Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Genoegdoening door de dood van Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Genoegdoening door de dood van Christus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Want dit is geweest…'. Zo begint het achtste artikel van het tweede hoofdstuk van onze Dordtse Leerregels. 'Dit…'. Namelijk, de verlossing en het behoud van degenen die van eeuwigheid aan Christus gegeven zijn (Zie DL II, par. 5 - Joh. 17:6, 9, 12 en 24).

Er zal geen uitverkorene achterblijven. Wat een grote verborgenheid is de raad van God voor blinde en verloren zondaren. Iets van deze verborgenheid wordt weggenomen door het wonder van de wedergeboorte. Dan valt er een lichtstraal van die heerlijke glans van Gods raad in onze ziel. Naarmate de Heere Zijn kinderen oefent in het allerheiligst geloof wordt deze glans steeds heerlijker en het wonder van genade steeds groter.
Wat is deze ‘gans vrije raad? Het is het eeuwig voornemen van God om de uitverkorenen zalig te maken. En die alleen! Het is de genadige wil van Gods eeuwige liefde om in een weg van genoegdoening aan en verheerlijking van Zijn deugden, verloren Adams-kinderen te verlossen van de dood.

De levendmakende kracht van Christus’ dood

Is het voor u onmogelijk geworden om bekeerd te worden? Hebben al uw redeneringen u nog niets verder gebracht? En kan uw nette leven de zaligheid niet verdienen? O, wat een wonderlijke verborgenheid: ‘God heeft gewild dat Christus door het bloed Zijns kruises… zou verlossen, die van eeuwigheid tot de zaligheid verkoren, en van den Vader Hem gegeven zijn…’. God heeft gewild! In de dood van Zijn Zoon, Zijn Enige, Zijn Geliefde, komt Zijn grondeloze barmhartigheid openbaar.
Arme, onbekeerde zondaar, u/jij kunt zalig worden bij God vandaan. Ondanks onze diepe val. Ondanks onze verlorenheid. Ondanks onze liefde voor de zonde, de wereld en de satan. Een ondoorgrondelijke troost voor dode zondaren.

De vergevende kracht van Christus’ dood

Is het al onmogelijk geworden in ons leven om genoeg te doen aan Gods rechtvaardigheid? Deze eist van ons volkomen gehoorzaamheid en het dragen van de straf. Wanneer ‘de levendmakende en zaligmakende kracht van de dierbare dood van Christus’ zich door wedergeboorte tot ons uitstrekt, wordt dat onze levensvraag. Hoe zal ik rechtvaardig verschijnen voor God? O, wat een wonderlijke verborgenheid.
‘God heeft gewild dat Christus door het bloed Zijns kruises… hen zou begiftigen met het geloof…’ Met de gave van God (Ef. 2:8), die met de Borg verbindt en doet delen in de ‘zaligmakende gaven des Heiligen Geestes’, verworven door Zijn dood. Waardoor de uitverkoren zondaar voor God rechtvaardig is. Want deze Middelaar heeft door Zijn kruisdood genoeg gedaan en is in de plaats van de uitverkorenen tot zonde en vervloeking geworden aan het kruis (DL II, par. 2). Een onuitsprekelijke troost voor doemwaardige zondaren!

De reinigende kracht van Christus’ dood

Moet u klagen over uw zonden, die u het zicht op het Licht der wereld verduisteren? O, wat een wonderlijke verborgenheid. ‘God heeft gewild dat Christus door het bloed Zijns kruises… zou reinigen… bewaren… en ten laatste zonder enige vlek en rimpel heerlijk voor Zich stellen’. Door Zijn bloed maakt Christus de uitverkoren zondaren schoon, draagt Hij ze door deze aardse woestijn en brengt ze in de eeuwige heerlijkheid waar ze volkomen heilig voor God verschijnen. Een gelukzalige troost voor arme zondaren!
‘Want dit is geweest…’ God volvoert Zijn gans vrije raad in Christus door Zijn Heilige Geest, door het zenden van verkondigers van de blijde boodschap (DL I, par. 3). Waardoor de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, de Gekruisigde. Heeft deze boodschap ons al uitgedreven naar Gods gans vrije raad? Omdat we ervaren: ‘te moeten en niet te kunnen?’

ds. P.D. den Haan, Tholen


Zijn lijden in de Dordtse Leerregels

Want dit is geweest de ganse vrije raad, de genadige wil en het voornemen Gods des Vaders, dat de levendmakende en zaligmakende kracht van den dierbaren dood Zijns Zoons zich uitstrekken zou tot alle uitverkorenen, om die alleen met het rechtvaardigmakend geloof te begiftigen, en door ditzelve onfeilbaar tot de zaligheid te brengen; dat is: God heeft gewild, dat Christus door het bloed Zijns kruises (waarmede Hij het nieuwe verbond bevestigd heeft) uit alle volken, stammen, geslachten en tongen, diegenen allen, en die alleen, krachtiglijk zou verlossen, die van eeuwigheid tot de zaligheid verkoren, en van den Vader Hem gegeven zijn…’

Hoofdstuk 2 - par. 8

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 april 2017

De Saambinder | 24 Pagina's

Genoegdoening door de dood van Christus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 april 2017

De Saambinder | 24 Pagina's