Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Door het geloof heeft ook Sar ah zelve kracht^ ontvangen om zaad te geven, en hoven de tijd haars ouder doms heeft • zij gehaard, overmits zij Hem getrouw heeft geacht, Die het beloofd had. Hebr. 11 M1

Sarah door het geloof kracht ontvangen? Hoe kan de Apostel dat schrijven! Meldt ons dan de Schrift niet van Sarah's ongeloof? God heeft Abraham beloofd, dat niet de Damascener, maar "die uit uw lijf voortkomen zal, " zijn erfgenaam zou zijn. In die onvergetelijke nacht heeft de Heere Abraham naar buiten geleid en hem doen opzien naar de hemel, zeggende: "tel de sterren, indien gij ze tellen kunt: Zo zal uw zaad zijn." Toen heeft Abraham geloofd.

Bij verbondssluiting is hem de belofte Gods bevestigd Maar Sarah?

"Zij baarde hem niet". Wachtte zij toen op het heil des Heeren? Op die God, Die wonderen doet?

Lees in Gen. 16: "zij had een Egyptische dienstmaagd, welker naam was Hagar. Zo zeide Saraï tot Abram: zie toch, de Heere heeft mij toegesloten, dat ik niet bare; ga toch in tot mijn dienstmaagd."

Was het door geloof, dat zij Hagar aan Abram afstond? Heeft de bittere vrucht haar zelf niet anders bewezen? Nadrukkelijk heeft de Heere aan Abraham de belofte tot Sarah bepaald. Haar naam werd zelfs veranderd van Saraï in Sarah. En toen, als de drie mannen, die op weg waren Sodom te verwoesten, tot Abrams tent ingekomen waren, heeft de Engel des Verbonds zelfs de tijd van de geboorte van de beloofde zoon toegezegd: "Ik zal voorzeker tot u komen omtrent deze tijd des levens, en zie Sarah, uw huisvrouw, zal een zoon hebben."

Heeft Sarah, in wier naam God Zichzelf geopenbaard en aan haar verbonden had, toen geloofd? Sarah lachte bij zichzelve, zeggende: "Zal ik wellust hebben, nadat ik oud geworden ben, en mijn heer oud is? "

Neen het ligt zo maar niet voor de hand, dat Sarah door het geloof kracht ontvangen heeft. Of ziet de Hebreën-brief eigenlijk op het geloof van Abraham? Bedoelt de Apostel dat Abrahams geloof in Sarah krachten deed? Sommigen hebben gepoogd deze uitlegging aan de woorden van Hebr. 11 te geven Maar ten onrechte.

pe Heilige Geest getuigt hier van het eigen geloof van Sarah. Hoe duidelijk is de overgang in deze woorden van Abraham op zijn vrouw: "En ook Sarah zelve heeft kracht ontvangen". Bovendien Sarah is de vrije uit wie de kerk is, (Gal. 4 : 22, 23) ert de gelovige vrouwen zijn haar dochters (1 Petr. 3 : 6), aan wie haar geloof en gedrag ten voorbeeld wordt gesteld. Niet over het geloof van Abraham gaat het hier, doch over dat van Sarah. Met dit te ontkennen heft men de bedenkingen tegen Sarah's geloof niet op; verkleint men veeleer het genadewerk in Sarah en miskent men haar geloof dat bij herhaling in de Schrift wordt geroemd. Blijft alzo de vraag, waarin Sarah haar geloof betoonde; een vraag die te sterker opdringt, omdat Sarah de eerste vr, uw is, wier geloof nadrukkelijk in Gods Woord geprezen wordt, zelfs door de twee Apostelen Paulus en Petrus.

Van Sarah's jonge leven weten wij niets. Wat zij was als jonge maagd meldt de Schrift met niet één woord. Zij treedt alleen op als vrouw van Abraham; en als zodanig wordt zij door Petrus andere vrouwen ten voorbeeld gesteld. Zij is haar man Abraham gehoorzaam geweest, hem noemend haar heer. Naar Gods ordinantie gedraagt zij zich; onderworpen is zij aan Gods bevel, dat in het paradijs de wil der vrouw aan de man onderworpen heeft. Het viel Sarah niet zwaar gelijk vele vrouwen in onze tijd de hier getekende verhouding onmogelijk achten, en tot een bespotting maken. Sarah vindt in Gods inzetting haar bevrediging; het is haar leven, te staan in gehoorzaamheid aan de zijde van die man, aan wie God Zich bond doorZijn onveranderlijk Woord.

(uit "Meer dan overwinnaars" van Ds. G.H.Kersten)

Dit artikel werd u aangeboden door: In het spoor

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 1980

In het spoor | 8 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 1980

In het spoor | 8 Pagina's