Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In Christus zijn

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In Christus zijn

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wil de uitdrukking ‘in Christus zijn’ hetzelfde zeggen als ‘rechtvaardigmaking’?

Verwarring

Losse uitdrukkingen kunnen zorgen voor verwarring. Van twee vraagstellers kregen we vragen rond het ‘in Christus zijn’. Wat is het nodig dat we alle uitdrukkingen toetsen aan Gods heilig en onfeilbaar Woord. Alles wat niet naar dat Woord is - hoe mooi het ook klinkt - heeft geen waarde voor onze ziel. Welnu, over de gestelde vraag kunnen we lezen in 1 Korinthe 1 vers 30: ‘Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid en heiligmaking en verlossing’. Door Gods levendmakende genade en kracht zijn de ware christenen door het geloof met Christus verenigd. Anders gezegd: een onwedergeboren mens is buiten Christus en in de staat van ongeloof. Een wedergeboren mens is in Christus en in de staat van geloof. Lezer(es), bent u/ben jij buiten de Borg en Zaligmaker van verloren zondaren? Of mag u weten van dat Godswonder? Het is zo’n heerlijk woord dat Paulus schrijft aan de ‘geliefden Gods en geroepen heiligen’ in Rome: ‘Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest’ (8:1). De kanttekening (kt.1) geeft een duidelijke uitleg: Dit woordje ‘dan’ ziet op hetgeen van de apostel tot hiertoe in deze brief is geleerd, namelijk dat de mens niet uit de wet, maar door het geloof in Christus rechtvaardig is; en dat hij door de Geest van Christus van de heerschappij der zonde is verlost, al is er nog strijd in hem overig. Maar voor al degenen die buiten Christus zijn, blijft het eeuwige vuur over.

Verdieping

Als een verloren, maar verkoren zondaar door een waar geloof wordt ingelijfd in de Middelaar, deelt hij of zij wezenlijk ‘aan de Heere Christus en al Zijn schatten en gaven’ (H.C. zondag 21). Door wedergeboorte is er immers die staatsverwisseling, waarbij de mens van dood, levend wordt. Maar moeten we daarmee een is-gelijk-teken zetten tussen het ‘in Christus zijn’ en de rechtvaardigmaking? Er is geen onbewuste wedergeboorte. Ds. G.H. Kersten (1882-1948) schrijft in één van zijn preken: ‘Een onbewuste wedergeboorte, waarvan de wedergeborene niet de minste kracht ervoer, is er niet’ (De gelovige verwachting, preek over 1 Kor. 1:30, 31). Tegelijk mogen we niet alles op één lijn zetten. Alsof iedereen die in Christus is, even ver geleid zou zijn. Ds. J.C. Philpot (1802-1869) schrijft daarover: ‘Staat niet het ganse huisgezin Gods, dat in Jezus begrepen is, doordat hen de wijsheid van Christus wordt toegerekend, op dezelfde lijn, wijs in Christus, omdat zij één zijn in Christus? Maar behalve deze wijsheid door toerekening is er ook wijsheid door mededeling (...). Medegedeelde wijsheid is het wijsmaken der ziel tot zaligheid door de Heilige Geest en Zijn eerste trap in het wijsmaken der ziel tot zaligheid, is deze te overtuigen van haar dwaasheid...‘ (De gangen van Gods Kerk, deel 4, preek over 1 Kor. 1:30, 31). De vraagstellers verwijzen we graag naar beide genoemde preken waarin helder wordt gemaakt dat ‘zakelijk’ gezien alle schatten en gaven van de Borg de ware gelovige wordt toegerekend, maar dat in de oefeningen van het geloof de rijkdom van elke afzonderlijke schat en gave mag worden doorleefd. Natuurlijk naar de mate dat het God behaagt om dat te doorleven. En met onze belijdenis dat wat leeft groeit, dat er altijd Bijbelse ‘groei’ is. Die groei is deze: Hij moet wassen en ik moet minder worden. Bijen komen graag om de honing uit de bloemen te zuigen. Zo trekt Christus zondaren naar Zich toe, om van Zijn honing te zuigen. En één honingdruppel uit Christus, veroorzaakt een brandend hart van liefde en een verlangen om meer van Hem te mogen genieten.


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juli 2019

De Saambinder | 16 Pagina's

In Christus zijn

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juli 2019

De Saambinder | 16 Pagina's