Magnum: denken vanuit de foto
Het fotoboek, dat ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan (1947-1987) van het fotopersbureau Magnum is samengesteld, geeft een beeld van 'de wereld', gezien door de ogen van de Magnum-fotograaf. En die ogen zagen in de regel meer dan die van hun collega's en tijdgenoten. Magnum-foto's stonden en staan garant voor kwaliteit. Bij Magnum gaat men anders te werk, er wordt vanuit de foto gedacht. Commerciƫle overwegingen bepalen het beleid niet, maar het gaat om de journalistieke betrokkenheid bij het onderwerp. De tijd dat de Magnum-foto's op eenzame hoogte stonden is echter voorbij. Steeds meer bladen zijn het belang van goede fotografie gaan inzien en de foto(graaf) is veelal niet meer het "stiefkindje" van de redactie. In de tijd echter dat Robert Capa, Henri Cartier Bresson, David Seymour en George Rodger Magnum oprichtten, waren zij de pioniers. Daarom zijn hun foto's en die van hun andere Magnum-collega's zo waardevol. Historische beelden, gefotografeerd door mensen die begaan waren met het lot van hun tijdgenoten, grotendeels gemaakt in een periode waarin de fotojournalistiek nog in haar kinderschoenen stond. N.a.v. "IN OUR TIME", the world as seen by Magnum Photographers; uitg. MeulenhofF; 456 blz., prijs / 98,-.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 juli 1992
Terdege | 68 Pagina's