Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

staatkundig gereformeerd en gemeentepolitiek......

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

staatkundig gereformeerd en gemeentepolitiek......

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In 1972 is door de Werkgroep O.K.-katernen in samenwerking met de redactie van "Onderling Kontakt" een publicatie uitgegeven, getiteld: "Kernpunten uit de gemeentepolitiek". Het blad "Zicht" wijdde de eerste uitgave van 1978 aan de gemeentepolitiek.

Zo op het eerste gezicht zou men zich kunnen afvragen: waarom moet de Stichting hierover nu ook nog weer een publicatie uitgeven? Voor het antwoord verwijzen wij U in de eerste plaats naar "van de bestuurstafel" .

Er zijn echter nog een drietal redenen:

A. De inhoud van bovengenoemde publicaties is voornamelijk praktisch gericht; op zichzelf hebben wij tegen praktische voorlichting geen bezwaren, mits de praktijk ondergeschikt is aan de EIS VAN BE- GINSEL.

Wel dient opgemerkt te worden dat het merendeel der artikelen een opsomming van Nederlandse wetten is. Die kennis kan een raadslid echter ook op een andere wijze verkrijgen! Slechts sporadisch wordt een raadslid geinformeerd over principieel-praktisch in te nemen standpunten. Dat is zondermeer een zeer groot gemis.

B. In de Banieren van de laatste maanden heeft men o.m. een aanbeveling kunnen lezen om als raadslid(leden) deel te namen aan speciale cursussen, verzorgd door de Bestuursscholen in de diverse provincies.

In aansluiting op die cursussen worden in eigen kring bijeenkomsten belegd. Bij die aankondiging(en) is vermeld: "Wat dit laatste betreft (d.i. onderwerpen, best.),

liever bij deze gelegenheid niet diepgravend-principieel-beschouwend, doch meer praktisch-leerzaam op het gebied van het gemeentebestuur, waarover in eigen kring, op eigen niveau, vanuit dezelfde principiële achtergrond van gedachten kan worden gewisseld". Tegen het volgen van een cursus aan de Bestuursschool behoeven geen bezwaren te bestaan, echter wel tegen de voorgenomen activiteit van de SGP. De SGP-bijeenkomsten zouden juist wel een principieel-beschouwend karakter dienen te hebben. Het principe komt namelijk op de Bestuur sschool niet aan de orde.

Het principieel bezien "gescheiden" optrekken van de SGP-wethouders en raadsfrakties.

Een aantal voorbeelden zullen wij hier geven:

- Het Reformatorisch Dagblad d.d. 14 september 1977: "Ergens in ons land wil men een sporthal gaan bouwen, die op zondag geopend zal zijn. Door een meerderheid van de raad is er geld beschikbaar gesteld» De SGP stemde - vanzelfsprekend- tegen. Nu het voorstel toch is aangenomen komt men van SGP-zijde met het voorstel om een sporthal van een ander ontwerp en een lagere prijs te bouwen. Dit in verband met eventuele dekkingsmiddelen" .

De Heer A.D.den Braber, raadslid in Rotterdam, hierover: "In de eerste plaats wil ik stellen dat het een goede zaak en tevens een Bijbelse opdracht is gelden zo efficiënt mogelijk te beheren. Het betreft hier evenwel de bouw van een object, dat op zondag gebruikt gaat worden. Het "pro" argument valt helemaal in het niet tegenover het "contra" argument, de ontheiliging van de zondag. Het voorstel van de SGP in de betreffende gemeente is verwerpelijk. Stel dat de SGP het voorstel er door krijgt; zij is dan initiatiefneemster tot de bouw van een bepaalde gelegenheid, waarvan op zondag gebruik wordt gemaakt. Dit is geheel in strijd met de principes van de SGP en, wat nog zwaarder weegt, het druist in tegen het gebod Gods".

Het is verblijdend dat de SGP nog raadsleden heeft die vorenstaande mening uitdragen.

- Het College van Burgemeester en Wethouders der gemeente Arnemuiden (bestaande uit SGP-burgemeester, PvdA-wethouder en "eigen lijst"-wethouder; situatie 1977) stelt voor een centraal antenne inrichting voor de wijk Brakenburg te stichten.

Volgens de SGP-burgemeester dient hieraan een ieder mee te betalen, ongeacht eventuele principiële bezwaarden.

De SGP-raadsleden waren het met de zienswijze van de SGP-burgemeester niet eens en dienden een motie in voor vrijstelling ten behoeve van principieel bezwaarden.

Op deze zaak komen wij in deze brochure nog nader terug.

- In maart 1977 stemden de SGP-raadsleden van Sprang-Capelle om principiële redenen tegen de aanleg van tennisvelden. De SGPwethouder stemde echter vóór!

- Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Oost-Elakkee stelde de raad voor om ten behoeve van de aanleg

van een voetbalveld in Achthuizen een stuk gemeentegrond te ruilen voor een stuk landbouwgrond. De desbetreffende voetbalvereniging voetbalt op zondag» Van de twee SGP-raadsleden stemde er één voor het voorstel van b. en w., de ander tegen.

Degene die zich voor de politiek interesseert zal beseffen dat de onderlinge verschillen belangrijke consequenties voor de Partij zullen hebben. Doch erger is, het blijkt uit het vorenstaande, dat SGP-burgemeesters c.q. raadsleden bepaalde zaken steunen, die principieel niet verantwoord zijn! Ook hiervan enkele praktijkvoorbeelden:

- Is het juist om in een badplaats geld beschikbaar te stellen voor een plaatselijke reddingsbrigade, die ook zondags voor de aanwezige badgasten werkt?

- Kan een SGP-fraktie gelden beschikbaar stellen voor een neutrale schooladvies- en begeleidingsdienst?

- Op welke gronden kunnen SGP-raadsleden instemmen met de oprichting en instandhouding van een peuterspeelzaal?

D. Naast onderlinge verschillen en het steunen van principieel nietverantwoorde zaken zijn er vele onderwerpen die om bezinning en uitdieping vragen. Enkele voorbeelden:

- Hoe staan we tegenover welzijn in het algemeen en in het bijzonder ten opzichte van het jeugd- en jongerenwerk, bibliotheekvoor zieningen etc. ?

- Wat is onze houding ten aanzien van de besteding van de - vrijetijd?

- In hoeverre kunnen we meegaan met het zgn. moderniseringsproces bij het besturen van een gemeente?

Op voornoemde punten komen wij bij de artikelsgewijze behandeling van het gemeenteprogram terug.

Het optreden van menig SGP-vertegenwoordiger bedroeft en veront rust ons in erge mate. Een belangrijke vraag is: Wat is de oorzaak van de, principieel bezien, grote verschillen?

Het ontbreken van principiële voorlichting! Het Hoofdbestuur der SGP geeft onvoldoende principiële voorlichting. Het Hoofdbestuur neemt geen duidelijke standpunten in en laat vele nauwelijks en niet verantwoorde zaken voortsudderen!

De fraktie van de SGP in de Tweede Kamer geeft veelal het voor-

beeld in het nastreven van het haalbare!

Naast vele negatieve zaken en ontwikkelingen zijn er gelukkig nog positieve, die wij hier niet onvermeld willen laten. Zonder volledig te kunnen zijn enkele voorbeelden:

- SGP-raadslid den Braber te Rotterdam stemde om principiële redenen tegen een motie inzake steunverlening betaald voetbal Rotterdam, ondanks het feit dat het desbetreffende raadslid zakelijk gezien met de motie kon instemmen. Motivering: Met de hand op het gebod en blind voor de toekomst.

- De SGP-fraktie in de gemeente Waardenburg stemde tegen een voorstel van b. en w. om garant te zijn voor een geldlening ten behoeve van de plaatselijke tennisvereniging, ondanks het risico dat de door de Raad van State bepaalde waarborgsom, ad ƒ 90.000, —, door de raadsleden eventueel zelf betaald diende te worden. De tennisvereniging wilde niet toezeggen dat op zondag niet gespeeld zou worden.

Motivering: Men moet Gode meer gehoorzaam zijn dan de mensen.

- De SGF-raadsleden in Giessenburg stemden tegen de uitbreiding van het zwembad en wel om twee redenen: a.omdat het zwembad des zondags geopend is; b.omdat een vergroot bad de mogelijkheid tot het organiseren van wedstrijden geeft.

Het zal U nu zondermeer duidelijk zijn dat het uitgeven van een themanummer, gewijd aan staatkundig gereformeerde gemeentepolitiek, geen overbodige zaak is.

Wij beseffen dat ook deze brochure niet volledig is.

De toelichting is op meerdere punten beknopt gebleven.

Dit artikel werd u aangeboden door: In het spoor

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 1978

In het spoor | 56 Pagina's

staatkundig gereformeerd en gemeentepolitiek......

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 1978

In het spoor | 56 Pagina's