Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het zien op Jezus in Zijn leven [3]

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zien op Jezus in Zijn leven [3]

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

2. Van de prediking van Johannes de Doper

Nu was het de tijd dat het Evangelie begon te dagen, en Johannes, gelijk de morgenster en de dageraad opkomende uit het oosten, boodschapt het naderen van de Zon der gerechtigheid. Nu was het dat hij de eerste ruwe, harde en onbehouwen steen gelegd heeft van het gebouw in de doding, zelfverloochening en gewelddoening op onze eigen natuurlijke genegenheden.

Ik lees niet dat Johannes ooit enig wonder gedaan heeft, maar hij was een man van een streng leven; en een godzalig leven overtuigt meer dan zelfs de wonderen. In zijn predikaties heeft hij soms verscheidene zedenlessen gegeven aan bijzondere staten van mensen. De farizeeën heeft hij scherp berispt vanwege hun geveinsdheid en goddeloosheid en anderen heeft hij zachtjes gebracht op de wegen der gerechtigheid. Hij noemde die de rechte wegen des Heeren, en door zodanige redenen en door de doop heeft hij het gemoed van de mensen bereid tot het ontvangen van de Messias en de leer van het Evangelie.

De predikaties van Johannes zijn voor Christus predikaties geweest, zoals een inleiding voor een rede. Maar merk op dat het belangrijkste woord van hem geweest is: ‘bekering; de bijl aan de wortel der bomen; de wan op de dorsvloer en het kaf naar het vuur’. Gelijk zijn kleding ruw was, alzo was ook zijn tong, en aldus moest de weg voor Christus gebaand worden in hardnekkige en wederspannige harten. Hetgeen voor het vlees vermakelijk of welbehaaglijk is, dat is geen bekwame inleiding tot de wedergeboorte.

Indien het hart des mensen oprecht was gebleven, dan zou het Christus zonder tegenspreken ontvangen hebben; maar nu moet er geweld tegen onze verdorvenheden bijgebracht worden, eer wij plaats voor de genade kunnen hebben. Indien deze grote wegbereider in ‘s mensen hart de heuvelen niet slecht en de valleien doet oprijzen, zo is er geen plaats voor Christus. Nooit zal Christus komen in een ziel, waar de heraut van de bekering niet een of andere beweegreden voor zich heen heeft gezonden.

Willen wij eens horen de predikatie die Johannes met zijn eigen woorden gepredikt heeft? Matthéüs heeft die ons in het kort voorgesteld: ’Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen’ (Matth. 3:2). Deze zijn de woorden die Johannes gepredikt heeft in het begin van het Evangelie van Christus; en met waarheid, wij vinden ook dat Christus Zelf dezelfde leer, dezelfde woorden gepredikt heeft: ‘Van toen aan heeft Jezus begonnen te prediken en te zeggen: ‘Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen’ (Matth. 4:17).

En Christus, Zijn discipelen uitzendende om het Evangelie te prediken, belastte hen dezelfde leer te prediken: ‘En heengaande predikt, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen’ (Matth. 6:12; 10:7).

(wordt vervolgd)

Uit: “Het zien op Jezus” Isaac Ambrosius (uitg. Den Hertog).

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 januari 2019

De Saambinder | 20 Pagina's

Het zien op Jezus in Zijn leven [3]

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 januari 2019

De Saambinder | 20 Pagina's