Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“Morgengedachten” en “Avondgedachten” [2]

Bekijk het origineel

“Morgengedachten” en “Avondgedachten” [2]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

We staan opnieuw stil bij twee heruitgegeven dagboeken van Octavius Winslow: “Morgengedachten” en “Avondgedachten”. Er ligt in deze dagboeken veel geestelijk onderwijs.

Een element dat belangrijk is in de boeken van Winslow is het prakticale of bevindelijke karakter ervan. We weten dat de geloofsleer belangrijk is, maar Gods Kerk heeft de toepassing ervan in het hart nodig. Winslow schrijft: ‘De Geest is de grote Overdrager van Christus naar de ziel. Hij plaatst Zich tussen de Fontein en de gelovige en is voornemens hem elke zegen te brengen, te voorzien in elke nood door de dingen uit Christus’ Middelaarsvolheid te nemen en ze in onze zalige en heilige ervaring te brengen’. De Geest is de Toepasser van de zaligheid: ‘O, laten we toch meer persoonlijk met de Heere Jezus handelen! Daar verlustigt Hij zich in. Het behaagt Hem, het verheerlijkt Hem. Hij nodigt ons te komen en Hem elke persoonlijke gewaarwording bekend te maken, iedere behoefte en elke smart voor Hem bloot te leggen, ieder geheim van ons hart aan Zijn hart toe te vertrouwen’.

IJdele godsdienst

Met grote klem waarschuwt Winslow ervoor om het historisch geloof met het zaligmakend geloof te verwarren: ‘Alleen een verlichting van het verstand of het historisch geloof aan de feiten van de Bijbel zal nooit de ziel buiten het bereik van de hel en binnen het gebied van de hemel brengen. Er is een gedaante van kennis zowel als een gedaante van godzaligheid. En allebei vormen ze een ijdele godsdienst, omdat ze buiten de levende godsdienst staan’.

Het is nodig om met een levend geloof met Christus verenigd te zijn: ‘Is het een geloof dat de glans van de heerlijkheid van de eigen verdiensten heeft weggenomen en de hoogmoed van het verstand tot in het stof zag vernederd? Is het geworteld in Christus? Heeft het u enigermate veranderd in het tegenovergestelde van wat u eens geweest bent? Is Jezus dierbaar aan uw ziel? Is het de oprechte begeerte van uw hart om in alle omstandigheden ootmoedig te wandelen met God?’.

Keer op keer benadrukt Winslow dat het moet gaan om een levende en bevindelijke godsdienst, het ware geloofsleven!

Christocentrisch

We belijden dat er voor de zaligheid maar één grond en één fundament is: Jezus Christus en Die gekruisigd. In deze dagboeken wordt dat benadrukt. Gods volk moet gebouwd worden op het enige fundament tot de zaligheid. Voortdurend legt Winslow er de nadruk op dat de grond der zaligheid ligt in het volbrachte werk van de Heere Jezus. Christus is alles. Dat wordt onderstreept en geleerd.

Deze dagboeken zijn doortinteld van de heerlijkheid, de gewilligheid, de schoonheid en noodzakelijkheid van Christus voor de ziel: ‘Zie opwaarts, o beproefde en verzochte ziel! Jezus is de Oorsprong en de Onderhouder. En eens zal Hij ook de Voleinder van het geloof zijn. Alles wat u nodig hebt is in Hem. Eén blik - ook al is deze beneveld - op het kruis, één aanraking van Zijn kleed, al is het ook met een bevende hand, zouden u opheffen uit uw diepste diepten; zal uw zwaarste lasten verlichten, uw donkerste vooruitzicht verhelderen. En als u aan de oever van de doodsrivier zult komen, zal Hij u veilig door haar verheffingen heenvoeren en u op de zonnige, bloeiende oevers van Kanaän doen landen’.

Eerlijk onderwijs

Tegenover de rijkdom van Christus staat ook de diepe verlorenheid van de mens. Ook daarover geeft Winslow praktisch en helder onderwijs. ‘Hoe kan ik weten of ik des Geestes ben, vraagt u? Wij antwoorden: aan uw voortbrengen van de vruchten van de Geest. Een gebroken hart vanwege de zonde, een diepe bewustheid van de verborgen kwaal van uw hart, een ootmoedige en verslagen geest, een volkomen verwerping van de menselijke gerechtigheid, een eenvoudig gelovig aannemen van de Heere Jezus en het smachten naar gelijkvormigheid met God. Dat zijn de blijken en de kenmerken van een vernieuwde geheiligde staat. Als u deze kenmerken enigermate in u kunt bespeuren, dan bent u des Geestes’.

Keer op keer benadrukt Winslow de noodzaak van de wedergeboorte en de inplanting van het goddelijke leven. Het is de Heilige Geest Die zondaren leidt in hun verlorenheid en hopeloosheid, maar Die ook brengt bij de Middelaar Gods en der mensen.

In deze twee dagboeken liggen diepe lessen voor Gods kinderen. Ook onbekeerden en bekommerden kunnen er veel in vinden. Ze maken jaloers en laten zien dat het goed is om de Heere te dienen!

(slot)

N.a.v. “Morgengedachten” en “Avondgedachten”, Octavius Winslow, uitg. Van Wijngaarden, Vliegersvelderlaan 15, 3771 XE Barneveld; resp. € 19,95 en 24,95, samen € 44,90 (prijzen nog geldig tot 31 december 2017). tel. 0342-417335.


ds. W. Visscher, Amersfoort

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 december 2017

De Saambinder | 24 Pagina's

“Morgengedachten” en “Avondgedachten” [2]

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 december 2017

De Saambinder | 24 Pagina's