Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE TAAK VAN HET  EUROPESE PARLEMENT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE TAAK VAN HET EUROPESE PARLEMENT

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Inleiding

In dit artikel zal ingegaan worden op enige vragen die nogal eens rijzen rondom het zitting nemen in het Europese parlement. Voor meer achtergrond-informatie kan verwezen worden naar andere artikelen in dit nummer, alsmede naar het artikel van dr. L J. Molenaar in het april-nummer van 1989 van dit blad.

Doel EEG

De doelstelling van de Europese Economische Gemeenschap is kort omschreven in haar oprichtingsverdrag. In artikel 2 van dit verdrag staat de volgende korte omschrijving: 'De Gemeenschap heeft tot taak, door het instellen van een gemeenschappelijke markt en door het geleidelijk nader tot elkaar brengen van het economisch beleid van de Lid-Staten te bevorderen de harmonische ontwikkeling van de economische activiteit binnen de gehele Gemeenschap, een gestadige en evenwichtige expansie, een grotere stabiliteit, een toenemende verbetering van de levensstandaard en nauwere betrekkingen tussen de in de Gemeenschap verenigde Staten.'

Hieruit blijkt duidelijk dat de EEG niet zomaar een economische gemeenschap is. De doelstelling ligt verder. Uit de slotzin alleen al blijkt dit duidelijk. Bovendien wordt dit door de supra-nationale organen, organen die bindende beslissingen kunnen nemen voor de aangesloten lidstaten, die in het leven zijn geroepen bij het verdrag nog eens extra beklemtoond.

Soevereiniteit

Gelet op de doelstelling van het EEG-verdrag is het niet verwonderlijk dat er steeds meer bevoegdheden die voorheen bij de nationale overheden thuishoorden, vaak vrij geruisloos op Europees niveau zijn terecht gekomen. Een ontwikkeling die steeds verder gaat en een vruchtbare voedingsbodem vindt in de EEG.

Het ideaalbeeld van de EEG, zoals de SGP die voor ogen staat, namelijk een samenwerkingsverband van zelfstandige lidstaten, staat haaks op de strekking van het huidige verdrag en de ontwikkeling in de praktijk.

Het verdrag immers, is juist qua doelstelling gericht op het vorm en inhoud geven aan supra-nationale samenwerking, dat wil zeggen een vorm van samenwerking waarbij de staten hun zelfstandigheid aan een hogere internationale instantie hebben overgedragen.

Bovendien zal de soevereiniteit van de lidstaten zowiezo meer en meer in het gedrang komen, naarmate aan de economische integratie gestalte wordt gegeven.

Volledige economische integratie van de verschillende lidstaten, het samensmelten van de verschillende landelijke economieën tot één geheel, gaat eenmaal niet hand in hand met het handhaven van politieke zelfstandigheid.

Taak van de Europarlementariër

Artikel 137 van het EEG-verdrag geeft de taak weer van het Europese parlement met de volgende woorden:

'De Vergadering, bestaande uit vertegenwoordigers van de volkeren van de Staten die in de Gemeenschap zijn verenigd, oefent de haar door dit Verdrag verleende bevoegdheden om te beraadslagen en te besluiten, alsmede om toezicht uit te oefenen, uit.'

Dit parlement draagt dus belangrijke kiemen in zich om de doelstellingen van het verdrag te verwerkelijken. Met het enkele feit van toetreding tot dit parlement geeft de parlementariër aan dat hij beschikbaar is, als vertegenwoordiger van de Europese volkeren, om mee te werken aan het gestalte en inhoud geven aan de doelstellingen. Doelstellingen die in alle opzichten uiteindelijk staan in het teken van het eenheidsstreven.

Verschillen met nationale bestuurslagen

De vraag wordt nogal eens gesteld wat nu eigenlijk het principiële verschil is tussen het een bijdrage leveren aan het bestuur op gemeentelijk, provinciaal of landelijk niveau of op Europees niveau.

Hierbij dient te worden overwogen dat in het algemeen staten zijn ontstaan via een historisch wordingsproces. Voor Nederland geldt bovendien nog, dat de Heere zelf op een heel bijzondere wijze ons een land gegeven heeft. Een land ontstaan rondom de Kerk, om in vrijheid de Heere te kunnen dienen. Dit land is niet gegeven om het te laten verworden tot een anarchie, maar moet bestuurd worden in de meest algemene zin van het woord. Hieraan doet niet af dat in feite deze vrijheid en nationale zelfstandigheid reeds lang zijn verbeurd wegens de vele zonden die thans in ons land worden gevonden. De EEG echter is een uitvinding van de mens, ontsproten uit een lust tot het verwerkelijken van meer materiële welvaart, zonder dat op enige wijze wordt gerekend met God en Zijn geboden. De verschillende organen binnen deze gemeenschap hebben niet zomaar een besturende of medebesturende taak, maar de taak om de doelstellingen van de EEG te verwerkelijken. Het Europese parlement dient hiertoe ook haar bijdrage te leveren.

Het verschil is dus gelegen in het medewerken aan het bestuur van een Goddelijk geschenk enerzijds en het realiseren van een menselijke uitvinding anderzijds.

Stemmen

Door het gaan stemmen bij de Europese verkiezingen wordt aangegeven wie er in het Europees parlement de doelstellingen mede zal mogen gaan realiseren. Op democratische wijze wordt hiermee het Europees parlement bevoegd verklaard tot het nemen van zijn beslissingen. Iedere stem is daarom een bouwsteen aan het Europees huis.

Het is een groot misverstand te menen dat de SGP/ GPV/RPF-vertegenwoordiger niet aan de doelstellingen van dit parlement is gebonden. Ook zijn optreden dient uiteindelijk te staan in het kader van het eenheidsstreven. Ook hij dient als vertegenwoordiger van de Europese volkeren gestalte te geven aan de Europese economische gemeenschap.

Getuigen

Als argument voor het meedoen aan de Europese verkiezingen wordt wel aangevoerd dat het de taak is van de SGP om 'de stem van Dordt' te laten horen.

Uit publikaties van SGP-zijde blijkt echter niet dat er betogen in de geest ds. Bogerman of ds. Gomarus worden gehouden binnen het Europese parlement dooide SGP/GPV/RPF-afgevaardigde. De leus 'de stem van Dordt laten horen' lijkt daarom wel op kiezersbedrog.

Maar bovendien is het de vraag of het wel de taak van de SGP is om binnen het Europees parlement als parlementariër te getuigen. Op deze vraag wordt elders in dit nummer ingegaan.

Niet stemmen

De activiteiten binnen de SGP tegen het meedoen aan de Europese verkiezingen lijken niet zonder succes te zijn. In 'De Banier' van 29 juni 1989 wordt een terugblik gegeven op de laatstgehouden Europese verkiezingen. Uiteindelijk wordt geconstateerd dat er zo'n 50.000 stemmen zijn gemist. Indien deze stemmen wel zouden zijn uitgebracht, was de SGP/ GPV/RPF-fractie op twee zetels uitgekomen bij deze verkiezingen.

Ten besluite

Gelet op de taak van degenen die zitting nemen in het Europese parlement, is het zeer te betreuren dat de SGP meedoet met de Europese verkiezingen.

Hiermee draagt ook de SGP het hare bij aan de verdere uitbouw van de EEG. Elke stem geeft de Europarlementariërs op democratische wijze de opdracht tot handelen, dat inbreuk maakt op de nationale soevereiniteit.

Van harte kan daarom worden aanbevolen om tijdens de Europese verkiezingen uw stem te laten horen: 'STEM NIET'

Dit artikel werd u aangeboden door: In het spoor

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 1992

In het spoor | 28 Pagina's

DE TAAK VAN HET  EUROPESE PARLEMENT

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 1992

In het spoor | 28 Pagina's