Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De vrucht des Geestes

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vrucht des Geestes

"En zij waren volhardende in de leer der apostelen." Handelingen 2:42a

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

<br />

Wie zijn het, die bleven volharden in de leer der apostelen? Dat zijn degenen die door middel van de prediking van de Heilige Schrift en de kracht des Geestes verslagen werden in het hart, en de vraag stelden: Wat zullen wij doen mannenbroeders? Die opgeroepen werden tot bekering. Een inkeer tot zichzelf, een afkeer van de zonde en een terugkeer tot de Heere. Door de krachtige werking van de wederbarende Geest wordt niet alleen de verslagenheid des harten gewerkt, maar wordt ook het hart geopend dat gesloten was. Het is als bij Lydia die tot God bekeerd werd onder de prediking. Ze nam acht op hetgeen van Paulus gesproken werd. Dit is een van de vruchten der ware bekering.

Die schare van omtrent drieduizend, die door God werd bekeerd, nam het Woord tot hen gesproken ter harte. Eerst waren er veel luisteraars, maar naar het welbehagen des Heeren werden zij hoorders. Zij namen dat Woord gaarne aan. Zijn ook wij van een luisteraar al eens een hoorder geworden van Gods Woord, waaronder we nog mogen leven? Wanneer de Heilige Geest ons hart en onze oren opent, dan wordt dat Woord ons dierbaar. Dan wordt de vijandschap in onze harten tegen dat Woord weggenomen. Dan wordt alles waar wat Gods Woord zegt, zonder uitzondering. Het was niet door de welsprekendheid van Petrus, dat deze drieduizend hun schuld erkenden en hun zonden beleden. Hun begeerte om met God verzoend te worden, in die zalige gemeenschap hersteld, en tot Zijn eer te leven, was het werk van Gods Geest! Voor ons allen de vraag: waar gaat ons hart naar uit? Naar de prediker of naar de prediking? Hebben we meer op met de apostelen, of gaat het ons om het onderwijs van de apostelen, gelijk hier wordt gemeld?

Dat onderwijs is niet alleen nodig voor de catechisanten als doopleden, maar ook voor alle volwassenen en belijdende leden. Er is wel een begin in het onderwijs in de Goddelijke waarheden, maar hier op aarde is er geen einde aan het onderwijs in de leer. De vrucht van het nieuwe leven is dan ook volharden in de leer. Dat is de leer die naar de godzaligheid is, het getrouwe Woord. De volharding is de vrucht en het kenmerk van het ware geloof. Wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. De apostelen zijn na het heengaan van hun Meester aangesteld en bekwaam gemaakt door de gezonden grote Leraar, de Heilige Geest, om de Kerk des Heeren te leren. Heeft de Heere Jezus Zelf niet gezegd tot Zijn discipelen, voordat Hij lichamelijk van hen gescheiden werd en zegenend ten hemel voer: Het is u nut dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden. Die Geest der Waarheid is gekomen en Die leidt de apostelen in al de Waarheid. En die leer door hen gebracht heeft door de kracht van de grote Onderwijzer, de Heilige Geest, vele leerlingen gemaakt. Deze zijn zeer begerig naar de redelijke, onvervalste melk, als nieuw geboren kinderkens, opdat zij door dezelve mogen opwassen. Daarvan spreekt de tekst: de begeerte en volharding om Hem, dat is Christus, te kennen en de kracht van Zijn opstanding, want dat is het eeuwige leven. Neen, geen kennis door eigen inzicht of "inwendig licht of gevoel", noch door allerlei wind van leer, maar door de gezonde leer door de apostelen gepredikt. Dan wordt het een begeerte om zich te stellen onder de middelen der genade. Om als leerling, die zichzelf niet kan verklaren, nader onderwezen te worden in de gangen en wegen die de Heere Zijn kinderen leert in de weg der zaligheid.

Welk een vrees kan het deel zijn van hen die het volharden in zichzelf niet kunnen vinden. Die vrezen met een tijdgeloof begiftigd te zijn en te zullen afwijken na een kortstondige blijdschap. Ach vreesachtigen, als u moest volharden in eigen kracht, dan zoudt ge nooit behouden worden. De volharding in de leer der apostelen is het werk van de Heilige Geest. De Heilige Geest verbindt zich aan het Woord om Christus te verheerlijken in uw leven. Laten we ons hieraan toetsen. Gij die meent geen vreemdeling van genade te zijn, volhardt u om meer en meer te mogen leren van Hem Die uw leven is geworden? Om door de Geest bevestigd en verzegeld te worden in de genade welke is in Jezus Christus? Of moet ge klagen dat alles zo vormelijk en doods is? Waar ligt de schuld? Durft u zich onttrekken om op te gaan en Gods Woord te horen? Hoe nemen we, niemand van ons uitgezonderd, het met de dienst des Woords? Is het u een last, ergert u zich aan de leer die naar de godzaligheid is, waarin God alles is en de mens niets? Die leer welke naar het Woord Gods is en nog gebracht mag worden, wil de Heilige Geest gebruiken als middel tot behoudenis van zondaren. Die vrucht des Geestes moge ook geschonken worden in ons hart: ,,Volhardende in de leer der apostelen." Verslagen in het hart, doorwond van droefheid omdat we tegen God gezondigd hebben, maar ook vergeving van zonden en zaligheid vindend in de gestorven, begraven, opgestane Zaligmaker Jezus, zittend aan des Vaders rechterhand.

Die vrucht werd geschonken aan iemand die meende alles te weten van Gods Woord en steunde op Zijn verstand: Paulus. Maar terecht gebracht vroeg hij: „Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal." Ook aan iemand als de Moorman, die bij het lezen van Gods Woord bekende niet te verstaan wat hij las van de Zaligmaker. De Heilige Geest gebruikte Filippus, die uit dezelfde Schrift Hem predikte, zodat aan deze onkundige in zichzelf dat Woord door de Heilige Geest werd toegepast, waardoor hij getuigde: ,,Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is." Als u vreest met al de kennis van Gods Woord, of met al de onkunde daarvan alles te missen wat tot uw zaligheid van node is, dan storte de Heere over u die Geest der genade en der gebeden. Och schonkt Gij mij de hulp van Uwen Geest! Mocht die mij op mijn paan ten Leidsman strekken!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 mei 1991

Terdege | 72 Pagina's

De vrucht des Geestes

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 mei 1991

Terdege | 72 Pagina's