Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In het dal Dura

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In het dal Dura

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Naar aanleiding van een preek van één van onze overleden predikanten over Daniël 3, bleef de vraag over waarom de drie vrienden naar het dal van Dura waren gekomen. Wilt u erover schrijven? En waarom lezen we niets van Daniël?

Dura

In het dal Dura - vermoedelijk het dal waarin de hoofdstad Babel ligt - schittert dat beeld met de maten die doen denken aan Openbaring 13. De hoogte van 60 ellen en de breedte van 6 ellen lijken te verwijzen naar het getal 666. En ze hebben stellig alles te maken met het rijk van de mens, die zich tegen God wil stellen. Dit dal Dura is eigenlijk een staaltje organisatietalent. Heel het dal stroomt vol! Massaal en kolossaal. Niet met soldaten of massa’s gewone mensen, nee, de groten van het Babylonische rijk moeten opdraven: de stadhouders, de overheden, de landvoogden, de wethouders, de schatmeesters, de raadsheren, de ambtlieden en al de heerschappers der landschappen. Kortom, de rijksgroten uit alle windstreken die een centrale positie bekleden in het rijk van Nebukadnézar.

In datzelfde dal staat niet alleen een glanzend beeld maar ook een rokende oven. Waarschijnlijk een soort van kalkoven, waarin van boven brandstof werd geworpen. Het kwam letterlijk ‘midden in de oven’. Welnu, weigeren om te buigen voor het rijk van Babel, de koning van Babel en de goden van Babel levert deze vreselijke doodstraf op. Straks moeten ze allemaal knielen op het bevel van de grote koning Nebukadnézar. Wellicht zijn er geweest met bewondering in hun hart voor de machtige koning. Misschien waren er die een goed leven verwachtten in zijn dienst. Maar als we nauwkeurig lezen dan blijkt de diepste reden: angst. Buigen uit angst, buigen omdat je niet anders kunt, buigen omdat iedereen buigt. Het maakt de koning allemaal niets uit: als je maar buigt! Dat is nu precies het verschil tussen het rijk van satan en het rijk van Koning Jezus. Het eerste rijk is een slavendienst; onderdanen van de Heere buigen en bukken echter gewillig, met liefde en met vreugde.

Wonderlijk hoe de drie vrienden, Sadrach, Mesach en Abed-nego staande blijven. Of beter: hoe de Heere zorgt voor de Joodse ballingen, Hanánja, Mísaël en Azárja. Nadat ze in Daniël 2 - op voorspraak van Daniël - de hoogste posten in het rijk hebben gekregen, horen ze bij de rijksgroten en kunnen niet onder het bevel uitkomen. De kanttekenaar (kt.2a) meent zelfs dat het alles zelfs om deze drie op touw is gezet. We lezen: ‘Uit het vervolg der historie schijnt, dat de koning uit raad en aandrijven der voornaamsten onder de Chaldeeën dit beeld heeft opgericht. Zij hebben dit behendiglijk bedacht uit haat, inzonderheid tegen Daniëls metgezellen (benijdende de aanzienlijkheid en hoge staten die zij bedienden), opdat zij dit weigerende, niet alleen van hun ambten beroofd, maar ook aan het leven mochten gestraft worden. Want omwille van andere Babyloniërs, die vanzelf genoegzaam tot afgoderij geneigd waren, was het niet van node, dat men hen met zulk een wreed dreigement tot deze afgoderij zou dwingen’.

Daniël

Het heeft de Heere niet behaagd om ons te laten weten waarom de grootste man - na Nebukadnézar - niet in het dal Dura aanwezig was. In kanttekening 20 lezen we: ‘Waarom beschuldigen zij ook tegelijk Daniël niet? Of hij is hier niet bij geweest, zijnde ergens ver verwijderd om grootwichtige zaken des konings te verrichten; of was hij hier tegenwoordig, zo wisten zij wel, dat hij bij de koning zo heel groot was, dat zij hem tevergeefs zouden beschuldigd hebben. Zo hebben zij dan van hem stilgezwegen, tenminste voor een tijd, zoekende deze drie mannen vooreerst van kant te helpen, die zich in deze generale bijeenkomst niet hebben kunnen of mogen absenteren’. De Heere geve, in het Babel van vandaag, de Godsvreze van deze vier vrienden.


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 oktober 2019

De Saambinder | 24 Pagina's

In het dal Dura

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 oktober 2019

De Saambinder | 24 Pagina's