Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toevluchtnemend geloof

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Toevluchtnemend geloof

Ds. Labee over :

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is een 'toevluchtnemend' geloof?

Toen vluchtte ik tot Jezus

Bij de uitdrukking 'toevluchtnemend' moeten we persoonlijk altijd denken aan de dichtregels van ds. R.M. McCheyne (1813-1843): 'Toen vluchtttt' ik tot Jezus', Hij heeftft mij gered; Hij heeftft mij verlost van het vonnis der wet'. In de Bijbel vinden we niet letttterlijk de uitdrukking 'vluchten tot Jezus' maar de zaak vinden we wél. Mensen die met de onhoudbare nood van hun leven uitgingen tot de grote Heelmeester omdat alle andere wegen afgesneden waren. Mooie voorbeelden zijn onder andere Bartimeüs, de Kananese vrouw en de bloedvloeiende vrouw. Het gaat dus om deze zaak: het geloof zoekt een toevlucht bij de Heere, geborgen bij de Zaligmaker van zondaren. Met deze uitdrukking 'toevluchtnemend geloof' wil men het verschil aangeven met een 'bevestigd' geloof. Een geloof wat meer geoefend is in de kennis en genade van de Heere Jezus Christus. We kunnen het niet laten om nadrukkelijk te stellen dat we vanwege onze doodstaat in en van onszelf niet kunnen 'kiezen voor' of 'vluchten tot' Jezus. Eens hebben we gekozen voor satan en van nature nemen we steeds weer de toevlucht tot alles, behalve Jezus. Wat is het een wonder als God onze ogen opent voor die ellendige staat. Ds. W. à Brakel (1635-1711) schrijftft in zijn Redelijke Godsdienst: 'Eer iemand gelooftft, komt door de prediking des Woords in de mens een overtuiging van zijn ellendige staat in zichzelven, een onvergenoegdheid en verlegenheid over zijn staat, zo ten opzichte van zijn zondigheid als strafwaardigheid, met meer of minder heftftigheid, 't zij wettttisch of Evangelisch. Hij vindt zich van God gescheiden, in welks gunst en vereniging hij ziet zijn zaligheid te bestaan, hij ziet geen raad bij zichzelven, noch bij enige schepsel, hoe hij Gods rechtvaardigheid zal voldoen en de volmaakte rechtvaardigheid zal bekomen. Hij hoort Jezus Christus noemen de Borg te zijn, en begint Hem in Zijn natuur, ambten, vernedering, verhoging te kennen, en hij krijgt een begeerte om Hem tot zijn Borg te hebben'.

Brakel schrijftft over het (toevluchtnemend) geloof zo treffend: 'Al des mensen werk om te geloven is niet bekwaam om het geloof te verkrijgen, zelfs in de minste trap; God geeftft het in 't begin, God bewaart en vermeerdert het, God voleindt het. Die het begeert, moet het van God afbfbidden, en van Hem wachten; die het heeftft, erkenne met dankbaarheid, dat hij het van God ontvangen heeftft, en verwachte al biddende van Hem de vermeerdering'.

Onder de schaduw Uwer vleugelen

Als de Heere iets van dat ware geloof, - toevluchtnemend' of meer 'bevestigd' - schenkt door de Werkmeester van het geloof, de Heilige Geest, zal dat geloof uitgaan naar de Middelaar. Daarom zien we die bloedvloeiende vrouw gaan naar Jezus om de zoom van Zijn kleed aan te raken. En als ze zo de toevlucht neemt tot de Zaligmaker klinkt het van Zijn lippen: 'Dochter, zijt welgemoed, uw geloof heeftft u behouden; ga heen in vrede' (Luk. 8:48b).

Wat is het voor die uitgewerkte vrouw meegevallen! Gekomen aan de voeten van Die allerbarmhartigste Heelmeester, Die haar rechtvaardig had kunnen wegsturen. Maar eeuwig wonder: ze mocht Zijn stem horen, Zijn liefdesoog zien en Zijn kracht tot genezing ervaren. Psalm 36 (vs. 8) zingt ervan: 'Hoe dierbaar is Uw goedertierenheid, o God! Dies de mensenkinderen onder de schaduw Uwer vleugelen toevlucht nemen'. En onze vaderen verwijzen in de kantlijn naar Ruth (2:12): 'De HEERE vergelde u uw daad, en uw loon zij volkomen van de HEERE, de God Israëls, onder Wiens vleugelen gij gekomen zijt om toevlucht te nemen'. Wat een wonder als de Heere zo aanbrengt aan de dis des verbonds om het 'toevluchtnemend' geloof of het meer 'geoefende' geloof te versterken en hongerige en dorstige zielen te spijzen en te laven.


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 november 2019

De Saambinder | 20 Pagina's

Toevluchtnemend geloof

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 november 2019

De Saambinder | 20 Pagina's