Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leer mij Uw weg Heere!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leer mij Uw weg Heere!

`Heere, leer mij de weg Uwer inzettingen, en ik zal hem houden ten einde toe." Psalm 119:33

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

<br />

Deze meditatie is vooral bedoeld voor onze jongens en meisjes. Natuurlijk zullen de ouderen het ook lezen! In de maand september beginnen de catechisaties en het verenigingswerk. Dat wil alles bij elkaa"zijn: onderwijs ontvangen in de weg van 's Heeren inzettingen. Psalm 119 is een leerpsalm, een onderwijzing. In alle 176 verzen worden Gods inzettingen, geboden, rechten, kortom: heel de Bijbel geloofd en geprezen. Wonderlijk is dat! Want van nature zitten we vol met Schriftkritiek. We vragen niet van harte naar de weg des levens die door de Heere bepaald is, maar we bewandelen onze eigen bepaalde, goddeloze of godsdienstige wegen, die hoe mooi en breed ook, uitmonden in de eeuwige rampzaligheid. ,,Heere", zo bidt deze dichter, ,,leer mij de weg Uwer inzettingen." Is dit ook uw, jouw gebed geworden? Zijn wij heilbegerig om te weten hoe Gods weg bepaald is? Die weg zien we met onze ogen niet. Daarom hebben we er ook geen zin in, geen lust in om die weg te bewandelen, maar de Heere kan en wil onze ogen voor die weg openen, (zie vers 18), en Hij wil ons lust geven om op die weg te wandelen (vers 35). Daarvoor gebruikt de Heere het onderwijs dat jullie ontvangen op de catechisaties, enz.

Wij moeten dit onderwijs daarom niet verwaarlozen omdat we het zo druk hebben met ons huiswerk, of al die andere dingen die net op de catechisatie-avond zo hoognodig moeten gebeuren. De Heere vermaant ons zo welmenend: ,,Zoek eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid." En de duivel houdt ons bezig met alles behalve dat eerste! Dat is zonde. De verstrooiing, het druk zijn met dit tijdelijke leven, met onze zelf bepaalde wegen. Maar een wonder van Gods genade is het als we van richting veranderd zijn, van verkeerd tot bekeerd, van dood levend gemaakt! Waaruit blijkt dat? Zie (zo wordt opgemerkt in de hemel), hij of zij bidt!,,Heere, leer mij de weg Uwer inzettingen.'' Je vraagt pas naar de weg als je ontdekt de weg kwijt te zijn. Als jongeren en als ouderen zijn we de weg van Gods onzettingen kwijt. Dat is zonde. Maar het ergste is dat we het niet erg vinden. Wij zijn eraan gewend geraakt. Zo groot is de macht van de zonde. Maar nog groter is de macht van Gods genade! Hoor maar:,, Heere, leer mij..." De dichter is de weg kwijt en heeft daarom onderwijs nodig. Heere, leer mij door Uw Woord en Geest. Verlicht mijn verstand. vJ ods genade maakt klein en afhankelijk van de Heere. Heere, dat is de trouwe verbondsGod, Die om Christus wil alleen onderwijs wil geven aan ieder die Hem nederig valt te voet, die zal van Hem Zijn wegen leren! Die ontvangt onderwijs in Gods inzettingen, dat is onderwijs in Wie de Heere is in Zijn grootheid. Zijn rechtvaardigheid en heiligheid. Zijn barmhartigheid en genade. Dat is onderwijs ontvangen in wie wij zijn in onze verlorenheid en verdoemelijkheid; dat is ook onderwijs ontvangen in wat wij zullen worden en zijn door Gods wederbarende genade. Dat Ieren we ook als jongeren. Dat is geen dorre dogmatiek, maar levenspraktijk. Geen oppervlakkige geloofsbeschouwing, geen verondersteld geloof, maar werk van de Heilige Geest. De weg van Gods inzettingen loopt uit in de ontmoeting met Hem Die het zegt:,, Ik ben de weg, de waarheid en het leven." En hoe jonger wij Hem mogen kennen, des te beter! Want waarom zouden we, met eerbied gezegd, ons vlees laten verteren in de dienst van de zonde en de botten overlaten voor de Heere? Laten wij niet van de gedachte uitgaan: morgen komt er weer een dag. Met dit dodelijke wapen heeft de satan zijn tienduizenden verslagen. Het is nu het heden van Gods genade. Morgen kon wel eens eeuwigheid zijn. y y 1 leere, leer mij de weg Uwer inzettingen." Zie hoe deze bede de eeuwen door verhoord is. Wat een geduld heeft deze Leermeester et Zijn leeriingen. Hij wordt hen niet zat. Hij geeft al Zijn leerlingen onderscheidenlijk onderwijs. Hij vermaant en vertroost. Hij leert door Zijn Woord en leidt door Zijn Geest. En Hij voltooit Zijn werk. Hij laat het niet halverwege in de steek. Gelukkig maar, anders kwam er geen kind van God in de hemel! Dat weet deze dichter. Daarom bidt hij, ziende op Hem Die het ook voor hem volenden zal:, ,En ik zal hem houden ten einde toe." Dat is niet zomaar een vrome wens, waar niets van terecht zal komen, maareen hartelijke belijdenis, ziende op Hem, Die van de Vader gegeven is tot rechtvaardiging, tot heiliging en tot een volkomen verlossing. Hij Die gezegd en beloofd heeft:,, Wie volharden zal tot het einde, zal zalig worden.'' Dat is Gods werk. Er is zoveel in ons leven waar we met goede moed mee beginnen, maar waar niets van terecht komt. Het onvoltooide. Dat levert de dienst der zonde op: het onvoltooide, de eeuwige dood als loon op de zonde. Dat is het einde van allen die buiten Gods inzettingen leven en sterven. Maar wie van de Heere geleerd wordt, mag weten dat God Zijn eigen werk zal voltooien. Daarom mogen Sions kinderen van harte belijden: ,,En ik zal hem houden ten einde toe." V^hristus, de eeuwige Koning, Die Zijn onderdanen regeert met Zijn Woord en Geest, en bij de verworven verlossing beschut en behoudt. Deze wetenschap maakt geen luie, zorgeloze kinderen, maar juist een waakzaam en biddend volk, ijverig in goede werken. Wat zijn die goede werken?,, Heere, leer mij de weg Uwer inzettingen, en ik zal hem houden ten einde toe. Leer mij, o Heer', den weg, door U bepaald; Dan zal ik dien ten einde toe bewaren; Geef mij verstand, met Godd'lijk licht bestraald; Dan zal mijn oog op Uwe wetten staren; Dan houd ik die, hoe licht mijn ziel ook dwaalt; Dan zal zich 't hart met mijne daden paren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 september 1988

Terdege | 80 Pagina's

Leer mij Uw weg Heere!

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 september 1988

Terdege | 80 Pagina's