Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een woord aan al wat Christelijk Gereformeerd is

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een woord aan al wat Christelijk Gereformeerd is

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Bazuin blijkt verlegen te zijn met hare houding in zake de hereeniging. Zeker wel, doordien nu door onzen geachten Doc. Lindeboom alle geheimen ontdekt worden en de concept-acte naakt en bloot, in al haar schijnschoon, ons wordt voorgesteld en op de bittere gevolgen wordt gewezen, die, de aanneming dier acte voor geheel onze Kerk, en voor ieder lid in het bijzonder, teweeg zal brengen.
De Bazuin zegt, «dat wij niet moeten denken, dat onze Kekeraden tot de Synode zullen zeggen ; «Gij waart te bekrompen. Gij hadt die twee punten maar over moeten geven en de acte onveranderd moeten aannemen. Wie dat denkt, kent onze Gemeenten niet. Onze Gemeenten hechten veel te veel aan de wettigheid van hun bestaan, dan dat zij er in zouden bewilligen, dat eenige menschen zich tot een gemeente tegenover ons zouden vormen, en dan zouden zeggen : «nu zijn wij de Ger. Kerk van deze plaats!»» En verder : «de Theol. School is te veel het troetelkind der geheele Kerk, dan dat men baar spoedig zou overgeven aan eene Vereeniging van Hooger Onderwijs, enz.» Wij zeggen hierop: boe is het mogelijk, dat de Bazuin nu eerst tot die gedachte komt! En als men dan daarvan overtuigd is (zij het dan ook nu eerst), waarom dan niet dadelijk begonnen, dat ding van de hand te wijzen ! Waarom moet dat Doleerende knutsel gewrocht nog langer dienen, om ons volk en onze gemeenten te verscheuren? Weet gij dan niet, dat het in het laatste bitter zal zijn?
Verscheurt dat akelige ding! gij mannen, die aan het roer staat! Laat niet toe, dat het langer verdedigd wordt! Snoert zoo veel mogelijk den mond der genen, die het in bescherming durven nemen ! Laat niet toe, dat een vreemden God het eigen volk elkander doet verteeren! Alle gij, Christ. Gereformeerden! helpt zooveel mogelijk, nu het nog tijd is onze Kerk te behouden. Die «Acte» bedoeld den val der Kerk! Dat men die acte terugvrage en verzoeke haar als niet gezonden te beschouwen. Laat de Deputaten hunne opdracht neerleggen. Alles is toch immers onwettig!
Een enkel voorstel zou ik in dezen neteligen toestand wel willen doen; n.l, mocht er, na al den strijd tegen de conceptacte, binnen korten tijd geene verandering komen van de zijde der Hooge Besturen onzer Kerk, maar toch de hereeniging (op de gronden der conceptacte) tegen den wil onzes volks worden doorgezet, dan zou ik de redactie van het St. Wekkertje allereerst in overweging geven, het initiatief te nemen, om onverwijld een meeting te houden. Het liefst, dunkt mij, te Utrecht, als het centrum van ons land. Allen dienen dan opgeroepen, die niet willen overstappen op doleergebied, en dus niet de conceptacte willen aannemen.
Broeders! Leden der Christ. Geref. Kerk! laten we ons dicht aaneen scharen, en niet toelaten, dat vreemden ons verdeelen. De Doleerenden juichen er reeds over, dat onze verdeeldheid onvermijdelijk is !
Hoort wat Dr. Kuyper zegt: «Onzerzijds zwijgen «we in dit stadium der quaestie liefst. De zaak is thans «niet in geschil tusschen Christ. Geref. en Ned. Geref., «maar wel is de zaak in geschil tusschen de Christ. «Geref. onderling.»
Moesten Dr. Kuyper en de Doleerenden bij zulk een woord niet blozen, als het opdringen dat zij doen, het wroeten in onze ingewanden, nu reeds tot verdeeldheid onder ons volk leidt? Zij hebben onder ons den twistappel geworpen. Eu nu nemen zij even rust, totdat de Christ, Gereformeerden zich ouderling uitgevochten hebben. Armzalige onderhandelingen, en dat ouder het motto «broederlijk samenwonen’» Gaarne zagen ook wij, dat broeders van één geloof en belijdenis gemeenschappelijk samen gingen, doch alleen in den wettigen weg, naar Gods woord en onze belijdenis! In art. 28 en 29 komen geen methodes van reformatie in aanmerking. Die nieuwe methodes zijn vindingen van eigen brein en berekening ! Laten we als altijd de deuren onzer Kerk wijd openzetten, opdat wij allen kunnen ontvangen, die waarlijk met ons als broeders van hetzelfde huis willen samenwonen. Geen plaats echter worde vergund aan hen, die het te doen is onzen vrede te storen en ons onder vreemde machten te brengen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 maart 1889

Het Stichtsche Wekkertje | 4 Pagina's

Een woord aan al wat Christelijk Gereformeerd is

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 maart 1889

Het Stichtsche Wekkertje | 4 Pagina's