Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Opvaren met vleugels

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Opvaren met vleugels

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Maar.. .die de HEERE verwachten, zullen opvaren met vleugels, gelijkde arenden. . ."Jesaja 40:31

Er zijn maar weinig mensen in ons land te vinden, die het opvaren met vleugels gelijk de arenden van nabij hebben gezien. DatwasinJesaja's dagen anders. Wat velen in ons land wel hebben gezien is het opstijgen van vliegtuigen, gedragen door hun vleugels en voortgestuwd door hun motoren! Wie zelf ooit met een vliegtuig de lucht ingegaan is, weet wat een bijzondere ervaring dat is. Je wordt als het ware boven alles uitgetild en in een andere wereld geplaatst. Je ziet alles in andere verhoudingen. Wat groot was. . .werd klein. Waar men tegenaan keek als een onoverkomelijk obstakel werd iets kleins. . . waar men midden in stond bijvoorbeeld mist en wolken verdween. . . boven de mist en wolken scheen de zon!!
Mensen die, door genade, de HEERE verwachten op hun bede om kracht teneinde de loopbaan van het leven, de in Gods Woord aangegeven loopbaan te lopen om de prijs van Gods roeping — het eeuwige leven — naar Gods beloften te verkrijgen door Christus en Zijn weldaden te gewinnen, gevoelen zich vaak moe en krachteloos. Datgene waarnaar men zo smachtend uitziet, blijft uit. Zij zeggen soms, net als Israëls volk in Jesaja's dagen: ,,Mijnwegisvoorde HEERE verborgen en mijn recht gaat van mijn God voorbij.'' Net als Asaf in Psalm 77 zuchten zij:,,Heeft God vergeten genadig te zijn? Heeft Hij Zijn barmhartigheden door toorn toegesloten?" ,, Gij hebt U met een wolk bedekt, zodat er geen gebed doorkwam", klaagt Jeremia (Klaagl. 3:44). ,,Ga ik voorwaarts, zo is Hij er niet, of achterwaarts, zo verneem ik Hem niet," jammert Job (Job 23:8). ,,Houd U niet als doof van mij af, opdat ik niet, zo Gij U van mij stilhoudt, vergeleken worde met degenen, die in de kuil nederdalen", roept David tot de HEERE (Ps. 28:1). Het smeken om kracht naar kruis schijnt niet gehoord te worden. Dat maakt zo moedeloos, zo krachteloos... in plaats van geleid te worden van kracht tot kracht gaat het van klacht tot klacht! Het is zo raadselachtig. Het gaat alles zo anders dan gedacht, gehoopt, gewenst. Is dat bij u ook zo? Herkent u uzelf in het hiervoor beschrevene?

De eeuwige God, de HEERE, de Schepper van de einden der aarde. Die noch moede noch mat wordt en van Wiens verstand geen doorgronding is, sprak:,, Weet gij het niet, hebt gij het niet gehoord dat de HEERE de moeden kracht geeft? ,,Die Hem verwachten, zullen de kracht vernieuwen, zij zullen opvaren met vleugels gelijk de arenden, zij zullen lopen en niet moede worden... zij zullen wandelen en niet mat worden. "Jezus Christus, Die gisteren en heden Dezelfde is, ja tot in der eeuwigheid, sprak tot de moede en krachteloze Paulus: ,,Mijn genade is U genoeg want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht". Hij geeft de moeden kracht door de verkondiging van Zijn Woord en toepassing daarvan door Zijn Geest aan het moede hart. Hij roept zulken toe dat haar strijd is vervuld, dat haar ongerechtigheid is verzoend, dat zij van de Hand des HEEREN dubbel ontvangen heeft vooral haar zonden. Dat gebeurt op Gods tijd. Wanneer is dat? Wanneer alle krachtbronnen uitgeput buiten Hem voor ons geen kracht meer kunnen bieden! Dat kan lang duren. Wij geven niet zo gauw op om bij onszelf of anderen hulp te zoeken, maar de HEERE geeft het ook niet op om ons aan het einde van onze krachten te brengen, zodat Hij Zijn Kracht in zwakheid volbrengen kan met Zijn Woord en door Zijn Geest. Wat een kracht gaat daarvan uit! Soms gaat men door de kracht daarvan wel veertig dagen en nachten door' s werelds woestenij! Dan tilt Hij ons boven alles uit. . . dan worden bergen van onmogelijkheden van hun dreigend aanzien ontdaan . . . dan zien wij over alles van dit moeilijk leven, ja over dood en graf heen. . . dan verdwijnen mist, kou en dreigende wolken. . . wat een verkwikking. Dan kan en wil men weer vooruit. Levensmoeheid, lusteloosheid en krachteloosheid maken dan plaats voor levensmoed, levenskracht en lust om de loopbaan te lopen die ons is voorgesteld, ziende op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs: Jezus, Die voor de vreugde Hem voorgesteld, het kruis heeft gedragen en de schande veracht en nu is gezeten aan Gods rechterhand als de eerste en de laatste. Telkens wanneer dat gebeurt. . . dan gaat men van kracht tot kracht, en ondervindt men naar Ps. 84 de waarheid van het steeds voortgaan van kracht tot kracht.

Zo verzadigt de HEERE naar Ps. 103 hart en mond met Zijn vreugd . . .zo vernieuwt Hij iemands jeugd als die van een arend... zo vaart men op met vleugels gelijk de arenden. Welzalig is de mens die het mag gebeuren. Dat zal gebeuren met allen die de HEERE verwachten. Dat heeft de HEERE gezegd. Hij betoont Zijn welbehagen aan hen die nederig naar Hem vragen. Hem vrezen. . . Zijn hulp verbeiden en door Zijn Hand zich laten leiden. . . Die, hoe het ook moog' tegenlopen, gestadig op Zijn goedheid hopen. Hij is recht in al Zijn weg en werk, Zijn goedheid kent in het gans heelal geen perk. Godvruchte schaar'. . . houd moed ... Hij is getrouw, de Bron van alle goed. Hun geeft Hij moed en krachten die hopend op Hem wachten. . . totdat de druk voorgoed wordt verwisseld in geluk. In de hemel boven rusten de vermoeiden van kracht in het Vaderhuis met Zijn vele woningen, om altijd bij de HEERE te zijn, voorzien van nimmer afnemende kracht om de kroon te werpen aan de voeten van het Lam. Hoopt op God, sla' t oog naar Boven. Gij zult God, uw God, nog loven!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 september 1986

Terdege | 72 Pagina's

Opvaren met vleugels

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 september 1986

Terdege | 72 Pagina's