Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WAT IS DE OORZAAK?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WAT IS DE OORZAAK?

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

vooraf

In onze brief van 4 maart 1977 heeft U kunnen lezen van de achtergrond die geleid heeft tot de oprichting van de Landelijke Stichting tot handhaving van de staatkundig gereformeerde beginselen.

Deze brief is verzonden aan ondermeer het Hoofdbestuur der S. G. P., Provinciale Verenigingen, Statenkringverenigingen en alle kiesverenigingen.

De Stichting grondt zich geheel op het program van Beginselen der Staatkundig Gereformeerde Partij. DIE beginselen zijn het waard om uitgedragen en gehandhaafd te worden. DAT is het voornaamste doel van de Stichting.

Ons is het verwijt gemaakt dat het optreden van de Stichting ongegrond en onjuist is. Het oordeel daarover laten wij aan de lezer en geven daarom het onderstaande ter overdenking. Het zijn ontwikkelingen in en rondom de S. G. P., die wij betreuren. Men leze zelf.

de banier

Wij zouden zo graag zien dat ons partijorgaan geen aanleiding zou geven tot onbegrip. Ook wij kunnen fraaie woordspelingen waarderen, maar is daarmee het beginsel gediend?

Dat nog daargelaten. De Banier geeft vaak uitdrukkingen die ons ernstig benauwen. Wij vragen ons af waarheen dat zal leiden.

Een voorbeeld hiervan in de Banier van 26 april 1973: . . . "Dan zal nodig zijn dat een volksvertegenwoordiger, die overtuigd is van het enige heil op deze aarde, daarvan ook duidelijk en op passende en begrijpelijke manier verantwoording doet. In die zin is hij Christus Jezus, Die onder Pontius Pilatus de goede belijdenis heeft betuigd. "

Jezus te verge- Is een volksvertegenwoordiger met de Heere lijken? ë

Een ander voorbeeld is een gedeelte uit de Banier van 6 december 1973:

. . . "In het geloof is iets van ontspanning, van zorgeloosheid, van glimlach. Mensen maak je niet zo druk alsof je als een atlas de hele wereld op de schouders moet nemen. De hemelse Vader weet wat wij van node hebben en gaan wij de muskens niet verre te boven. Vergeefs al die bleke krampachtigheid". . . . . . "In het geloof is iets van de ware humor, van de heilige humor. Zonder die humor is er een defect" ...

We moeten wel met bange vrees vervult zijn als we zulke uitspraken horen of lezen.

het gebruik van Gods Woord

De S. G. P. - fraktieleden halen in hun redes nog wel eens teksten uit Gods Woord aan. Men kan zich afvragen of dit wel juist is. Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat teksten uit Gods Woord gebruikt worden als een vlag die de lading dekt. Als de zaak zo ligt kan men beter spreken van MISbruik dan van GEbruik van Gods Woord. De zaak wordt dan niet getoetst aan Gods Woord, maar Gods Woord wordt dan aangehaald omdat het in die rede past.

Enkele voorbeelden: - De Banier van 12 februari 1976. Het onderwerp handelt over de financiering van een vaste oeververbinding in Zeeland. Een S. G. P. - lid merkt terzake op: "Geldt hier niet het Bijbelwoord het is zaliger te geven dan te ontvangen of heeft de Minister een heel andere motivering, en zoja, mogen we die dan horen? - De Banier van 12 februari 1976. Een S. G. P. - kamerlid maakt opmerkingen over het getal van ambtenaren en merkt dan plotseling op: "Als er geen wijze raadslagen zijn, vervalt het volk, maar de behoudenis is de veelheid der raadslieden"!

Welk nut of welke funktie heeft het gebruik van bovengenoemde teksten bij die gelegenheden? Zou hier niet beter betracht kunnen worden het woord van dë Spreuken: "Een rede op zijn pas gesproken, is als gouden appelen in zilveren gebeelde schalen". ( Spr. 25 : 11).

Het komt ook nogal eens voor dat juist bij zaken waar Woord aangehaald moet worden dit achterwege blijft. Gods

waarom die moeilijke woorden?

Er zijn binnen onze partij mensen die zeggen een woordenboek nodig te hebben bij het lezen van de Banier. De voormannen van onze partij hebben zich altijd zo eenvoudig mogelijk uitgedrukt. Veelal kon men uit hun woorden beluisteren dat deze mensen met kinderlijke Godsvreze waren bedeeld. Wat een kracht ging daarvan uit!

Een voorbeeld van o ngelukkige woordkeus: - De Algemene Politieke Beschouwingen 1976 naar aanleiding van de Troonrede (Banier van 21 oktober 1976). "Een kabinet zou kunnen werken als een viertaktmotor. Na de inlaat-, de compressie- en de arbeidsslag zouden we nu aan de uitlaat-slag toe zijn, die de verbrande gassen naar buiten drijft". Is dit nu b e g r ij p e 1 ij k ?

Welk een verschil met de rede van wijlen ds. G. H. Kersten in 1937 bij de Algemene Beschouwingen: "Na de jammerlijke coalitie-regering is nu bijna vier jaren lang een beleid gevoerd, waarbij de beginselen der Reformatie geheel verzaakt werden en dat in de allerernstigste tijden. Hoe kan men het verantwoorden? "

Gezien de ernst der tijden is politieke humor ongepast! De mens der zonde komt zich steeds meer en meer te openbaren. Neerlands volk zinkt weg in de openlijke Godsverlating. Past dan de volgende uitdrukking, gedaan door de h u i d i g e S.G. P. - fraktieleider bij de Algemene Beschouwingen 1976? De algemene beschouwingen tot dusver gevoerd algemeen beschouwend moet ik rapporteren in markttermen: huidenhandel zeer opgewekt en levendig. Handel in huiden van beren die 2 5 " mei 1977 geschoten dienen te worden. Ik hoop dat er geen bokken getroffen worden . . . Dit deed zich voor op de reguliere markt en op de zwarte markt eromheen".

Vergelijk de oude S. G. P. : . . . "Bij onze strijd voor de vrijheid van ons volk moge ik bij de regering zeer aanbevelen het terugkeren tot en het bewaren van de aloude beginselen, bij welke het volk alleen welvaart".

afzwakking bij het uitdragen der beginselen

Bij het uitdragen van de beginselen heeft onze oprichters voor

ogen gestaan wat wijlen ds. G. H. Kersten hieromtrent opmerkte: "Wij wensen het volk terug te leiden naar de verlaten rotssteen der reformatorische beginselen van het volk, dat nog aan de oude beginselen vasthoudt en die erkent".

"Onze eerste vraag dient bovendien niet te zijn, welke invloed van ons uitgaat. Wij hebben Zijn wil te gehoorzamen en van Zijn gebod niet te wijken, links noch rechts".

Aan de hand van enkele voorbeelden willen wij U aantonen dat er een afzwakking plaats heeft bij het uitdragen van en stemmen over zaken.

a. autoloze zondag

Naar aanleiding van de oliecrisis kwam de gedachte naar voren om éénmaal per maand een autoloze zondag in te stellen, echter niet op principiële motieven, maar op praktische gronden.

Meerdere partijen in ons parlement voelen wel hiervoor. Ook de S. G. P. De Staatkundig Gereformeerde Partij op grond van twee motieven, enerzijds principieel en anderzijds praktisch. De S. G. P. was dus hiervoor!

Mi- straf- Veertig jaar terug deed een vergelijkbare situatie voor. nister Donner (arp) deed een voorstel om godslastering baar te stellen.

Bij dit voorstel ging het niet om de ere Gods en niet omdat God in Zijn geopenbaard Woord bestraffing van godslastering eist, maar omdat menselijke gevoelens gekrenkt zouden worden.

Voor de S. G. P. was het beginsel de maatstaf voor haar houding en derhalve stemde zij tegen.

Zouden onze geliefde voormannen (ds. Kersten, ds. Zandt en ir. Van Dis) verkeerd hebben gehandeld?

D. zondagsrust

Bij de behandeling van de begroting van Verkeer- en Waterstaat in 1976 werd door een S. G. P. - kamerlid opgemerkt: "Onze principiële bezwaren tegen openbaar vervoer op zondag zijn vele malen in deze zaal besproken en behoeven niet herhaald te worden.

Is de Minister bereid het daarheen te leiden dat mensen, die op zondag willen reizen de integrale kosten gaan betalen en dat deze kosten niet op gewetensbezwaarde belastingbetalers

worden afgeschoven".

Ach, welk een jammerlijk uitgangspunt! Door de tweede opmerking van het S. G. P. - kamerlid wordt de eerste stelling totaal ontkracht. Ja, eigenlijk wordt hier aan de Minister het voorstel gedaan om op zondag de totale vervoerskosten te laten betalen.

En dat alles onder het motto van: dan behoeven de kosten niet op gewetensbezwaarde belastingbetalers te worden afgewenteld.

Bovendien is de eerste opmerking van het desbetreffende kamerlid een soort "slagzin".

Wijl en ds. P. Zandt hamerde elk jaar op de zondagsrust en verklaarde telkenjare w a a r o m de zondag als de dag des Heeren geheiligd moet worden.

Zijn woorden getuige hiervan: "Het is verdrietig, jaar in jaar uit weer op hetzelfde kwaad te moeten wijzen, zonder dat de minister in dezen ook zelfs maar enige verbetering aanbrengt".

c. het gezantschap bij de paus

Och, welke S. G. P. - er kent niet de S. G. P. - historie. De nacht van Kersten in 1925 zullen vele ouderen nog herinneren en de jongeren weten het van overlevering.

Voorts, hoevele malen is in het verleden door de S. G. P. - voormannen gewezen op de steeds groter wordende invloed en het gevaar van Rome.

Vijftig jaar later, 1975 dus, wordt door dezelfde S. G. P. hieromtrent opgemerkt: "In de loop van het jaar is ook door andere frakties de aandacht van de Minister al eens gevraagd voor de twee ambassades in Rome en gevraagd om hier een combinatie te overwegen. U weet uit de geschiedenis van onze fraktie, hoezeer de opheffing van het gezantschap bij de paus ons ter harte gaat. Mogelijk vindt de Minister, gelet op haar algemene houding ten opzichte van godsdienstige opvattingen en mede op grond van budgettaire overwegingen geen reden om hier het mes in te zetten".

Zo wordt de Minister in zijn heilloze weg door de S. G. P. gesteund. Droevig. Behalve een principiële standpuntbepaling ware beter geweest dat het desbetreffende lid ook praktische punten naar voren had gebracht om tot opheffing te komen.

In 1953 werd door wijlen ds. P. Zandt nog ernstig gewaarschuwd tegen het plaatsen van een afbeelding van een roomse bisschop op een bankbiljet. Van die gelegenheid maakte ds. Zandt tevens gebruik om te wijzen op het gevaar van Rome en haar verderfelijke invloed in ons land.

Wordt dat geluid heden nog wel gehoord? Of is Rome minder gevaarlijk geworden voor ons land? soms

d. winkelsluiting

Bij de behandeling van het voorstel inzake de nieuwe winkelsluitingsregeling kwam ook de sluiting van winkels op zondag, bijvoorbeeld op stranden, aan de orde.

Een S. G. P. - kamerlid diende naar aanleiding hiervan een motie in vóór sluiting van winkels en over de gehele linie. Het G. P. V. diende een motie in waarin werd gesteld de mogelijkheid tot openstelling van winkels op zondag na 13.00 uur.

Het verschil tussen S. G. P. en G. P.V* blijkt hieruit weer duidelijk!

Een week later echter werd de motie van de S. G. P. verworpen en tot verbazing van vele S. G. P. - ers stemde de S. G. P. - leden vóór de motie van het G. P. V. .

Deze politiek kan men niet anders aanmerken als een politiek van: b e t e r een half ei dan een lege dop !

Is zo'n standpuntbepaling niet in strijd met Gods Woord en de daarop gebaseerde beginselen van de S. G. P. ? Is dit bovendien geen slag in het gezicht ten opzichte van de zo getrouwe voormannen der S. G. P. ?

Het geven van meer voorbeelden lijkt ons overbodig!

nog dit teroverdenking

Wat vindt U van het gebruik van de nieuwe vertaling in bijvoorbeeld het blad Zicht en de Katernen van Onderling Kontakt.

In het blad Zich interviewt men regelmatig personen die totaal niets van de S. G. P. moeten hebben. Moeten bijvoorbeeld

S. G. P. - leden gevormd worden door iemand als prof. dr. H. Berkhof, voorzitter van de Raad van Kerken van Nederland, waarin hij heult met de Roomsen?

Gaat er vorming uit van de Katernen van Onderling Kontakt, waarin niet S. G. P. - ers voorlichting geven. Een voorbeeld is de brochure "Om de theocratie". Hierin geeft een gereformeerd predikant ondermeer een toelichting op artikel 36 der Nederlandse Geloofsbelijdenis. Voorlichting door een predikant behorende tot een kerkverband dat notabene heeft afgerekend met artikel 36. En dan zwijgen wij nog over onschriftuurlijke on onbehoorlijke schrijftaal in die katernen.

Voorts: Hoe is het nu met het vrouwenkiesrecht? Is de S. G. P. vóór of tegen vrouwenkiesrecht? "Vrouwenkiesrecht strijdt met de roeping van de vrouw" staat er in het Beginselprogram van de S. G. P., welk gegrond is op de Heilige Schrift. Als dat betracht wordt blijven de dames thuis bij politieke vergaderingen.

Het Landelijk Verband van de S. G. P. - jongeren heeft samen met het Landelijk Verband van Gereformeerde Politieke Jeugd studieclubs opgeroepen om de protest-mars tegen abortusprovocatus te 1 s-Gravenhage bij te wonen. Is het meedoen aan een protest-mars het aloude staatkundig gereformeerde beginsel ?

Waarom gaat een persoon onder de schuilnaam d. w. Ingeland in de Banier stelselmatig voort de aloude staatkundig gereformeerde beginselen te ondergraven?

Er is nog meer te noemen:

Wij hebben ernstige twijfels over de activiteiten van zowel het studiecentrum als het voorlichtings- en vormingscentrum van de S. G. P. . Is het voor een eenvoudige getuigenispartij als de S. G. P. nodig om politieke scholings- en vormingscursussen te organiseren? Natuurlijk achten wij voorlichting geven, principiële voorlichting ten behoeve van ons praktisch handelen, een nuttige zaak.

Weljke waarborgen bestaan er echter voor de principiële betrouwbaarheid van het voorlichtings- en documentatiemateriaal? Moet bovendien de Staat zulke activiteiten subsidiëren?

Heeft U wel gemerkt dat het ontwerp-gemeenteprogram uitsluitend en alleen de geest ademt van: Wat is haalbaar? Gods Woord leert niets over haalbaarheid, maar spreekt slechts

over: Wat is eis !

Natuurlijk moeten wij in een geschrift als dit beknopt zijn! Bij leven en welzijn hopen wij op deze onderwerpen uitvoeriger in te gaan.

Helaas is er binnen de S. G. P. een geestesstroming, waarbij het verlangen naar politieke haalbaarheid de stringente eis van het beginsel bedreigt.

Het besluit tot lij stverbinding over te gaan met G. P. V. en R. P. F. is een voorbeeld van een machtsdenken dat politiek voordeel beoogt.

ten slotte

Wij hopen onder biddend opzien tot Hem die gebed mocht schenken binnen de Staatkundig Gereformeerde Partij voor de beginselen op de bres te mogen staan en wanneer daarvan afgeweken wordt in alle liefde, ons zelve niet meer achtende dan de ander, terug te roepen naar de oude paden, gegrond op Gods onfeilbaar Woord en waarvoor onze voorvaderen en voormannen der partij alles hebben overgehad.

Dit artikel werd u aangeboden door: In het spoor

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 1977

In het spoor | 28 Pagina's

WAT IS DE OORZAAK?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 1977

In het spoor | 28 Pagina's