Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Oudjaar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Oudjaar

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mozes zag in de woestijn iedere dag sterfgevallen. De woestijn was eigenlijk één grote begraafplaats geworden vanwege de toorn Gods over de zonde. Mozes was er niet aan gewend geraakt; het heeft zijn leven gestempeld. Hoe is dat bij ons geweest in het jaar 2015?


Leer ons alzo onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen. Psalm 90:12


Misschien wel geliefden grafwaarts gedragen, gemeenteleden ontvielen - wat heeft het uitgewerkt? Toch begint Mozes niet met de begraafplaatsen maar met: Heere, Gij zijt ons geweest een Toevlucht van geslacht tot geslacht. Ondanks alle slagen en sterfgevallen ziet hij op de getrouwheid en lankmoedigheid des Heeren. Is het voor u ook een wonder dat u oudjaar 2015 nog beleven mag?

Mozes weet de oorzaak, het is alles eigen schuld: Gij stelt onze ongerechtigheden voor U, onze heimelijke zonden in het licht Uws aanschijns. Mozes sluit zichzelf hierbij in. Hij kende zijn ongerechtigheden en heimelijke zonden. Als u zondaar wordt voor God gaat u uw zonden leren kennen en belijden. Dan blijft er schuld over op de laatste dag van het jaar.

Mozes vraagt: Wie kent de sterkte Uws toorns, en Uw verbolgenheid naar dat Gij te vrezen zijt? Kennen is iets anders als bepraten. Overtuigen van zonde is het werk van Gods Geest. Juist waar een volk zich schuldig kent, is er plaats voor het Medicijn tegen de dodelijke kwaal. Christus heeft de sterke toorn Gods over de zonde ten volle gedragen. Voor heel de uitverkoren Kerk heeft Hij de drinkbeker vol vloek en gramschap tot de laatste druppel geledigd.

Doorleefde zondekennis brengt de kerk in de diepe vernedering voor God en drijft uit tot God. Mozes bidt: Leer ons alzo onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen. Zowel bij aanvang als bij voortgang is onderwijs van de hemel nodig. Mozes vraagt om dagen te leren tellen. Mozes had al duizenden dagen geleefd. Was het niet beter om jaren te tellen? Een wedergeboren zondaar gaat dagen tellen. En hij zegt: O God, weer één dag van U gekregen, nog niet weggedaan; onbekeerd, onbekeerd, maar ik mag nog leven.


Vragen om een wijs hart betekent ontdekt te zijn aan het omdragen van een dwaas hart. Dat begint in het uur van de wedergeboorte. Dan gaan we ons leven leren zien in het licht van de eeuwigheid, de grote Godsontmoeting.


Ook na ontvangen genade vraagt Mozes om onderwijs. Hij vraagt om een wijs hart door het zien van zijn vergankelijkheid. Om de gramschap Gods tegen de zonde recht te mogen verstaan; om de Heere te leren vrezen en de korte tijd van zijn leven te besteden tot Zijn dienst. Vragen om een wijs hart betekent ontdekt te zijn aan het omdragen van een dwaas hart. Dat begint in het uur van de wedergeboorte. Dan gaan we ons leven leren zien in het licht van de eeuwigheid, de grote Godsontmoeting. Het eigen hart wordt als dwaas gekend als mijn ongerechtigheden én gerechtigheden tegen mij getuigen. Dan wordt het omkomen. Eeuwig wonder als dan de wijsheid Gods in Christus in beginsel wordt geopenbaard.

Mozes is uit genade zalig geworden. God haalde hem thuis. Het komt op vrije genade aan. Oudjaar 2015 - wat ken ik van dit leven, wat is mijn enige troost?

Kruiningen

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 december 2015

De Saambinder | 24 Pagina's

Oudjaar

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 december 2015

De Saambinder | 24 Pagina's