Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Geest en de bruid van Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Geest en de bruid van Christus

En de Geest en de bruid zeggen: Kom. En die het hoort, zegge: Kom. Openbaring 22:17a

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Pinksterdagen liggen weer achter ons. Er volgen geen kerkelijke feestdagen meer. Het kerkelijk jaar begint straks weer met Advent. Dat is veelzeggend. Vanaf Pinksteren leven we in de eindtijd. De uitstorting van de Heilige Geest was in het laatste der dagen. Op Pinksteren volgt de wederkomst. Om die wederkomst van Christus wordt door meerderen gebeden.

De Geest zegt: “Kom!” De Heilige Geest is de Geest der gebeden. Zijn gebed is slechts kort: “Kom!”
Daar ligt een sterk verlangen in uitgedrukt.
Het gebed van de Heilige Geest sluit aan op de Hemelvaart. Christus sprak later tot Johannes: “Zie, Ik kom haastiglijk”. In het Oude Testament werkte de Heilige Geest een verlangen naar de eerste komst van Christus. In het Nieuwe Testament vraagt de Geest ook om de tweede komst van Christus. Waarom vraagt de Heilige Geest dit? Dat de bruidskerk dat doet kunnen wij begrijpen. Zij ziet uit naar de verlossing van de zonde en heeft een bange strijd op aarde. Maar de Heilige Geest behoeft toch niet te bidden? Deze bede heeft te maken met de eer van Christus en het werk van de Heilige Geest. Het werk van de Geest wordt op alle mogelijke wijzen tegengestaan. Hij wordt bedroefd en miskend. De Geest vindt geen gewillige mensen. De Heilige Geest bidt om de voltooiing van Gods koninkrijk tot eer van God.
Het gebed van de Geest vindt ook navolging. De Geest is niet de enige Die bidt.
De bruid bidt ook. De Geest staat echter voorop. Dit gebed wordt alleen door de Heilige Geest geleerd. De kanttekenaar schrijft: “d.i. verwekt in de harten van alle gelovigen zulke bewegingen en gebeden, met onuitsprekelijk zuchten”. De bruid is een naam voor de Kerk des Heeren. Gods volk heeft meerdere namen. Deze naam wijst op de hechte liefdesband tussen Christus en Zijn Kerk. Deze bruid heeft alles aan haar Bruidegom te danken. De vereniging op aarde wordt vergeleken met de tijd van de ondertrouw. Straks zal het huwelijk voltrokken worden als de bruiloft des Lams aanbreekt. Is het een wonder dat de bruidskerk daarnaar uitziet? Horen wij ook bij die bruidskerk? Heeft de Bruidegom Zich reeds aan u bekendgemaakt? Eerder kunnen wij ons toch niet tot de bruidskerk rekenen. Ziet u zoals de dochters van Jeruzalem uit naar een ontmoeting met Hem? De Geest leert de bruidskerk zeggen: “Kom!” De kanttekenaar schrijft: “d.i. de gehele gemeente van Christus, ook zelfs die naar de ziel in de hemel triomfeert, wenst naar deze laatste komst, om met ziel en lichaam met Christus verenigd en verheerlijkt te mogen worden”. Het klopt niet als een bruid nooit naar haar huwelijk zou verlangen. Zo leert de Geest bidden: “Kom!” De bruid ziet uit naar de verheerlijking van Christus. Zij kan het niet verdragen dat Hij zo bespot en gehoond wordt. De verdrukking moet middellijk meewerken om dit gebed te leren bidden. Haar bede zal Zijn komst niet versnellen. De ure is bepaald. Maar de liefde verlangt. Dat verlangen werkt de Pinkstergeest. Hij richt de harten naar boven, waar Christus is. Wat wordt dit echter weinig gebeden. De bruidskerk is vaak zo aardsgezind. Wegen van druk zijn nodig om haar meer naar Zijn komst te doen verlangen. De onkunde van de bruidskerk is zo groot.
Was er toch meer geloofskennis aangaande de verhoogde Christus. De bruidskerk is vaak zo onrein en afhoererend. Geen wonder dat de gedachte aan Zijn komst haar zo verschrikt. Zelfs Johannes viel als dood aan Zijn voeten. Maar hier zegt diezelfde Johannes, door de Geest geleerd: “Ja, kom, Heere Jezus”.
Er is echter nog een derde die bidt. “En die het hoort, zegge kom”. Het zijn degenen die de Geest en de bruid horen bidden.
Wie zijn dat? De kanttekenaar schrijft over dat horen: “nl. met een gelovig hart”.
Hun naam wordt hier niet eens genoemd.
Zij durven zich blijkbaar bij de bruidskerk niet te rekenen. Zijn er dan drie soorten mensen? Nee, het gaat hier om de vermeerdering van de bruidskerk door het werk des Geestes. De bruid bidt het al en degenen die toegebracht worden zullen er toe opgewekt worden. Velen hebben niet eens een aansporing nodig. Zij denken zo gemakkelijk over de wederkomst. De dwaze maagden zagen ook uit naar komst van de Bruidegom, maar zij misten de olie des Geestes. Die verwachting zal vergaan. Die het van de Pinkstergeest geleerd hebben zullen niet beschaamd worden. Misschien hoort u bij degenen die jaloers zijn op de bruid. Zij horen de bruid zeggen “Kom”, maar durven het zelf niet te zeggen. Zij missen de vrijmoedigheid des Geestes. De Geest van Pinksteren kan het echter leren.
Rust niet eer u met de Geest en de bruid mag instemmen.

ds. A. Schot, Nunspeet

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juni 2015

De Saambinder | 20 Pagina's

De Geest en de bruid van Christus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juni 2015

De Saambinder | 20 Pagina's