Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HERDENKINGSDIENST 100 JAAR GEMEENTE ZWIJNDRECHT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HERDENKINGSDIENST 100 JAAR GEMEENTE ZWIJNDRECHT

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onze gemeente heeft in een herdenkingsdienst op 28 november herdacht dat de kerkelijke gemeente 100 jaar bestaat. In deze dienst ging ds. H.E.P. Fortuijn voor. Hij nam als uitgangspunt voor de preek 1 Samuël 7:12. ‘Samuël nu nam een steen en stelde dien tussen Mizpa en tussen Sen, en hij noemde diens naam Eben-Haëzer; en hij zeide: Tot hiertoe heeft ons de HEERE geholpen’. Het thema van de preek luidde: “Eben-Haëzer”. Het thema werd verder uitgewerkt in twee punten. Eben-Haëzer spreekt over het verleden (1) en over het heden (2).

De door Samuël geplaatste steen spreekt van Gods wegen en Gods daden. Kijken we 100 jaar terug dan is er pijn, verdriet en schuld. Laten we ons bij het Woord houden. Telkens wanneer uw kinderen vragen naar de betekenis van de naam van onze kerk “Eben-Haëzer” moet u het vertellen. Eben-Haëzer is een gedenksteen. Het volk van Israël heeft geklaagd, omdat het werd onderdrukt door de Filistijnen.

Samuël heeft hen de oorzaak van de ellende aangewezen, maar ook gewezen op de weg ter verlossing. Richt uw hart op de Heere en doet de vreemde goden uit uw midden weg. Het volk luistert naar Samuël en dan volgt het grootste wonder, de HEERE heeft naar het volk omgezien. Het volk wordt dan bijeenvergaderd te Mizpa. De Filistijnen horen dit en komen eraan. Samuël mag dan van het volk niet zwijgen en moet tot de HEERE onze God roepen. Samuël neemt dan een melklam, een gering offer, en offert dit als brandoffer. En tijdens dit offer komt de HEERE en verschrikt de Filistijnen met een grote donder, zodat zij verslagen worden voor de ogen van Israël.

Als wij onze eigen goden nalopen, zullen we verdrukking krijgen. De Heere komt nog steeds met Zijn Woord tot ons, al 100 jaar. Elke week klinkt Zijn oproep, bekeer je toch en smeek of Hij Koning wil worden van je hart. Gaan we de Heere aanroepen, dan is daar ook onmiddellijk de vorst der duisternis om een aanval voor te bereiden. Er is een Offer nodig. Een melklam, een gering offer. De Baäl en de Astaroths vroegen veel meer. Wat verachtelijk is voor de mensen, is voor de Heere genoeg. God dienen is een liefdedienst.

Wat betekent die steen voor mij? Het is een teken van Gods trouw. Tot hiertoe heeft Hij, de Verbondsgod, de HEERE, ons geholpen. De steen is als een spiegel. Als je erin kijkt, word je herinnerd aan Gods barmhartigheid, aan Zijn genade. De steen geeft ons ook voortdurend onderwijs. Buigen, bidden en met berouw tot de Heere naderen in de weg van het Offer. De HEERE draagt zorg voor Zijn eigen volk.

Je kunt er ook een vraagteken achter plaatsen, heeft de HEERE ons echt geholpen? Het dwingt ons steeds tot bezinning. Een liefdevolle waarschuwing, wat heb ik gedaan? Heb ik de Heere gediend? Strijdt de Heere voor of tegen u? Het vermaant ons liefdevol om geen andere goden te dienen.

Na de kerkdienst heeft de nestor van de kerkenraad, ouderling N.J. Teerds het eerste exemplaar van het door C.R. van Berg geschreven gedenkboek “Eben-Haëzer, ‘d oude dagen overdacht” overhandigd aan de nestor van de diaconie, diaken Van den Berg.

Alle leden en belangstellenden ontvingen na afloop van de dienst een boek.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 december 2018

De Saambinder | 20 Pagina's

HERDENKINGSDIENST 100 JAAR GEMEENTE ZWIJNDRECHT

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 december 2018

De Saambinder | 20 Pagina's