Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De eeuwige bestemming van ziel en lichaam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De eeuwige bestemming van ziel en lichaam

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als iemand sterft, wordt de ziel dan direct geoordeeld of pas in het laatste oordeel? Wanneer gaat een mens naar zijn of haar eeuwige bestemming?

Ziel

Ds. G.H. Kersten (1882-1948) schrijft in zijn Dogmatiek: ‘Gods Woord leert ons dat de ziel ogenblikkelijk na ’t verlaten des lichaams naar hare plaats gaat, hetzij naar de hel of naar de hemel’. Eerder hebben we in deze rubriek verwezen naar de Hebreeënbrief, waar we lezen: ‘En gelijk het de mensen gezet is éénmaal te sterven, en daarna het oordeel’ (9:27). Bij dat oordeel schrijft kanttekening 74: ‘Namelijk van elkeen in het bijzonder terstond na de dood, en van allen in het gemeen hiernamaals ten uitersten dage’.

De Heilige Schrift spreekt niet veel meer over dat oordeel van de ziel in de Godsontmoeting direct na het sterven. Wel weten we vanuit de gelijkenis van de rijke man en Lazarus dat de eerste (ondanks een begrafenis met pracht en praal) zijn ogen opsloeg in de hel en de laatste van de engelen gedragen werd in de schoot van Abraham. Vanuit deze beeldspraak leren we dat met onze tijdelijke dood, de eeuwige bestemming intreedt.

Wat een gedachte: eeuwig zalig of eeuwig rampzalig. Dat de ernst van deze dingen - als we onbekeerd zijn - ons zou uitdrijven tot de Heere. Nog is het genadetijd. Het leer- en troostboek van Gods Kerk, de Heidelberger, spreekt in Zondag 22 over de ziel van de ware Sionieten: ‘Dat niet alleen mijn ziel na dit leven van stonden aan tot Christus, haar Hoofd, zal opgenomen worden (…)’. Het meeste hierover weten we echter niet en daarom is de uitdrukking ontstaan over iemand die gestorven is: hij of zij weet meer dan wij. Maar heerlijk is de gedachtenis aan hen die met recht ‘ontslapen’ zijn: ‘zalig zijn de doden die in den Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten mogen van hun arbeid; en hun werken volgen met hen’ (Openb. 14:13b).

Lichaam

Bij de wederkomst zullen ziel en lichaam worden verenigd en zal het oordeel openbaar worden. Thomas Boston (1676-1732) schrijft in ‘De Viervoudige Staat’ hierover aangrijpende zaken. Over alle onbekeerden schrijft hij: ‘Maar anderzijds zullen de goddelozen opgewekt worden door de kracht van Christus, als een rechtvaardig Rechter, Die wraak zal oefenen aan Zijn vijanden. Dezelfde Goddelijke kracht die hun ziel opsloot in de hel en hun lichaam in een graf hield als in een gevangenis, zal hen tevoorschijn brengen, zodat ziel en lichaam samen het vreselijke vonnis van de eeuwige verdoemenis zullen ontvangen en samen in de gevangenis van de hel opgesloten zullen worden’.

Over Gods kinderen schrijft Boston: ‘Zoals een bruid, die voor haar man versierd is, uit haar slaapkamer uitgaat tot de bruiloft, zo zullen de heiligen uit hun graven uitgaan tot de bruiloft des Lams’. Heel beeldend laat hij de ziel het lichaam aanspreken en omgekeerd. We laten er één zinsnede van volgen: ‘Sta dan op, mijn lichaam en kom mee en laat deze ogen, die dienst deden om over mijn zonden te wenen, nu met vreugde het gelaat van onze heerlijke Verlosser aanschouwen. Zie, Deze is onze God, en wij hebben Hem verwacht (…). We namen samen (ziel en lichaam, BL) deel aan de strijd, kom nu mee, laat ons samen gaan om de kroon te ontvangen en die te dragen’.

De vraag die misschien overblijft: waarom is het uiterste oordeel, het gericht op de jongste dag, nog nodig als de zielen terstond op hun eeuwige bestemming zullen zijn? Wel, dat oordeel is een tentoonspreiding en verheerlijking van Gods barmhartigheid en rechtvaardigheid in de tegenwoordigheid van alle mensen en engelen. God Drie-enig wordt verheerlijkt, de goddeloze veroordeeld en de gelovigen gekroond met heerlijkheid en eer. Geliefde lezer(es), hoe zullen wij het dan maken?


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.
Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.
Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 mei 2019

De Saambinder | 20 Pagina's

De eeuwige bestemming van ziel en lichaam

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 mei 2019

De Saambinder | 20 Pagina's