Gallicanticu-Gabbatha-Golgotha

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gethsémané-Gallicanticu-Gabbatha-Golgotha

Waar heeft Christus geleden?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De kruiswegstaties zijn ons terecht vreemd. Deze zijn immers Rooms. We willen niet meedoen met het overdenken van de 14 onbijbelse lijdensplaatsen.

De lijdensweg van Christus vanaf het gerechtsgebouw van Pontius Pilatus tot op de heuvel Golgotha wordt in de Roomse kerk in de lijdenstijd overdacht. Wat heeft bijvoorbeeld de overdenking van het afdrogen van het gezicht van Jezus door Veronica voor zin? Het staat niet in de Bijbel en heeft geen vrucht voor de eeuwigheid. Het is bijvoorbeeld goed daaraan te denken als wij onze muziekkeuze maken in de lijdenstijd. Soms wordt de toevlucht genomen tot de kruiswegstaties in de muziek. Maar dit is niet Bijbels. Laten wij maar andere keuzen maken.

Het woord statie is afgeleid van het Latijnse woord statio, dat het staan of stilstaan betekent. Terugdenken aan de Bijbelse plaatsen van het lijden van Christus is echter niet verkeerd.
Het gaat ons nu om de plaatsen Gethsémané, Gallicanticu, Gabbatha en Golgotha. De geografische plaatsen hebben ook een geestelijke betekenis.

Gethsémané
Christus is met Zijn discipelen na de paaszaal gegaan naar de tuin Gethsémané aan de voet van de Olijfberg.
Een stille plaats aan de oostkant van Jeruzalem. Aan de overzijde van de beek Kidron. Nu zijn er vaak veel toeristen. Van de stilte is niet veel te merken. Kooplieden proberen hun waar aan de man te brengen, soms met veel geschreeuw. De precieze plaats van deze olijventuin is trouwens onbekend. We weten dat het was aan de voet van de Olijfberg (Luk. 22:47, Joh. 18:1). De huidige plaats die wordt aangewezen geeft, ondanks de ‘bijgeluiden’, wel een goede indruk waar het diepe lijden van Christus in Gethsémané is geweest. Buiten het stadsgewoel, alleen met Zijn hemelse Vader. In deze stille tuin met olijfbomen heeft de Borg uitgeroepen ‘laat deze drinkbeker aan Mij voorbijgaan…’

Gallicanticu
Deze naam klinkt ons wat vreemd in de oren. Letterlijk betekent het hanengekraai. We weten nu direct dat het gaat om de plaats waar de hogepriester Kajafas zijn oordeel over de Zaligmaker heeft uitgesproken en waar Petrus zijn Meester heeft verloochend. Opnieuw moeten wij zeggen dat de precieze plaats onbekend is. De hogepriester heeft echter wel zijn zitting gehad in de buurt van de berg Sion, aan de zuidwestkant van de oude stad Jeruzalem.
Het valt ons op dat dit een behoorlijke loopafstand van Gethsémané is. Na Zijn gevangenneming is Hij een lange weg gegaan. Ook deze gang wilde Hij maken. Toen de haan kraaide was er een moeizame weg afgelegd. Ook in dit opzicht heeft Hij de pers alleen getreden.

Gabbatha
In de Bijbel wordt deze plaats ook wel Lithostrótos genoemd (Joh. 19:13).
De Romeinse rechter Pontius Pilatus heeft daar zijn vonnis geveld. Deze plaats is nauwkeuriger aan te geven.
Nog vinden wij er een tegelvloer met een tekening die gemaakt is door Romeinse soldaten. Het was dichtbij de burcht Antonia en de tempel. Het eindvonnis over het Lam van God is niet gevallen in de tempel. Het is juist opvallend dat Hij niet geweest is bij het brandofferaltaar op de weg van Zijn lijden. Gabbatha toont ons ook dat de ceremoniële eredienst aan het eind komt. Het enige Offerlam wordt veroordeeld en naar de kruisheuvel geleid.

Golgotha
De kruisiging vond plaats buiten de stad. Nu worden er twee plaatsen aangewezen waar de Christus zou zijn gekruisigd. In de huidige oude stad Jeruzalem staat in de christelijke wijk een heel oude kerk. Golgotha zou hier geweest zijn, zo zegt men. Er is toerisme, drukte en bijgeloof. Een graf wordt er echter in de buurt niet gevonden. Volgens het Woord moet dit echter wel (Joh. 19:41).
Een andere plaats wordt aangewezen ten noorden van de oude stad. Dicht bij de huidige Damascuspoort. Een Engelse generaal heeft in de 19e eeuw een heuvel ontdekt die veel lijkt op een schedel. Er is ook een oud graf.
Sommigen menen zelfs restanten van het zegel van Pilatus aan te kunnen wijzen. Hoewel niet alles zeker is, is het wel aannemelijk dat dit de heuvel Golgotha is geweest.

We overdenken niet de zogenaamde kruiswegstaties. Wel heeft het zin om de geografie van de Bijbelse plaatsen te kennen. Christus is immers in Zijn lijdensgang ook dicht bij de oude Davidsstad geweest? Zong David het niet: mijn God, mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten? Ging deze koning van Israël niet dezelfde weg van de Borg toen hij vluchtte voor Absalom? (2 Sam. 15:30)
Op de plaatsen van lijden ging het Christus toch om de eer van Zijn Vader?

Poortugaal, ds. C. Neele

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 april 2015

De Saambinder | 20 Pagina's

Gethsémané-Gallicanticu-Gabbatha-Golgotha

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 april 2015

De Saambinder | 20 Pagina's