Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het persoonlijk gebed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het persoonlijk gebed

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er wordt veel gebeden. In de kerk verenigen wij ons in gemeenschappelijk gebed. Op school gaat de meester of de juffrouw de kinderen voor. In het gezin, als het goed is, gaat vader voor in gebed. Op zichzelf goede dingen. Vooral als het gebed ook echt een gebed is. Als in de gemeenschappelijke gebeden blijkt dat hij of zij die voorgaat, geen vreemdeling is van de Geest der genade en der gebeden. Wat is het groot als de harten werkelijk verenigd worden in het gemeenschappelijk gebed. Als dezelfde Geest in ons zucht met onuitsprekelijke zuchtingen en als één van ons, dan iets stamelend van die zuchtingen mag verwoorden. Maar als wij gewoon zijn aan veel gemeenschappelijk gebed in huis, op school, in de kerk, dan dreigt er een gevaar. En dat is dat het persoonlijk gebed in het gedrang komt. En toch ook dat is onmisbaar. Het gebedsleven heeft toch ook iets heel persoonlijks. Er zijn toch zorgen en noden, uitingen van liefde en lof, die eigenlijk alleen maar plaats kunnen vinden in het heilig eenzaam, met God gemeenzaam. De verhouding tussen de Heere en Zijn volk wordt in de Bijbel toch een liefdesverhouding genoemd en de kerk wordt toch de bruid van haar Bruidegom genoemd. Juist waar die verhouding persoonlijk, teer en echt is, is er ook de behoefte aan het persoonlijk gebed. De duivel is er altijd op uit om ons daarvan af te houden. Geen tijd vaak, geen zin soms. Juist waar het persoonlijk gebed, de persoonlijke omgang met de Heere gemist wordt, kwijnt het geestelijke leven. En waar echt geestelijk leven geboren wordt komt er de behoefte aan het persoonlijke gebed. Juist in de eerste tijd wordt de eenzaamheid vaak opgezocht. Wat kan dan de behoefte sterk zijn, om in de nood en schuld van het hart yin het ongeluk en gemis, de Heere te zoeken. Daar wordt de deur van de binnenkamer gesloten. We worden eerlijk voor God. We gevoelen de oprechte behoefte om alles de Heere te belijden, om alles te zeggen en niets achter te houden. Om alle schuld en zonde aan de Heere kwijt te mogen raken. Daar heeft verder niemand mee nodig. De zonden van ons hart. Die vuile bron van wanbedrijven moet open. Een walg aan onszelf vervult het hart. Een droefheid en smart over de zonden, drijft ons uit naar de troon der genade. De tollenaarsbede wordt werkelijkheid. Eeuwig wonder als dan de hemel opengaat, de stem des Heeren wordt gehoord. Door het geloof houvast wordt verkregen aan Zijn beloftewoord. En iets van de vrede die alle verstand te boven gaat het hart vervult. De nabijheid en liefde van de Heere in Christus wordt ervaren. Als dan uw gebedsplaats een Bethel, een huis Gods, een poort des hemels wordt.

Hoe meer wij van de tegenwoordigheid des Heeren genieten in het persoonlijke gebed, in de verborgen omgang met de Heere, hoe minder wij erbuiten kunnen.

Ideaal
U zegt misschien, het is wel het ideale dat u schetst in het bovenstaande. Zo is het toch niet altijd, ook in het leven van Gods kinderen niet. En wie kent zo de binnenkamer? Misschien zijn er vele lezers die dat juist missen. Nu, dan hebt u juist veel behoefte aan het persoonlijk gebed. Dan hebt u alle reden om de Heere bij dagen en bij nachten te smeken of Hij ook uw en jouw hart breken wil. Of Hij ook in uw en jouw leven de hemel scheure. Laat het dan worden een gebed om een gebed. Een schreeuw om de levende gemeenschap met de levende God. Op het gebed doet de Heere wonderen. Maar Hij wil er van den huize Jacobs om gebeden zijn, dat Hij het hen doen zal. Maar sommigen zeggen mogelijk: ,,ik kan helemaal niet bidden. Als ik het probeer en m' n knieën buig, kan ik zelfs geen woorden vinden. Ik ben zo uitgebeden''. Zeg dat dan tegen de Heere. Begin daarmee te zeggen hoe arm, hoe hard, hoe koud, hoe biddeloos u bent. Smeek dan om de Geest der genade en der gebeden. Begin dan met het verstand en de Heere mocht er Zijn Geest bij paren. Maar laat het persoonlijke gebed niet na in uw leven. Neem er de tijd voor. Zeg niet: ik heb het te druk. Daniël had het ook druk. Maar driemaal daags zonderde hij zich af voor het persoonlijke gebed. De Heere Jezus had het ook druk. Hij zei:,,De Vader werkt altijd en Ik werk ook. Maar toch ging Hij op een berg alleen om te bidden. Het leven dat uit God is, moet geoefend worden. Waar de oefening ontbreekt treedt gemakkelijk achteruitgang, verslapping op. Ik ben bang dat één van de voornaamste oorzaken van de geesteloosheid van onze dagen is, dat het persoonlijke gebed wordt verwaarloosd of zelfs nagelaten. Laten wij die veel voorgaan in het gebed ons leven onderzoeken, of wij de kracht daarvoor opdoen in de persoonlijke omgang met de Heere. Spreken wij niet al te gemakkelijk mooie woorden, geijkte uitdrukkingen, die het oor van een groot publiek soms wel strelen, maar die leeg zijn van de tere omgang met God. Het Koninkrijk Gods is niet in woorden maar in kracht. De Heere Jezus bad alleen in Gethsemané. O, wee die mens die het persoonlijke gebed kan missen. Wee, die voorganger die het persoonlijke gebed nalaat.

Orde
De Heere is een God van orde, ook als het gaat om het persoonlijke gebed. Natuuriijk mag en moet de aandrang gevolgd worden, die spontaan kan opkomen om de eenzaamheid te zoeken. Natuuriijk kan en zal er ook onder het werk door een biddend en zuchtend leven zijn. Zijn uitverkorenen roepen immers dag en nacht tot Hem. Maar er moet ook orde zijn. Gezette tijden, dagelijks en geregeld om de Heere te zoeken in het persoonlijk gebed. Om het hart voor Hem uit te storten in oprechte belijdenis van zonden. Om Zijn Aangezicht te mogen zien en te leven. Om in die verse en levende weg gebaand door het bloed van de Middelaar, Gods Vaderlijke gunst te mogen ervaren. Om zo nieuwe kracht op te doen om de goede strijd te strijden. Om ook in het leven van alle dag. God te verheerlijken en vrijmoedigheid te ontvangen om Zijn getuige te zijn. Wie hier het geheim leerde kennen van de binnenkamer en daar de voorsmaken van de eeuwige vreugde smaakte, zal straks altijd bij de Heere zijn. En dat is zeer verre het beste.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 augustus 1986

Terdege | 60 Pagina's

Het persoonlijk gebed

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 augustus 1986

Terdege | 60 Pagina's