Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een zekere Boodschap

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een zekere Boodschap

"...en is van Simon gezien" lukas 24:34-b

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

<br />

Duidelijker kon het feit van Pasen niet worden aangetoond. Vaster kon het niet liggen. De discipelen zijn er vol van. Zij hebben de Emmaüsgangers die teruggekeerd waren, niet aan het woord laten komen. Zij hebben zelf een boodschap. De Heere is waarlijk opgestaan en is van Simon gezien! Vergissing is uitgesloten. Onbegrijpelijk! Een wonder dat Christus Simon het eerst opzocht. Voor Simon was het bovenal onbegrijpelijk. Niet, dat hij het éérst werd opgezocht, maar dat hij, de gevallen discipel werd opgezocht. De man die de Heere verloochende in de nacht van het verraad werd als eerste opgezocht. Genadig en barmhartig is de Heere; Hij is groot van goedertierenheid. X-in scheppen moet uit mijn behoudenis... Dat hebben de andere discipelen zeker gedaan. Wat zullen ze geluisterd hebben toen Simon het hen vertelde! Zij waren allemaal treurig gestemd. De Heere was gekruisigd, gestorven en begraven. Niemand van hen dacht aan de belofte: en ten derde dage zal Ik opstaan. Hun hoop was weg. De blijdschap was veranderd in droefheid. Het uitzicht was verdonkerd. Het verleden van de achterliggende dagen werd herkauwd. En dan is daar ineens Simon... De Heere leeft! Ze hebben het gerucht wel meer gehoord. Maar wat heb je aan geruchten? De Heere zelf, daar gaat het toch om! Bij u ook, lezer? Kunt u zich indenken wat het voor de overige discipelen is geweest?

B'ehoudenis was het voor Simon geweest. Niets minder dan dat. Want Simon was naar zijn eigen waarneming verloren. Daar had hij zelf voor gezorgd. Hij had immers de Meester verloochend? Hij was geen discipel, zo heeft hij gezworen. Geen discipel, geen kind en geen dienaar. En hij zou doorgegaan zijn, ware het niet dat de Heere naar Simon omgekeken had. Jezus zag Petrus aan. Simon heeft de taal van de ogen van de Heere Jezus verstaan. Zijn hart is gebroken. Gelukkig maar! Het kostte hem pijn, smart, bittere tranen. Maar wat gelukkig dat Jezus omzag! Anders was Simon doorgegaan tot het alleruiterste. Petrus is naar buiten gegaan. Hij heeft geweend in de nacht. Bittere tranen werden geschreid. Nooit is er zoveel kwaads tegen zoveel goeds bedreven. Het was onherstelbaar, onvergeeflijk, onvergetelijk. Het was in één woord: verlo

H.et is Pasen geworden! De Heere is opgestaan uit de doden. Hij leeft! Wat Simon nooit had kunnen denken, is dat de Heere nu ook voor hem zou zijn opgestaan. Dat Hij leeft voor hem en dat daardoor Simon ook zal leven. Christus is ter helle nedergedaald ook voor Simon Petrus. En als Simon drie dagen boven de afgrond is geweest, dan heeft Simon niet geweten, dat de eeuwige liefde van de Meester hem vasthield. Voor Petrus werd het Paasfeest toen de Heere hem opzocht. Er is toen wat gezegd. Het staat niet beschreven in de Schrift. De woorden die toen gezegd zijn door Jezus kunt u nergens lezen in de Bijbel. Dat is een privé-zaak tussen de Heere en Simon geweest. Woorden van eeuwige liefde zijn daar gesproken. Kent u dat? Ik ben voor u, Simon, ter helle nedergedaald, opdat u daar nimmermeer zal komen.

Eigenlijk is het luisteren van Petrus veel belangrijker geweest dan het zien. Toch zeggen de andere discipelen: ...en is van Simon gezien. De Heere is immers waarlijk opgestaan. Hij is gezien. Hij heeft dood en graf overwonnen. Hij heeft de kwitantie ontvangen van Zijn Vader. De schuld is uit Gods boek gedaan. Ook de grote schuld van Simon.

Kennen wij iets van dit wonder? Wij zijn met Petrus verloren en kunnen nooit anders behouden worden dan door de opzoekende liefde van de levende Christus.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 mei 1992

Terdege | 80 Pagina's

Een zekere Boodschap

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 mei 1992

Terdege | 80 Pagina's