Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jouw vragen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jouw vragen

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de weken voor Goede vrijdag wordt op veel plaatsen in ons land de Mattheüs- of de Johannespassion van Bach uitgevoerd. Hoe staan wij daar tegenover? De eenheid van man en vrouw is een scheppingsgegeven. Maar is gemeenschap toch eigenlijk niet iets zondigs? Met die vraag worstelt een meisje dat binnenkort hoopt te trouwen.

Waarom, mag je niet naar een kerstnachtdienst? Er worden toch dezelfde liederen gezongen als op een kerstzangavond? Zou een uitvoering van de Mattheüspassion dan wel geoorloofd zijn? Kunnen wij daar naar toe gaan?

Mijn bezwaar tegen een kerstnachtdienst is tweeledig. Ten eerste wat de inlroud betreft. Wat wordt er gezongen, wat is de inhoud van de meditatie? Ook al zouden de hederen van inhoud bijbels verantwoord zijn, dan is het nog de vraag of de meditatie dat ook is. Het kan zijn dat dit alles verantwoord is, maar dan houd ik nog mijn tweede bezwaar. En dat richt zich op de vorm. Waarom moet de sfeer gezocht worden? Dat is bij kerst al zo vaak het geval. Waarom toch? Wat wordt de herdenking van het heilsfeit daarmee toch naar beneden gehaald en vermenselijkt. Zo romantisch en liefjes is het kerstgebeuren helemaal niet. Gods dierbare Zoon kwam op deze door onze zonde vloekdragende aarde om voor de zonde en schuld der Zijnen te gaan lijden en sterven. Daarin is de liefde Gods geopenbaard. Dat zeker. Maar er was geen mens die Hem verwelkomde, dan alleen na goddelijke aanwijzing. En zo is het nog. Een mens vraagt niet naar de Zaligmaker dan alleen door goddelijke onderwijzing en aanwijzing. Daarom moesten we niet zo meedoen aan romantiek en sfeer. Laten we onze knieën maar buigen en vragen of de In de weken voor Goede vrijdag wordt op veel plaatsen in ons land de Mattheüs- of de Johannespassion van Bach uitgevoerd. Hoe staan wij daar tegenover? De eenheid van man en vrouw is een scheppingsgegeven. Maar is gemeenschap toch eigenlijk niet iets zondigs? Met die vraag worstelt een meisje dat binnenkort hoopt te trouwen. Heere Zelf door Zijn Geest en Woord ervoor wil zorgen dat het geboren Kind ook waarde voor ons krijgt. Nu moeten we eerlijk bekennen dat ook onder ons met de vele kerstvieringen, kerstdiners, enz. er veel sfeer is die niets met het kerstfeit te maken heeft. Daaraan doen we in de "gewone dingen", denk ik, al te veel mee. Dat moesten we zeker niet uitbreiden (met kerstnachtdiensten), maar we moesten met z'n allen terug naar een veel grotere soberheid rondom Kerst.

Mattheüspassion
Wat de uitvoering van de Mattheüspassion betreft wil ik kort zijn. Het is op zich genomen een monumentaal stuk van rijke culturele en historische waarde. Bach heeft deze geschreven voor de lutherse eredienst. (De calvinistische eredienst is veel soberder; daarin staat terecht veel meer -de verkondiging van- het Woord alleen centraal. Laten wij vooral bij die Bijbelse soberheid blijven.) Bach bedoelde zijn passion dus voor kerkelijk gebruik. Helaas is tegenwoordig het uitvoeren van de Mattheüspassion in een heel andere sfeer terecht gekomen. En het gaat hierbij over zulke heilige en tere bijbelgedeelten. Moeten die nu uitgevoerd worden, en dat door mensen die er zelf niet veel van geloven? Elke vorm van show is bij deze allerbitterste ernst zeer te veroordelen. Daar is de lijdensgeschiedenis van de Heere Jezus toch te heilig voor. Is gemeenschap een gevolg van de zondeval en dus iets zondigs, of is het een zaak die bij de schepping gegeven is?

Om herkenbaarheid te voorkomen zal ik zelf een brief samenvatten van een meisje dat in de poort van het huwelijk staat. Zij schrijft dat zij hoopt te gaan trouwen met een lieve jongen en dat zij samen verlangen naar het getrouwd zijn en daarbij ook naar het man en vrouw zijn. Dit brengt echter ook z 'n vragen mee, omdat zij thuis geen voorlichting ontvangen hebben, al zijn zij niet onwetend. Wat hen de laatste tijd met name bezighoudt is de vraag van de eenheid van man en vrouw. Moetje dit zien als een zaak die bij de schepping gegeven is of als een gevolg van de zondeval? In het laatste geval zou het dus eigenlijk om iets zondigs gaan. Een volgende vraag is dan ook hoe Gods woord tot de vrouw gezien moet worden: "Tot uw man zal uw begeerte zijn."

Beste bruid, De wijze waarop je over deze dingen geschreven hebt, kwam heel fijn bij mij over. Ik vind het heel goed dat jullie datgene wat nog wacht samen bespreken in het licht van de Schrift en niet in het licht van de moderne tijd. Wat ook heel fijn op mij overkwam, is dat je geen scherpe verwijten aan je ouders en a.s. schoonouders maakt, dat zij jullie niet voorgelicht hebben. Tegelijk proef ik dat je dat wel gemist hebt. Gemist niet in de zin, dat je alle huwelijksgeheimen ontrafeld wilde zien, maar dat je juist zo graag van je ouders gehoord zou willen hebben hoe deze dingen gezien moeten worden en mogen worden in Bijbels licht. Dit behoort mijns inziens inderdaad tot onze taak als ouders.

Gave van God
De gemeenschap tussen man en vrouw is binnen het kader van het huwelijk niet alleen een gave, maar ook een "uitvinding" van God. De Heere heeft Adam en Eva mannelijk en vrouwelijk geschapen. De Heere heeft voor Adam zijn mannelijk hchaam geboetseerd uit het stof van de aarde en voor Eva haar vrouwelijk lichaam uit de rib van Adam. De Heere heeft hen zo gemaakt, opdat in Eva Adam zijn eigen rib weer terug zou krijgen in de meest liefdevolle en innige gemeenschap. Door Gods genade en wijsheid, door Zijn liefde en welbehagen passen Adam en Eva letterlijk bij en in elkaar.

Niet het eerste
Let wel, deze mogelijkheid om tot één vlees te worden is niet het eerste wat de Schrift over de relatie van Adam en Eva zegt. Het eerste wat aan de orde komt, is dat zij geschapen werden naar het beeld Gods. En dat gegeven spreekt vóór alles van hun relatie tot God en van hun verantwoordelijkheid aan God. Anderzijds mag echter tegelijk gezegd worden, dat in Gen. 1:27 in één adem vermeld wordt, dat de Heere de mens schiep naar Zijn beeld en dat Hij hen mannelijk en vrouwelijk schiep. Als de Heere Eva gemaakt heeft en bij Adam brengt, zingt Adam een loflied op het kunstwerk van Gods handen. Een man mag in verrukking raken over de schoonheid van zijn vrouw en omgekeerd. Om die reden wordt in de Bijbel de seksualiteit niet veracht. Integendeel, in heel de Bijbel blijkt de seksualiteit een gave van God te zijn. In 1 Tim. 4 wordt alles wat God geschapen heeft goed genoemd, mits het met dankzegging genomen wordt. Paulus schrijft dit juist in een passage die gericht is tegen dwaalleraars die het huwelijk verbieden!

Hartverwarmend
Het vuur van de liefde kan en mag hartverwarmend zijn. Het is meer dan iets dat nu eenmaal moet. Het is Gods gave en zo leidt Gods openbaring ons tot dankzegging. Er mag van genoten worden. Maar het genieten is in de Bijbel iets anders dan de genotzucht van het heidendom. Het genieten betekent ook niet dat alles mag en kan waar je zin in hebt. Integendeel, het nemen met dankzegging betekent een genieten voor Gods aangezicht. Zo gaat het om de vlam van de geheiligde liefde in plaats van om de verterende vlam van enkel hartstocht waar de moderne media het over hebben. Ik hoop hiermee je eerste vraag beantwoord te hebben. De gemeenschap van man en vrouw is geen gevolg van de zondeval maar scheppingsgave van God.

Zondeval
Omgekeerd moet gezegd worden dat de zondeval op het terrein van de seksualiteit niet minder heeft toegeslagen dan op andere terreinen. Daarom moeten wij als man en vrouw ook op dit terrein de heiligende kracht van Christus' bloed zoeken. Dit betekent heel concreet dat wij hier biddend mee leven en dié beleving van de liefde zoeken die de ander geen kwaad doet. De liefde let hier juist op de ander en zo letten er twee op elkaar.

Tot uw man uw begeerte
Je tweede vraag is, hoe in dit verband dan Gods uitspraak tot Eva gezien moet worden, dat tot de man de begeerte van de vrouw moet zijn. Let erop, dat al de uitspraken van God in Genesis 3 volgen op de moederbelofte. Met andere woorden: alle straffen mogen in het licht van het Evangelie een medicijn zijn in plaats van een afrekening. In de tweede plaats moeten wij opmerken dat de Heere Adam en Eva geen andere positie laat innemen dan in het paradijs. Ook in het paradijs werd Adam geroepen de hof te bebouwen en te bewaren. Ook in het paradijs stond Eva met Adam voor de taak heen te gaan en zich te vermenigvuldigen. Daar brengt de zondeval geen verandering in. Wat wel door de zondeval veranderd is, zijn de omstandigheden waaronder de taak vervuld wordt. Het kinderen krijgen gaat nu gepaard met smart en het werken op het land met zweet. En zo moeten wij de uitspraak zien van "tot uw man zal uw begeerte zijn". In het paradijs was Adam ook het hoofd van de vrouw. Daar kostte het de vrouw geen moeite om haar plaats in te nemen en daar maakte de man geen misbruik van zijn verantwoordelijkheid. Maar omdat bij de zondeval met name Eva als eerste eigenmachtig optrad, werd zij na de zondeval nadrukkelijk onder Adam gezet. Zij krijgt te horen, dat zij haar begeren aan hem onderwerpen moet. Adam zal over Eva heerschappij hebben. Maar als het goed is, zal dit haar niet al te moeilijk vallen. Zoals het smart hebben het baren van haar eigen kinderen raakt, zo raakt het onderdanigzijn haar eigen man. Je ziet dat hier met de begeerte niet de seksuele begeerte bedoeld is, maar het begeren in het algemeen.

Boekje
Ik hoop met het bovenstaande je vraag kort en krachtig beantwoord te hebben. Om je vraag echt recht te doen is echter een veel bredere en ook veel diepere uitleg van het zevende gebod nodig. Hiervoor verwijs ik je naar twee boekjes die over dit onderwerp van mijn hand zullen verschijnen. Momenteel ben ik bezig de laatste hand te leggen aan het eerste deel over het zevende gebod, dat omstreeks juni zal uitkomen. Door je daarheen te verwijzen heb ik niet het gevoel je te laten "zwemmen". Met hartelijke groeten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 7 april 1993

Terdege | 80 Pagina's

Jouw vragen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 7 april 1993

Terdege | 80 Pagina's