Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De genade van de Heilige Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De genade van de Heilige Geest

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

,,En er was grote genade over hen allen''Handelingen 4:33b

Wanneer u dit blad in handen krijgt, zal het tegen Pinksteren zijn. We herdenken de uitstorting van de Heilige Geest. De laatste sluiers van duisternis zijn bij de apostelen weggenomen. Vervuld zijn ze van de Heere en van Zijn Geest. Petrus spreekt, in het schuldig stellen van zijn hoorders aan de kruisdood van Christus, van het opgewekt zijn van Christus door God (Hand 2:32). En dat de apostelen daar getuigen van zijn. En ook in het eerste gedeelte van onze tekst leest u, dat de apostelen met grote kracht getuigden van de opstanding van de Heere Jezus. Dan springen de vonken over. Mensen worden ingewonnen door dat getuigenis. Er komt vrucht op de prediking. En er was grote genade over hen allen.

In Handelingen 2:47 lezen we: ,,Zij prezen God en hadden genade bij het ganse volk en de Heere deed dagelijks toe tot de gemeente die zalig werden.'' Daar betekent genade bij het volk hebben: in hoge achting bij het volk staan. Het volk zag wat aan die mensen. In onze tekst betekent het, dat de genade van God over hen was. Dus niet de genade, de gunst van het volk, maar die van God. Dat is groot, dat is onmetelijk rijk. Want genade is onverdiende goedheid van God.

Die gemeente bestond uit diepgevallen zondaren. Uitgoddelozen. Ze hadden gezondigd tegen de Wet en tegen het Evangelie. Ze waren Christusverwerpers. Maar door het getuigenis van de apostelen zijn ze ingewonnen. Door de kracht van het Woord en de on wederstandelij ke werking van de Heilige Geest zijn ze overmand. Ze zijn schuldenaars voor God geworden. Ze zijn onder God doorgegaan.
En dan is genade groot! Want genade wordt op het schavot geleerd. De dood is verdiend, maar het leven verkregen door de opstanding van Christus. Door Hem rechtvaardig voor God. God ziet geen schuld meer in Zijn Kerk. Ze mogen zich veriustigen in Zijn liefde, nu de Heilige Geest in hun harten is gegeven. Dan is er een gemeente bijeen als vrucht van Pasen en Pinksteren. Ze mogen van de Heere zijn. Die hen gekocht heeft door Zijn bloed. Er is vrede met God, maar ook vrede met de naaste. Zij wandelen door de Geest in liefde, vrede en blijdschap. In lankmoedigheid, goedertierenheid en goedheid.

Er was grote genade over hen allen. Dan is de Heere in het midden. Er is leven uit Hem, door Hem en tot Hem. Hij is alles en wij niets. Wij, slechts onnutte dienstknechten, maar door Hem zijn we overvloedig in het werk des Heeren. Ja, de Heere is het Centrum van het gemeentelijk leven. Dan zijn we geen zoekers van onszelf en van ijdele eer. Van de wereldse begeerlijkheden. We leven niet meer voor onszelf, maar voor de eer van God en tot heil van de naaste. We letten op de ander. Dan is er geen polarisatie, een staan op eigen recht. Genade maakt klein en ootmoedig. We leren er iets van om onder de ander te gaan staan. Er is een samen buigen onder God en een eerbiedig luisteren naar Zijn Woord en wil. Het gaat toch om Hem en om de verheerlijking van Zijn Naam?

Het komt alles van de Heere vandaan! Genade voor genade. Genade tot rechtvaardiging en genade tot heiliging. En er komt nog eens genade bij. Psalm 84 zegt: ,,De Heere zal genade en eer geven. Hij zal het goede niet onthouden aan degenen die in oprechtheid wandelen. Van nature zijn we verdraaid, één en al ongerechtigheid. Maar door de opstandingskracht van de Heere Jezus worden we vernieuwd. We begeren in oprechtheid te wandelen. En God zal die genade en eer geven. Hij kroont Zijn eigen werk.

Dat er grote genade over hen was, betekende ook dat er niemand was die gebrek leed. (vs. 34) Vrijwillig werd er gegeven. De rijken gaven van hun overvloed. Geen communisme, dat is een systeem dat rust op dwang. Maar hier is de dwang der liefde. Het woord van Deuteronomium 15:4 ging in vervulling, dat er geen bedelaar onder hen zou zijn. Ze waren één van hart en één van ziel. Ze besteedden hun gaven ten nutte van de ander. Zowel materieel als geestelijk, 't Is was: grote genade. Wat van God komt is groot. De minste kruimel is groot. De Kananese vrouw begeerde van die kruimels. Hier zet de Heere Zijn schuren wagenwijd open. En allen deelden daarin.

Lezer, is de Heere nog niet Dezelfde? Laten we de Heere bidden om Zijn Geest, ons verootmoedigend voor Hem, onze zonden Hem belijdend. Dat Hij werke en doorwerke met Zijn krachtige genade in onze harten en in onze kerken!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 mei 1986

Terdege | 64 Pagina's

De genade van de Heilige Geest

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 mei 1986

Terdege | 64 Pagina's