Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een getrouwe Priester beloofd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een getrouwe Priester beloofd

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een ontzettend beeld wordt ons getekend van het godsdienstige leven rondom het heiligdom te Silo. De dienst van de HEERE is in diep verval. We ontmoeten er de oude Eli, de hogepriester. Hij is een kind van God. Hij mist de kracht en de geloofsmoed om te doen wat God van hem eist.

Zijn zonen Hofni en Pinehas zijn priesters, maar kennen de HEERE niet (vs. 12). Duivelskinderen, die niet weten wie God is in Zijn heiligheid en rechtvaardigheid. Ze misbruiken hun ambt en leven in hebzucht, heerszucht en ontucht. ‘Alzo was de zonde dezer jongelingen zeer groot voor het aangezicht des HEEREN’ (vs. 17a). Verblind en verhard gaan ze door in de zonden tot hun eeuwig verderf. Zij sleepten het volk mee in de afval van God. Als een wonder van Gods genade in zo’n donkere tijd is daar de jonge Samuël. Hij mag in kinderlijke vreze God dienen in het heiligdom. In zo’n omgeving. Wat een voorrecht als je zo jong de Heere mag dienen! ‘Des HEEREN vrees is rein; zij opent een fontein, van heil dat nooit vergaat’.

Op een dag staat er ongedacht en onverwacht een man Gods te Silo. Het is een anonieme profeet. Hij verschijnt, spreekt en verdwijnt. De boodschapper is niet van belang (zult u dat nooit vergeten!), maar de boodschap. ‘Zo zegt de HEERE….’ Er volgt een oordeelsboodschap! Onheil en gericht zullen worden voltrokken over het huis van Eli. “Dit nu zal u een teken zijn, hetwelk over uw beide zonen, over Hofni en Pinehas komen zal; op één dag zullen zij beiden sterven’ (vs. 34). Zie hier, geliefde lezer, de HEERE laat niet met Zich spotten! U was priester in het Paradijs. U bent geschapen als beelddrager van God en ambtsdrager voor God. Maar wij hebben God op ’t hoogst misdaan; wij zijn van ’t heilspoor afgegaan. En door de gruwel van onze zonden maken wij de schuld dagelijks meer! Alzo zegt de HEERE: Mijn gerechtigheid eist, dat de zonden door u tegen de allerhoogste Majesteit gedaan, ook met de hoogste, dat is met de eeuwige straf aan lichaam en ziel gestraft worden. Is dit alleen uw rechtzinnige belijdenis? Of werd het door Gods Geest uw innerlijke en smartelijke beleving?

Een belovende God

Het oordeel is volkomen en rechtvaardig. Maar nog niet het laatste woord. De onbekende man Gods mag in Silo meer zeggen. Er klinkt een Evangeliewoord. ‘En Ik zal Mij een getrouwen priester verwekken…’ (vs. 35a). Tegenover de ondergang van de ontrouwe priesters staat de belofte van een getrouwe priester. Een rijke belofte in een donkere tijd. ‘Ik zal…’ Het is een belofte van het verbond der genade. Een belofte, die terugleidt naar de eerste belofte in het Paradijs (NGB 17). God zal Zelf zorgen voor een Priester. Jezus Christus zal komen in de volheid des tijds. Hij is de Messias. Hij is gezalfd van eeuwigheid tot Profeet, Priester en Koning. ‘Zie, een Man, Wiens Naam is SPRUITE, Die zal uit Zijn plaats spruiten, en Hij zal Priester zijn op Zijn troon en de raad des vredes zal tussen die Beiden zijn’ (Zach. 6:12).

De belofte van onze tekst is vervuld in Zadok uit het geslacht van Eleázar (1 Kron.29:22). Hij is een getrouwe priester. Maar de diepste vervulling van deze belofte zien we in de volheid des tijds.

‘Het werd volkomen vervuld in het priesterschap van Christus, de barmhartige en getrouwe Hogepriester, Die God verwekt heeft en Die in alles Zijns Vaders welbehagen heeft gedaan’ (M. Henry).

‘Ik zal Mij (!) verwekken’. Deze Priester is er in de eerste plaats voor Zijn Vader. Hij zal het werk van Zijn Vader volbrengen en Zijn eer verhogen. Daartoe moest de Zoon van God de menselijke natuur aannemen. Hij is de enige, eeuwige en getrouwe Priester over het huis Gods. Een priester, dat is letterlijk: één die tot God nadert. Een voor mensen onmogelijke taak. Naderen tot een heilig en rechtvaardig God, Die is een verterend Vuur en een eeuwige Gloed bij Wie niemand wonen kan. Nu heeft de getrouwe God van het verbond, de Ik-zal-zijn, een getrouwe Priester verwekt. Van deze Christus mag de Kerk belijden in het ge loof: En tot onze enige Hogepriester, Die ons met de enige offerande Zijns lichaams verlost heeft en voor ons tussentreedt bij de Vader (HC Zondag 12). Weet u wat u nodig heeft om te leven en te sterven? De geloofsvereniging met en de geloofskennis van deze Priester. Hij is zo getrouw als sterk! Want als u nog leeft zonder priester, dan hebt u geen verzoener, geen verlosser, geen voorbidder, geen zegen! Opent toch uw mond…!

Een gezegend werk

Wat zal deze Priester doen? ‘Die zal doen gelijk als in Mijn hart en Mijn ziel zijn zal’ (vs. 35a).

De beloofde Priester zal alles doen naar het welbehagen van Zijn Vader. Wat was er in het liefdeshart van God de Vader? Dit: een ontelbare schare zondaren zalig te maken! Het was in Zijn hart om Rachab, Manasse en Saulus te verlossen en te herstellen in Zijn gemeenschap. Dat zal deze Priester volkomen doen! Zijn hele leven op aarde was een offer. Hij is verteerd in het vuur van Gods toorn. Hij heeft met één Zoenoffer op Golgotha alles voldaan voor de Zijnen. De belofte is vervuld in Zijn offer, voorbede en zegen. Hij is de Voorspraak bij de Vader voor Zijn zondige kinderen. Wie ziet er in de adventstijd uit naar de geboorte van deze getrouwe Priester in het hart? Van nature niemand, ook u niet! Maar een zondaar, die door Gods Geest zijn vloekwaardigheid en strafwaardigheid leerde inleven. Die ging zien de oneindige kloof tussen God en zijn ziel. Die onmogelijk tot een heilige en rechtvaardige God durft naderen, die moet uitroepen: ‘Zo Gij in ’t recht wilt treden, o HEER’ en gadeslaan, onz’ ongerechtigheden; ach, wie zal dan bestaan? Een zondaar, die leerde verstaan: Geen slachtvee, geen altaren, vol spijs ten offer waren het voorwerp van Uw lust. Al mijn gerechtigheden een wegwerpelijk kleed! O, hoor de belofte. Zo zegt de HEERE: Ik zal Mij verwekken een getrouwe Priester! Ik zal in de beestenstal van uw en jouw hart, in een kribbe vol onreinheid een Zaligmaker verwekken. Er is ook nu nog, in de donkerste tijd, een volk dat met een onvervulde belofte van God over de wereld gaat. Ga met de belofte naar de Belover en smeek om de vervulling! ‘Ik blijf de HEER’ verwachten; ik hoop, in al mijn klachten, op Zijn onfeilbaar woord’. En gij, die God zoekt, in al uw zielsverdriet, deze volmaakte Priester zal alles doen!


En Ik zal Mij een getrouwen priester verwekken; die zal doen gelijk als in Mijn hart en in Mijn ziel zijn zal.

1 Samuël 2:35a


ds. M. Karens, Werkendam

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 november 2015

De Saambinder | 20 Pagina's

Een getrouwe Priester beloofd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 november 2015

De Saambinder | 20 Pagina's