Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het  grootste wonder in Kana

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het grootste wonder in Kana

En Zijn discipelen geloofden in Hem. Johannes 2:11b

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

<br />

Wij worden in ons tekstgedeelte bepaald bij het eerste wonder dat de Heere Jezus doet. Dit beginsel der tekenen heeft Jezus gedaan te Kana in Galiléa. Maar al vinden we hier het eerste wonderteken van de Zaligmaker, het is gelukkig niet het laatste. Nog steeds komen er wonderen voort uit het hart en uit de mond van de Zaligmaker van Zijn Kerk. Welke wonderen? Ondermeer: de persoonlijke genadewonderen van wedergeboorte en van bekering. Het onbegrepen hemelwonder dat deze Levensvorst geestelijk dode en verioren liggende zondaren kan zalig maken met slechts één beweging van Zijn lippen. Wat is dan het wonder van ons tekstgedeelte? Dat water in wijn verandert? Dat is het grootste wonder niet, hoe groot dit wonder ook is. Het heeriijkste is dat dóór het wonder van water dat in wijn werd veranderd, ook een andere wonder kwam. De discipelen geloofden in Hem. Want het ware geloof is een wonder. Wonderen komen nooit alleen, zo zeggen we het wel eens. De wonderen van de Heere Jezus (is Zijn Naam niet wonderlijk omdat het uit Zijn daden blijkt?) vragen om een ander wonder. Het wonder van Zijn lage geboorte in de stal van Bethlehem roept om het wonder van Zijn geboorte in de dodenstad die mensenziel heet. Dat de discipelen tot geloof mochten komen betekent dat het wonder van het water dat te Kana in wijn werd veranderd niet tevergeefs is geweest. Laat zo het wonder van de geboorte van deze Koning voor onze ziel niet tevergeefs en zo tot oordeel geweest zijn. Zijn geboorte vraagt om wedergeboorte.

Maar het lijkt hier wel alsof de Zaligmaker, als Hij met wonderen begint, niet meer met de wonderen kan ophouden. Hij doet zo graag wonderen. Hij verheeriijkt Zichzelf in Zijn wonderen. En zo doet Hij Zijn volk niet alleen wonderen op wonderen horen, maar ook smaken in hun ziel. Als we onze jongens en meisjes vragen wat in Kana is geschied, zeggen ze allemaal: water is in wijn veranderd. Zeker, we doen niets aan de heeriijkheid van dat wonder af. Maar aan water dat in wijn veranderd wordt houdt niemand de zaligheid over. Want dit is een wonder voor deze aarde. Maar er gebeurden in Kana ook wonderen voor de hemel! Het water dat in wijn is veranderd is allang verdwenen. Maar het wonder van de discipelen die mochten geloven, dat is een wonder dat niet verdwijnt. Ze mogen nu juichen voor de troon des Heeren. De Heere Jezus was op een bruiloft genodigd. Het eerste wonder dat Hij op aarde verrichtte was op een plaats van blijdschap. Want we hebben de Zaligmaker niet alleen nodig in tijden van smart, maar ook in de uren van blijdschap. Als Gods kinderen in het geloof hun smarten met de Heere Jezus mogen delen, worden het gehalveerde, zelfs zoete smarten. Maar als ze hun vreugde met de Zaligmaker mogen delen, worden het verdubbelde vreugden, want dan komt er de vreugde bij van de geestelijke genieting van Hem.

Christus was op de bruiloft. Ook daar hebben we Hem nodig. Ken de Heere in al Uw wegen. Ken de Zoon door genade in al uw wegen. En als we Hem niet nodig hebben voor de zaken van deze wereld, hoe dan wel voor de zaken van een nimmer eindigende eeuwigheid, waarheen we toch op weg zijn. Wat is ons huwelijk zonder deze Zaligmaker. Een sprong in het duister! Voor het tijdelijke en het eeuwige hebben we het bloed van Christus nodig. In Kana raakte de wijn op. Er was niet genoeg. Wat de mens bereidt raakt eens op. Maar wat de Heere Zijn volk bereidt, raakt nooit op. Hij is voor Zijn volk een nooit uitputtende bron van genade en van zielsgenieting. En dat waar ze zichzelf niet anders hebben leren kennen dan als een vuile bron van wanbedrijven, die zolang ze op aarde zijn maar nietleegraakt. Maar als Gods kinderen sterven gaat de vuile bron van hun wanbedrijven voor eeuwig dicht, en gaat de bron van Gods zegeningen helemaal open. Water in wijn veranderd. Wonder van de Heere Jezus. Maar als de Heere Jezus iets verandert, dan verandert Hij het goed. Deze wijn was nog beter dan de wijn die er eerst was. Onherkenbaar was dat water veranderd. Zo is Christus bij machte doemwaardige zondaren onherkenbaar te veranderen. Als Hij een mens bekeert, dan doet Hij het goed. En wat ons mensen maar niet gelukt kost Hem geen enkele moeite. Hij kan en wil zelfs de rechte tranen van de droefheid over de zonden veranderen in tranen van vreugde. Hij wil wonderen kwijt!

En de discipelen geloofden. Wat een wonder! Het grootste wonder? Een kind van God zei: als ik in de hemel kom, dan zullen al de engelen verwonderd staan te kijken. Dat is het grootste wonder: als ik een kind van de Heere mag zijn. Wonder boven wonder! Het begin der tekenen. Niet het einde! Gods genadewerken in het hart van de zijnen hebben wel een begin. Geen einde. Wie door eigen schuld in de hel komt is er niet over verwonderd. Wel wie in de hemel komt. Het grootste wonder: als ik mag geloven dat ik van de dood ben overgegaan in het Leven! Is dat wonder bij u geschied? Het kan alleen door het wonder heen. Maar dan kan het ook.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 januari 1987

Terdege | 64 Pagina's

Het  grootste wonder in Kana

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 januari 1987

Terdege | 64 Pagina's