Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Knielen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Knielen

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het knielen voor onderkoning Jozef wordt heel gewoon gevonden, terwijl we het knielen voor de belangrijke Haman afwijzen. Waarom dat verschil?

Jozef

We lezen in Gods heilig Woord over het eerbetoon aan Jozef na de uitleg van Farao’s dromen. Jozef wordt onderkoning, krijgt een kostbare ring aan zijn hand, fijn-linnen kleding en een gouden halsketen. Vervolgens lezen we: ‘En hij deed hem rijden op den tweeden wagen dien hij had; en zij riepen voor zijn aangezicht: Knielt. Alzo stelde hij hem over gans Egypteland’ (Gen. 41:43). Over dat hebreeuwse woord, door onze Statenvertalers overgezet met ‘knielt’, is wel enig verschil van mening. Er wordt wel gedacht dat de lopers voor de praalwagen van Jozef hebben geroepen: ‘Geeft acht!’of ‘Eerbied!’. Kanttekening 58 noemt ook die uitleg: ‘Sommigen leggen het woord abrech (overgezet met knielt, BL) uit: tere vader. Teer vanwege zijn jonkheid, en vader vanwege zijn ambt; gelijk de heren des lands worden genoemd vaders des vaderlands’. Hoe het ook zij, we moeten al dit eerbetoon zien in het licht van de gewoonten en gebruiken in Egypte. Het is Jozef allemaal ten deel gevallen en zal hem totaal hebben overrompeld.

Als de Heilige Schrift het ons allemaal verhaalt, wil dat niet zeggen dat het vanzelfsprekend goed is of navolgenswaardig zou zijn. We behoeven al die onderscheidingen en zeker dat ‘knielen’ niet ‘gewoon’ te achten. De grote reformator Calvijn (1509-1564) schrijft in zijn Bijbelcommentaar over de eerbewijzen: ‘Wel moet steeds middelmatigheid worden in acht genomen, doch wijl het niet vrij stond aan Jozef, om de mate voor te schrijven, en het koninklijk gezag hem zonder de gebruikelijke versieringen niet zou zijn toegestaan, stond het hem vrij meer aan te nemen, dan begeerlijk voor hem was. Want zo aan Gods knechten de keuze wordt gelaten, is niets veiliger dan alle mogelijke weelde te vermijden. Waar het echter nodig is, zich te schikken naar de algemene gewoonte, hebben zij ijdele vertoning en alle ijdelheid te vermijden’. Nauwkeurig lezen van dit deel van Gods Woord doet ons zien, dat de verhoging van Jozef vooruitwijst op de verhoging van Christus. Hém is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Deze Heere Jezus is alle hulde waard. Het is het werk van Zijn dienstknechten - schrijft M. Henry - ‘om voor Hem uit te roepen: Knielt; kust den Zoon!’

Haman

Het behoeft nauwelijks uitleg dat het met het eerbetoon aan Haman heel anders ligt. Zeker ook de machthebber over Babel had het geboden. We lezen in het Bijbelboek Esther: ‘En al de knechten des konings, die in de poort des konings waren, neigden en bogen zich neder voor Haman, want de koning had alzo van hem bevolen; maar Mórdechai neigde zich niet en boog zich niet neder’ (3:2). Opnieuw laten we de kanttekeningen aan het woord: ‘Hem een onbetamelijken, ongeoorloofden Perzischen eerbied bewijzende, waarin Mórdechai er een consciëntiezaak van maakte hen na te volgen. Te meer, naar sommiger gevoelen, omdat hem bekend was dat deze Haman een Amalekiet was’ (nr. 5).

Eenvoudig gezegd, het is Jozef overkomen bij zijn huldiging en hij heeft er geen belang bij gehad. Maar Haman stond erop dat men altijd voor hem boog en hij wilde niet alleen die ene Jood Mórdechai doden, maar heel het verkoren Joodse volk ombrengen. In de apocriefe boeken, het aanhangsel aan het boek Esther, lezen we een getuigenis van Mórdechai: ‘Heere, Gij weet het dat het noch uit minachting, noch uit hoogmoed, noch uit begeerte naar eer of roem was, dat ik mij voor de trotse Haman niet heb nedergebogen, want ik zou wel gaarne zijn voeten hebben gekust om Israëls heil er door te bewerken, maar ik deed het omdat ik de eer des mensen niet wilde stellen boven de eer van God, niemand dan U alleen wil aanbidden’ (hfdst. 13:12-14).

Achter Haman zien we Amalek, ja ten diepste het slangenzaad dat niet wil buigen voor de levende God. Maar die God regeert en zal Zijn almacht tonen.


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 oktober 2019

De Saambinder | 20 Pagina's

Knielen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 oktober 2019

De Saambinder | 20 Pagina's