Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De HEERE geeft sterkte

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De HEERE geeft sterkte

'De HEERE zal Zijn volk sterkte geven’. Psalm 29:11a

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen David bij de puinhopen van Ziklag stond, was alles tegen. Zelfs zijn vrienden. En was er geen schuld? Hij was zeer bang. Men wilde hem stenigen. En dan lezen we: doch David sterkte zich in de HEERE zijn God. Door de verborgen werkingen van de Heilige Geest.

Onze tekst spreekt van de HEERE, dat Hij belooft Zijn volk sterkte te zullen geven. David mag er in deze Psalm vertolking van geven.

De HEERE zal dat doen. Met de naam HEERE benoemt David hier zijn God. De Getrouwe, de Verbondsgod. Hij blijft altijd Dezelfde. Zijn trouw rust zelfs op het late nageslacht, dat Zijn verbond niet trouweloos wil schenden. Zijn trouw is zo groot, die wordt door onze ontrouw niet te nietgemaakt.

Dat is geen vrijbrief om de HEERE dan maar trouweloos te verlaten. Integendeel; het is een aansporing om de HEERE voortdurend te zoeken in Zijn Woord en door het gebed. En de HEERE neigt Zijn oor tot het gebed van degene die gans ontbloot is.

Schuldige zwakte

Wij zijn zwak; veel zwakker dan wij vanuit onszelf weten. En willen weten. Wij zijn zo zwak dat wij van nature geneigd zijn tot alle kwaad en onbekwaam zijn tot enig goed. En dat is geen neutral zwakte, maar dat is schuldige zwakte.

Want wij zijn alzo niet geschapen.

Is het uw en jouw vraag al geworden: ‘Hoe zal dat toch ooit anders worden?’ Of bekommert ons dat niet? Zo erg is het met ons vanuit onze verloren staat in Adam. Om de Heere en Zijn sterkte zijn wij niet echt verlegen. Als dat niet verandert, zullen we met onze vermeende sterkte eindigen in de nacht van eeuwige rampzaligheid. Want wie meent te staan, wie meent sterk te zijn, zie toe dat hij niet valle. Die weet niet hoe zwak hij is. Daarom: zoekt toch de Heere terwijl Hij te vinden. Erkent toch uw geestelijke zwakte, zonde en blindheid, en vraagt toch naar Hem en Zijn sterkte.

Als de Heilige Geest ons aan onze zwakte ontdekt, gaan we leren dat er nergens sterkte te vinden is. Niet in onze goede voornemens, niet in onze eigen werken, niet in de wetsbetrachtingen. Al het onze is tekort tegenover de volmaaktheid die de HEERE waardig is. Wat een wonder wanneer de Heere zo'n arm volk gaat wijzen op de Heere Jezus als de Sterke. Alle sterkte komt uit Hem en wordt in Hem gevonden. Dat moet Zijn volk leren. Dat mag Zijn volk leren. Juist in de ontdekking aan eigen zwakten. ‘Want als ik zwak ben, dan ben ik machtig’, zo leerde de apostel Paulus dat. Niet machtig in mijzelf. Maar machtig door Hem. Zijn kracht wordt immers in onze zwakheid volbracht.

Daarom wilde Paulus zo graag roemen in zwakheden. Want dan kreeg de sterkte van de Heere Jezus zoveel waarde voor hem. Een krachteloze die bediend wordt uit Hem. Die krachteloze in zichzelf weet soms niet waar hij sterkte zal vinden. Eigenlijk is het de HEERE Zelf Die hem zijn krachteloosheid doet inleven. En dan het onbeschrijfelijke wonder als ervaren mag worden: ‘De HEERE zal Zijn volk sterkte geven’.

Gegeven sterkte

Die sterkte is zo onmisbaar in de strijd tegen de satan en zijn machten. De Heere Jezus heeft zijn macht verbroken en geeft sterkte in de strijd tegen hem. Juist als wij niet meer staande menen te kunnen blijven. Als de zonde de overhand zou krijgen, geeft Hij sterkte om tegenstand te doen en het goede van harte weer te gaan begeren. Als ongeloof en klein geloof ons terneer drukken, dan is Hij de Sterke Die sterkte geeft dien die geen krachten heeft. U bent misschien wel zo zwak dat u dit eigenlijk niet geloven durft en kunt. En toch, wat is uw begeren? Is uw begeerte van Hem? U, die zoveel te strijden hebt met uw zwakte, hoort des HEEREN woord. Kinderen Gods hebben wel te strijden met vermeende sterkten. Ook die weet de HEERE wel af te breken. In een weg tegen vlees en bloed in. Opdat er zal zijn een volk dat zwak is in zichzelf en dat het alleen nog van Hem en Zijn sterkte verwachten kan.

Hij zal sterkte geven aan Zijn volk. Dat zal Hij doen, want Zijn naam is HEERE. Hij is de Betrouwbare. Dit Woord is bekrachtigd door de sterke Held Die de strijd alleen gestreden heeft. Tot in de dood en Godverlatenheid toe. En Hij is Overwinnaar. Zelfs over zonde en duivel, dood en graf. In Hem zijn al de beloften Gods ja en amen, Gode tot heerlijkheid. Dat u zich dan maar op Hem mag verlaten, o volk, in alle strijd, aanvechting en zwakte.

U zegt misschien: ‘Dat geloof ik wel, maar hoe zal ik weten of ik wel bij dat volk behoor?’ Hebt u eigen geestelijke zwakten smartelijk leren kennen? Zijn die u een last en schande voor 's Heeren aangezicht geworden? Hebt u door het geloof weet gekregen van de sterkte van Zijn genade die Hij geeft? Kent u uit ondervinding enigermate de werkingen van de sterkte die Hij verleent?

Dat leert de HEERE Zijn volk bij ervaring kennen. Hij doet hen inleven hoe geheel afhankelijk ze van Hem en Zijn sterkte zijn. Zo afhankelijk willen ook Gods kinderen van zichzelf niet zijn. Maar door schade soms en schande komen ze telkens weer bij eigen schuldige zwakheid terecht. Zo wordt Zijn sterkte weer nodig.

Gelukkig wanneer we zo afhankelijk mogen zijn. Dan wordt juist de geloofservaring wel opgedaan: ‘De HEERE zal Zijn volk sterkte geven’. Tot verwondering. Wat is de HEERE getrouw. En sterk.

ds. P. Mulder, Geldermalsen

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 juli 2016

De Saambinder | 16 Pagina's

De HEERE geeft sterkte

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 juli 2016

De Saambinder | 16 Pagina's