Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kringgebed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kringgebed

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onze dochter bezoekt een studentenvereniging waar regelmatig begonnen wordt met kringgebed. Zij vindt het mooi en verbindend om op die manier het goede voor elkaar te zoeken. Wij hebben er als ouders moeite mee, maar vinden het moeilijk om argumenten aan te dragen. Wilt u erover schrijven?

Bedenkingen

Deze vraag raakt de praktijk van het gebed en dan met name de vorm. De inhoud is altijd belangrijker dan de vorm, maar de vorm moet wel passen bij de inhoud. Bij het gebed zijn verschillende vormen mogelijk en geoorloofd. In de Heilige Schrift vinden we verschillende gebedshoudingen: geknield, staand en met geopende handen naar de hemel. Wonderlijk dat de gebedshouding die ons het meest vertrouwd is, zitt end met gevouwen handen, in de Bijbel niet voorkomt(!). Verder lezen we in Gods Woord naast het persoonlijk gebed ook van het gemeenschappelijk gebed.

Tegen een gemeenschappelijk gebed zal niemand bezwaar maken, maar de vormgeving door een kringgebed roept wel bedenkingen op. Omdat we het in onze jeugd zelf slechts één keer hebben bijgewoond, schrijven we - met wat voorzichtigheid - vooral van wat we gelezen en gehoord hebben van mensen die er regelmatig bij geweest zijn.

Om te beginnen, hoeveel (jonge) mensen zijn in staat om in een kring op een ordelijke wijze tot God te bidden? Het gevaar is groot dat de orde in het gebed, hoewel onbedoeld, geheel ontbreekt. Verder, mensen spreken in een kringgebed soms heel persoonlijke dingen uit die daarmee bekend worden in de gebedskring. Is dat de bedoeling van het gebed? Het gebed is er niet om elkáár dingen te vertellen, maar om tot de Heere te bidden. Daarmee raken we een gevoelig punt: het gebed lijkt te verworden tot een (inter)menselijk gebeuren. Daarbij gebruiken veel voorstanders heel andere woorden, waarbij met name het besef van Gods heiligheid en majesteit tegenover onze zondigheid en kleinheid op de achtergrond is geraakt.

Nu moeten we het kringgebed op zich niet veroordelen omdat sommigen het verkeerd gebruiken. Wel mogen we eerlijk overwegen dat het kringgebed vooral in kringen voorkomt met een ander geestelijk klimaat.

Bijbelse lijnen

De bedenkingen worden nog groter als we Bijbelse gegevens overdenken. Zo heeft de Heere Jezus gezegd tot Zijn jongeren en de schare die Hem omringde: ‘Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bid uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden’ (Matt h. 6:6). En heeft de Meester Zelf niet het voorbeeld gegeven door veel in de eenzaamheid te bidden?

Als mensen samen waren, bijvoorbeeld in de tempel, dan hadden de priesters in het Oude Testament een taak bij de gebeden. Onder het nieuwe verbond waren het de ouderlingen (oudsten) die de dienst van de gebeden (zie formulier van bevestiging voor ouderlingen en diakenen) moesten waarnemen. We delen dus de grote zorg van deze ouders en kunnen het kringgebed beslist niet aanbevelen.

Tenslott e, de Heere geve dat onze gebeden ‘aangenaam’ zouden zijn voor de Heere. Ons leer- en troostboek, de Heidelbergse Catechismus, spreekt dan over de inhoud: ‘Wat behoort tot zulk een gebed dat Gode aangenaam is en van Hem verhoord wordt? Eerstelijk, dat wij alleen den enigen waren God, Die Zich in Zijn Woord ons geopenbaard heeft , om al hetgeen dat Hij ons geboden heeft te bidden, van harte aanroepen. Ten andere, dat wij onzen nood en ellendigheid recht en grondig kennen, opdat wij ons voor het aangezicht Zijner Majesteit verootmoedigen. Ten derde, dat wij dezen vasten grond hebben dat Hij ons gebed, niett egenstaande wij zulks onwaardig zijn, om des Heeren Christus’ wil zekerlijk wil verhoren, gelijk Hij ons in Zijn Woord beloofd heeft ’ (HC, zondag 45, 117). Om zo de Vader van de Heere Jezus Christus aan te roepen hebben we persoonlijk de werking van Gods Geest in onze ziel nodig.


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 augustus 2019

De Saambinder | 16 Pagina's

Kringgebed

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 augustus 2019

De Saambinder | 16 Pagina's