Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geslachtsregisters

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geslachtsregisters

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

We hebben de goede gewoonte om na elke maaltijd de Bijbel te lezen. Zijn er echter geen Bijbelgedeelten die we beter over kunnen slaan? Ik denk dan bijvoorbeeld aan de geslachtsregisters.

Eerbied voor de Schrift

Het is erg makkelijk om uit de Bijbel te lezen (of naar een preek te luisteren) en er uit te halen wat ons aanstaat en andere delen over te slaan. Sommige mensen doen dat in hun dagelijks Bijbellezen. Naar hun eigen inzicht lezen ze dan bepáálde delen van de Heilige Schrift. Het liefst om een bevestiging te krijgen voor eigen mening en (voor)oordelen… Zou dat niet vaak de reden zijn van grote onkunde en wegzwerven van de leer die naar de Godzaligheid is? Laten we uit eerbied voor Gods Woord zonder vooroordeel de Bijbel openslaan en biddend vragen wat de Heere ons te zeggen heeft. En daar hoort dan ook bij dat we de gedetailleerde geslachtsregisters lezen. Natuurlijk mogen we daar met wijsheid mee omgaan en kunnen we niet drie maaltijden per dag in een gezin met (jonge) kinderen ‘namen’ lezen. Wat is het nuttig om bijvoorbeeld rond het avondeten een boekje naast de Bijbel te gebruiken. De series van o.a. mevr. A. van Hartingsveldt-Moree kunnen we bijvoorbeeld van harte aanbevelen!

Gods genade

Toch moeten we nog meer zeggen over die vaak zo moeilijk uit te spreken reeksen van namen. Soms treffen we tussendoor verrassende zaken aan. Het meest bekende voorbeeld is de geschiedenis van Jabez (1 Kronieken 4 vers 9 en 10). Bij de namen Seled en Jether (1 Kronieken 2 vers 30 en 32) wordt vermeld dat zij kinderloos stierven. Dat kruis, wat de Heere kan toeschikken, is bij Hem niet onbekend. In 1 Kronieken 7 lezen we tussen alle namen over de smart in het hart van vader Efraïm, die meerdere kinderen door de dood moest missen. En, om niet meer te noemen, wat kunnen de woorden aan het slot van Jozua 21 raken. In dat hoofdstuk vol namen lezen we: ‘Er viel niet één woord van al de goede woorden die de HEERE gesproken had tot het huis Israëls, het kwam altemaal’. Vanuit de Bijbelboeken Ezra en Nehémia weten we van het belang van de registers voor de toelating tot de priesterdienst. Wie niet kon aantonen tot het priesterlijk geslacht te behoren, werd geweerd van de priesterdienst. De heiligheid van het ambt stond boven persoonlijke wensen of verlangens. Uit de geslachtsregisters wordt duidelijk hoe de Heere getrouw is gebleven aan Zijn beloftewoord. Zelfs het koninklijk geslacht, waarin zoveel goddeloosheid was, werd niet afgesneden. Als we zo de geslachtsregisters lezen, zijn het registers van Gods genade!

Boek des levens

Ten slotte, als we verlegen om Gods werk in onze ziel ook deze delen van Zijn Woord lezen, kan de Heere dat zegenen. Al die namen, waarvan het merendeel ons verder onbekend is, zijn bekend bij de Heere. Al gaat het ene geslacht en komt het andere, er is wetenschap bij de Heere van elk mens. We lezen in Psalm 33 (vers 13 en 14): ‘De HEERE schouwt uit de hemel, en ziet alle mensenkinderen. Hij ziet uit van Zijn vaste woonplaats op alle inwoners der aarde’. Wat een troost als we ons eenzaam en onbegrepen voelen. Misschien slechts een naam of een nummer, maar de Schepper weet wie ik ben.
Groter is het echter dat ik persoonlijk van eeuwigheid door de Heere gekend ben. Dat mijn naam geschreven staat in het Boek der boeken. Niet als Adamskind of Abrahamszoon, maar als geroepen bij name. Zouden we daar de Heere niet heilig om lastig vallen? Om te mogen horen van Jezus’ lippen: ‘Doch verblijdt u daarin niet, dat de geesten u onderworpen zijn; maar verblijdt u veelmeer dat uw namen geschreven zijn in de hemelen’ (Lukas 10 vers 20). Staat uw/jouw naam in het boek des levens?


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt - zo mogelijk - altijd een reactie. Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.
Graag wel wat geduld. Er liggen nog wel ongeveer zeventig vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 april 2017

De Saambinder | 20 Pagina's

Geslachtsregisters

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 april 2017

De Saambinder | 20 Pagina's