Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De vijfde bede in het Gebed des Heeren [40]

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vijfde bede in het Gebed des Heeren [40]

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren’.

B. De tweede zaak in deze bede is de schuldbelijdenis.

Laten we onze schuld belijden. Laten we bekennen dat wij bij God in de schuld staan en dat we verdienen dat Hij ons naar de wet zal oordelen en ons in de gevangenis der hel zal werpen. Als we onze schuld belijden, geven we God de eer. ‘Mijn zoon, geef toch den HEERE, den God van Israël, de eer en doe voor Hem belijdenis’ (Joz. 7:19). Als wij onze schuld belijden, zal God die vergeven. ‘Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig dat Hij ons de zonden vergeve’ (1 Joh. 1:9).

Laten we niet alleen onze schuld belijden, maar ons benaarstigen om onze geestelijke schuld betaald te krijgen door Christus, de Borg. Zeg: ‘Heere, heb geduld met mij en Christus zal U alles betalen. Hij heeft een oneindige prijs opgewogen’. In het verbond der werken was het niet toegestaan tot een borg te gaan, daar werd persoonlijke gehoorzaamheid geëist. Maar onder het Evangelie hebben we dit voorrecht wel. Daar hebben we het hoge gerechtshof om ontheffing te krijgen. Als wij niets hebben om te betalen, wil God een Borg aanvaarden. Geloof in het bloed van Christus en de schuld is betaald.

Vervolgens moeten we de bede: ‘Vergeef ons onze schulden’ en de voorwaarde: ‘Gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren’ bezien. Het vergeven van anderen door ons is niet de oorzaak dat de Heere ons vergeeft, maar het is een voorwaarde: laten we dat na, dan zal Hij ons ook niet vergeven.

C. We zullen nu de bede bezien: ‘Vergeef ons onze schulden’.

Dit is een gezegend gebed. Onkundigen zouden zeggen: ‘Wie zal ons het goede doen zien?’ (Ps. 47), waarmee zij bedoelen een goede pacht of een goede koop. Maar de Zaligmaker leert ons om edeler zaken te bidden en wil ons een vaster goed geven, namelijk de vergeving der zonde. Vergeving van zonde is de voornaamste zegen, het is één van de eerste weldaden die God geeft. Als de Heere de zonde vergeeft, staat er niets meer in de weg om alles aan de ziel te doen. Hij neemt de ziel aan, heiligt en kroont ze.

Wat is vergeving van zonde?

Dan gaat de Heere de overtreding voorbij, streept de rekening door en scheldt ons alles kwijt (Micha 7:18).

1. De natuur van de vergeving der zonde zal nog duidelijker blijken, als we enkele Schriftplaatsen ontvouwen.

a. De zonde vergeven, is de ongerechtigheid wegnemen. ‘En waarom vergeeft Gij niet mijn overtreding?’ (Job 7:21). In het Hebreeuws staat er: ‘van mij afnemen’. Het is beeldspraak, genomen van iemand die onder een zware last dreigt te bezwijken. Dan komt er een ander, die de last van hem afneemt. Zo neemt God die last van onze consciëntie weg en legt die op Christus. ‘De HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen’ (Jes. 53:6).

(wordt vervolgd)

Uit: “Het Gebed des Heeren” van Thomas Watson (uitg. Gebr. Koster, Barneveld, 1999).

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 oktober 2018

De Saambinder | 20 Pagina's

De vijfde bede in het Gebed des Heeren [40]

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 oktober 2018

De Saambinder | 20 Pagina's