Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De  overwinning door Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De overwinning door Christus

"Maar Gode zij dank, die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus." 1 Korinthe 15:57

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

<br />

Er wordt naar heel veel overwinningen gestreefd in deze wereld. Mensen ontzeggen zich soms heel veel en spannen zich heel erg in om in de sport een overwinning te behalen. Denk bij voorbeeld aan het wereldkampioenschap voetbal. Arm wie daar zijn tijd en aandacht aan geeft. Bedenk dat ook van de tijdsbesteding eenmaal rekenschap gegeven zal moeten worden. Wij zijn ervan overtuigd dat het opgaan in sportverdwazing leidt tot een eeuwig ondergaan erin. We hebben het eens zo horen verwoorden: Sport en spel leidt tot de hel. Inderdaad, wie helemaal opgaat in deze dingen, wacht een ontzettende einde. Overwinningen in de sport hebben geen waarde voor de eeuwigheid. In het gewone leven getroost een mens zich veel inspanning om boven een ander uit te komen, om meer te zijn en te betekenen dan een ander, om een bepaalde positie te bereiken. Men zoekt overwinningen te behalen op anderen, in welke zin dan ook. Wat maakt de gevallen mens zich druk om de dingen van de tijd, wat is hij blind voor het enige nodige.

De overwinning waar onze tekst van spreekt, is een overwinning waar het hart van de gevallen mens niet naar uitgaat. Er gaat een strijd aan die overwinning vooraf, die de mens uit eigen beweging nooit zou zoeken. Hij is immers een zoeker geworden van eigen ondergang. Hij is er blind voor dat al die zogenaamde overwinningen in dit leven evenzovele stappen zijn op weg naar de definitieve en eeuwige nederlaag. Aan het einde van het leven komt immers het oordeel. Wie zondedienaar, ja zondeslaaf is gebleven, zal het dan tot in eeuwigheid gaan ondervinden dat de bezoldiging der zonde de dood is. Heel anders zal het zijn met hen die door genade gebracht werden onder de banier van Christus. Zij waren door de diepe val in Adam gewillige en trouwe strijders onder de banier van satan. Maar naar het welbehagen Gods werden zij losgerukt uit dat zondige leger om te gaan strijden onder Hem, Die de banier draagt boven tienduizend. Onder Christus, Die dood, graf en hel heeft overwonnen. Hij is immers ten derden dage opgestaan en is nu gezeten aan de rechterhand Gods des Vaders, alle macht ontvangen hebbende in hemel en op aarde.

De Levensvorst doet al de Zijnen delen in de overwinning op dood, graf en hel, ja op alle vijanden. De geduchte en zwaar bewapende vijanden zijn overwonnen vijanden. Christus heeft over hen getriomfeerd. Door wedergeboorte komt er veriossing van de heerschappij van de vijanden. Hier hebben ze nog wel last van hun aanvallen. Hoe benauwd kan het nog worden in het leven van Gods kinderen. Maar eenmaal zullen zij volkomen van al hun vijanden verlost mogen zijn. Naar ziel en lichaam. De ziel gaat in de volkomen overwinning delen op het moment van sterven. Het lichaam wordt aan de schoot der aarde toebetrouwd, mag liggen in een geheiligd graf, zal ten jongsten dage opgewekt worden, bekleed worden met onverderfelijkheid en onsterfelijkheid, eeuwig gaan delen in de overwinning.

Van die overwinning zal niet de mens de eer krijgen, maar God. ,,MaarGodezij dank." Van eeuwigheid is die overwinning uitgedacht, in de tijd verworven door Christus. Die overwinning heeft door Woord en Geest in beginsel gestalte gekregen in het hart en leven van Gods kinderen. Die overwinning wordt naar de ziel werkelijkheid op het moment van sterven, naar het lichaam zal die overwinning gestalte krijgen op de jongste dag. Die overwinning is een onverdiende gave. De eeuwige rampzaligheid, de helse smart en benauwdheid hebben we immers verdiend. Uit vrije genade, naar het welbehagen Gods, wordt de overwinning geschonken. Wie het tot zijn of haar smart telkens moet ervaren dat er dagelijks gestruikeld wordt in vele, dat het tot zeer diep vallen kan komen, voor zo een wordt het wonder al groter dat hij niet aan de vijanden wordt prijsgegeven, maar dat de trouwe en liefdevolle zorg en leiding Gods zijn deel blijft. Al groter wonder dat de Heere de band niet doorsnijdt. Dat Hij weer terechtbrengt. Niet de nederlaag doet lijden tegenover de vijanden, maar uiteindelijk in de overwinning van Christus doet delen.

Christus is de verdienende oorzaak van die overwinning. Welk een weg wilde Hij gaan en is Hij gegaan om die overwinning te verwerven. Hij wilde gerekend worden als Wetsovertreder, als een slaaf van de zonde, om volkomen verlossing te verwerven. Hij heeft Zijn volk liefgehad tot het einde. Hij heeft hen gekocht met Zijn bloed. Hij heeft hen bearbeid door Zijn Geest. Hij heeft hen onderwezen. Hij heeft oog gegeven voor de noodzaak van Zijn lijden en sterven. Hij heeft het doen verwachten van Zijn koninklijke zorg, bescherming en bewaring. Op de jongste dag zal Gode de eer ontvangen van Zijn eigen werk.

Zult u ermee in mogen stemmen, zal uw stem het mogen uitroepen: ,,Maar Gode zij dank. Die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus'' ? Wie niet wil strijden onder Hem tegen de doodsvijanden, zal ook niet in Zijn overwinning delen. Het is een onmogelijke zaak een handlanger van de vijanden te zijn en te blijven en toch de vruchten van de overwinning van Christus te genieten. Onmogelijk om met de wereld te leven en met Gods volk te sterven. Jong en oud, dat u de Heere zou mogen leren zoeken, terwijl Hij Zich nog wil laten vinden. Het is nog het heden der genade, de welaangenametijd, de dag der zaligheid. De Heere wil gezocht zijn in de weg der middelen. Hij gaat nog voort met het bekeren van diep gevallen Adamskinderen. Wie zo door genade de Heere mag vrezen, zal hier in beginsel, maar eenmaal in volkomenheid verstaan: ,,Door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen.''

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 juli 1990

Terdege | 64 Pagina's

De  overwinning door Christus

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 juli 1990

Terdege | 64 Pagina's