Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Men laat nog eerder een stukje vlees staan dan de auto

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Men laat nog eerder een stukje vlees staan dan de auto

Benzineprijsstijging beïnvloedt verkoop niet

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Al vele malen is de auto vergeleken met een gouden kalf. Wie een bezoek brengt aan een benzinepomp merkt dat deze vergelijking steeds treffender wordt. Voor het eerst in de geschiedenis steeg de officiële benzineprijs in Nederland boven de twee gulden per liter. Vele verontwaardigde stemmen gingen op. Konsumenten Kontakt raadde de consument aan de benzinepompen van de grote merken links te laten liggen en de toevlucht te nemen tot de „witte" pompen. De Consumentenbond richtte zich tot minister Van Aardenne met het dringende verzoek in te grijpen in de prijsvorming van benzine. Gezien soortgelijke ervaringen in het verleden ligt het voor de hand dat de storm van protest vanzelf weer luwt. Toen in 1975 de benzineprijs boven de gulden kwam schreeuwde ook iedereen moord en brand, maar inmiddels is de prijs met honderd procent gestegen en het aantal auto' s is allerminst afgenomen. Autorijdend Nederland is zeer verknocht aan het gouden kalf, dat blijkt wel.

Misbruik
,,De mensen gaan absoluut niet minder rijden", meent de heer G. van der Lee, pompbediende van een tankstation bij Leusden. ,,Het verkeer datje nu ziet is voor negentig procent noodzakelijk, maar negentig procent van het zondagsverkeer is voor de flauwekul. Toch kan ik je nu al verzekeren dat ze hier zondag weer in de file staan. Alleen op het moment dat er in de kranten over de benzineprijs geschreven wordt hoor je kritiek. Een week later hoor je niks meer. Als de prijs maar niet te veel in beweging is. Men gaat misschien een keer minder naar de slager, maar de auto rijdt wel. Dat weten de grote maatschappijen ook. Daarom kunnen ze met een gerust hart de prijzen laten stijgen." Van der Lee heeft de indruk dat de prijsstijging niet noodzakelijk was. ,,In Frankrijk en Duitsland is dat toch ook niet het geval", zegt hij.,,Prijsstijgingen kunnen in ons land veel te gemakkelijk doorgevoerd worden, sinds de maatschappijen de vrije hand kregen. Ik denk dat daar een beetje misbruik van wordt gemaakt." Het is een misvatting dat ook de tankhouders gebaat zouden zijn bij een prijsstijging van benzine. ,, Alleen de voorraad die in de tank zit geeft voordeel'', aldus Van der Lee, maar de andere kant is dat het nadeel van een prijsdaling ook voor de pomphouder is."

Ireëel
Ook H. Wierenga, benzine-pomphouder in Apeldoorn, benadrukt dat de detailhandel geen cent wijzer wordt van de nieuwe prijsstijging. ,, Wij krijgen een vast bedrag per liter'', aldus Wierenga. ,,Bij een grote prijzenslag geeft de maatschappij wel bepaalde garanties, zodat we hoge kortingen niet uitsluitend uit eigen zak hoeven te betalen." Volgens Wierenga is het onmogelijk om de benzine voor een lagere prijs te verkopen. ,,We zitten al dertien cent onder de maximumprijs", verklaart hij. ,,Lager kunnen we niet. Voor hetzelfde merk betaal je aan de snelweg zes cent meer en dan is dit nog altijd een tankstation met bediening. Het is erg vervelend voor de consument, maar wij kunnen er niets aan veranderen."

,,Ik krijg trouwens weinig kritiek op de prijs'', vertelt Wierenga, ,,maar dat komt misschien omdat wij als BPstation met stempelkaarten voor glaswerk werken. Op die manier kun je wat goedmaken. Naarmate de benzineprijs stijgt is men gevoeliger voor service van de pomphouder, kortingen en aanbiedingen, bijvoorbeeld door middel van onze stempelkaarten. Ik heb nog geen klant gehad die de auto na de laatste prijsstijging aan de kant wil doen. Ik verwacht wel een verschuiving van benzine naar LPG." De oproep van B. Donia, woordvoerder van Konsumenten Kontakt om de benzinepompen van de bekende merken te boycotten en naar de,, witte'' pomp uit te wijken vindt Wierenga irreëel. De witte pomp zit nagenoeg op hetzelfde prijspeil", verklaart hij. ,, Het is een illusie dat de oliemaatschappijen nadeel van deze oproep zullen ondervinden. Omdat de prijsverschillen minimaal zijn kiezen de meeste consumenten toch voor een bekend merk."

Moeilijk
Wierenga verwacht dat door de huidige ontwikkelingen het aantal pomphouders zal afnemen. ,,De ongunstig gelegen verkooppunten krijgen het moeilijk, vooral als ze niet het hele pakket, inclusief LPG verkopen. In Nederland zijn ongeveer achtduizend verkooppunten. Voor zover ik het kan bezien zullen er zo'n vijf- a zesduizend overblijven. De kleintjes zullen verdwijnen. Dat staat vast. "

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 mei 1985

Terdege | 64 Pagina's

Men laat nog eerder een stukje vlees staan dan de auto

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 mei 1985

Terdege | 64 Pagina's