Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Helemaal alleen?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Helemaal alleen?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Goed om na een reis nog eens even terug te kijken. Op mooie momenten en archeologische monumenten. Een paar voorbeelden.

De achter bosschages verscholen en hooggelegen Wartburg, waar Luther als jonker Jörg bijna een jaar verblijft, het Augustijner klooster in de oude stad Erfurt met vlak daarbij, naast de Krämerbrücke, het oude Joodse reinigingsbad, de ‘mikwe’. Het concentratiekamp Buchenwald. En niet te vergeten de deur van de Slotkerk in Wittenberg, waarop Luther “Die 95 Thesen” aanbrengt. Dicht bij de kerk lopen we een pandje binnen met een in dit Reformatiejaar tijdelijke expositie over de Bijbel. De grootste en de kleinste Bijbel ter wereld, de Bijbel die in 1971 met de Apollo 14 de ruimte inging en een ‘miniatur Torarolle’. Indrukwekkend en leerzaam. Maar nu eerst Luther in Worms. Waar hij er helemaal alleen voor staat…

Naar Worms

Op 2 april 1521 gaat de hervormer op reis naar Worms. Hij moet op de Rijksdag verschijnen. Hij staat er alleen voor in dit ‘godsdienstig gevecht’, tegenover zoveel rooms-katholieke vijanden die hem naar het leven staan. De Heere geeft hem in hart en hoofd wat nodig is. De heenreis zou een boetegang moeten zijn. Het lijkt echter meer op een triomftocht. In alle plaatsen wordt Luther met grote geestdrift ontvangen. Zijn optreden is zakelijk, verstandig en bezonnen. Tweemaal moet hij voor de keizer verschijnen en iedere keer wordt hem duidelijk voorgelegd zijn leer terug te nemen. Luther ziet echter geen bewijs tegen zijn stellingen en opvattingen. Hij zegt onder meer ‘…daarom ben ik door de plaatsen van de Heilige Schrift, die ik naar voren gebracht heb, in mijn geweten overwonnen en gevangen in het Woord van God. Ik kan en wil niets herroepen, omdat het niet heilzaam is iets tegen het geweten in te doen. God helpe mij, Amen!’

Nadat hij de zaal waar de onderhandelingen plaatsvinden verlaat, roept hij opgelucht uit: ‘Ik ben er door’. Heeft Luther hier alleen gestaan? Helemaal alleen? Nee, ook voor hem gold: ‘Onze hulp is in de naam des Heeren’.

David en Elía

Wat hebben ook David en Elía momenten gekend van ‘alleen zijn’. Elia denkt dat hij alleen is overgebleven en de Heere zegt ‘Ik heb Mijzelven nog zeven duizend mannen overgelaten’. En als David Achimélech achterlaat en met het zwaard van Goliath naar de Filistijnen vlucht, voelt hij zich bij koning Achis zo alleen en zo verlaten. Maar wat hebben ze beiden in de strijd door Gods hulp als geloofsheld de overwinning mogen behalen. Elía in zijn godsdienststrijd op de Karmel en David in zijn militaire strijd tegen Goliath in het Eikendal. Alleen tegen honderden Baälpriesters met duizenden toeschouwers. De ander tegen een reus met honderden vijandelijke soldaten, omringd door duizenden toeschouwers. Bij beiden zien we dat, vóór de overwinning de Heere als met een vergrootglas tot in detail laat beschrijven wat de Baäl-priesters allemaal doen en hoe Goliath eruit ziet. David en Elía gebruiken eenvoudige middelen in de strijd, een beetje hout en steen voor het altaar en een slinger met een paar kleine steentjes. Bij beiden is er na de overwinning een langdurig gejuich van het volk. Maar veel belangrijker is dat ze allebei in hun ‘alleen zijn’ niet alleen waren. Want God was aan hun zij… Ze mochten voor Zijn naam uitkomen en Hem de eer geven. Daar rust Gods zegen op.

Heere Jezus Christus

Heeft de Heere ook niet alleen gestreden? Hebben ze Hem niet allen verlaten? Is Hij niet omringd door heel veel vijanden: de bende, een Judas en Schriftgeleerden die roepen ‘Zijn bloed kome over ons, en over onze kinderen…’ Hij is geen geloofsheld, maar naar Psalm 45 de Held, Die het zwaard aan de heup zal gorden. Hij lijdt schijnbaar verlies, gaat op de dood aan, maar behaalt daardoor juist een eeuwige overwinning. Hij bouwt geen altaar, zoals Elía, maar is Zélf het Brandofferaltaar. Elía herstelt het altaar, va-jerapée (wat ‘genezen’ betekent).

Onder de vleugelen van de Heere is genezing voor de grootste der zondaren. De Heere gebruikt slinger noch steen, draagt alleen het vloekhout der schande. Luther, David en Elía mochten Gods eer zoeken en bedoelen. De meerdere van David bedoelt volkomen de eer van Zijn Vader. Alleen? Luther kan nog steun van Melanchthon krijgen. Elía mogelijk van Obadja en David van Jonathan, maar de Heere Jezus heeft ‘de pers alleen getreden’. Niemand was met Hem.
Echt… helemaal alleen. Gelukkig maar, anders was er geen redding en verlossing mogelijk.

A. Karens, Barneveld

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 oktober 2017

De Saambinder | 24 Pagina's

Helemaal alleen?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 oktober 2017

De Saambinder | 24 Pagina's