Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jouw vragen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jouw vragen

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Sinds een paar maanden hen ik begonnen met het stelen in winkels, samen met een paar vriendinnen. Het geeft mij een enorme kick! Ik weet wel dat het fout is, maar ik ga er toch mee door. Dat hele geloof kan me geen zier meer schelen I Steeds die strijd elke dag ik kon/kan het niet meer aan. Ik iiuerd het gewoon spuugzat. Mijn Bijbel kijk ik niet meer in, ook bid ik nauwelijks meer. Dat durf ik ook trouwens niet: ik weet dat ik het moet zeggen van dat stelen (en soms spijt het me ook wel, maar dan doe ik het toch weer de volgende keer.) Dan voel ik me een huichelaarster tegenover God. Ik bid of heb gebeden om kracht voor die strijd steeds, maar er gebeurde niks: alles bleef hetzelfde. Hoe moet ik verder???
Een 20-jarig meisje

Hoe je verder moet? Zo in ieder geval niet. Dat voel je ook, want je schrijft niet voor niets zo'n noodkreet. Het hele geloof kan je geen zier meer schelen, zo vertrouwde je toe aan het papier. Je Bijbel heb je weggedaan en bidden doe je nog maar af en toe. En tegelijk straalt heel je brief uit dat je diep ongelukkig bent. En dat alles voor die zogenaamde kick van het stelen in winkels. Wat je doen moet? Eens overdenken waar je mee bezig bent. Je krijgt een kick van de spanning. Dat geloof ik. Het moet wel heel erg spannend zijn. En De brief die dit keer wordt beantwoord, gaat over een probleem dat misschien ver van jullie afstaat. Dat hopen we althans. Maar al heb je misschien nog nooit gestolen, hoe veel andere dingen doe je waar je vader en moeder niet van af mogen weten? En denk je soms ook niet: dat geloof kan me niets schelen? als je er 'goed' doorheen gerold bent, dan moeten jullie als vriendinnen toch wel een heerlijk gevoel hebben. Een heerlijk gevoel... Ja, hoe heerlijk dat gevoel is kun je pas echt inschatten als je tegen de lamp bent gelopen. Dat komt subiet. Het is namelijk opmerkelijk dat de Heere toch in dit leven meestal laat zien dat de zonde ontdekt wordt. Lees de krant maar.

Dwaasheid
Wat zal het je een kick geven als je wordt aangehouden en er is net iemand uit de straat en/of de kerk aanwezig! Wat zal het je een kick geven als je door de politie verhoord wordt en je ouders worden in kennis gesteld! Wat zal het je een kick geven als het bekend wordt, waar jij een sport van maakte. Wat zal het een kick geven als je verkering krijgt en het wordt bekend dat je een strafregister hebt... Hoe dwaas om dat te denken! Alleen al het overrekenen van de kosten zou de kracht van de zogenaamde kick moeten verbreken. Maar dat hoort bij de dwaasheid van de zonde. In Efeze 5:18 maakt Paulus de tegenstelling tussen het heidendom en het christendom duidelijk aan de hand van het beeld van "dronken worden van de wijn" tegenover het vervuld zijn van Gods Geest. In de voorafgaande verzen heeft hij verschillende aspecten van het heidense leven genoemd, onder andere: liederlij kheid, vuile praat, lasteren en stelen.

Dronken
Al deze dingen kun je uitwerken onder het beeld van dronkenschap. Een dronken man of vrouw stoort zich niet aan een ander en denkt niet aan een ander. Jij denkt niet aan de eigenaar. Hoe moeilijk zit hij al met zijn lasten? Daar denk jij niet aan en je eigent je gewoon zijn bezit toe, alsof jij er recht op hebt. Een dronken man/vrouw denkt niet aan de gevolgen. Hij/zij misleidt zichzelf: "We nemen er nog ééntje". Maar hij/zij heeft geen controle over zichzelf en wordt meegesleept. Het lijkt een kick te geven. Wat worden drinkende mensen vrolijk. Ja, maar hoe vrij en blij ze zijn, moet je maar beoordelen als ze bij het sluiten van het café naar huis moeten en ze kunnen niet meer overeind komen. Hoe blij en gelukkig ze zijn, kun je zien als ze even later onderweg tegen een muur leunen en staan te kotsen. En dan de volgende morgen! Ellendig. Barstende hoofdpijn. Uitgeput. Lamlendig. Portemonnee leeg. Wat een kick!

Breek ermee!
Het einde van de zonde is de dood. En de kater van de zonde? Buiten zullen zijn de dieven... Op deze weg ga je voor eeuwig verloren. „Ja, maar ik heb gebeden en het helpt niet." Nee, dat klopt. Als je aan de drank bent en dan voordat je naar het café gaat God vraagt je te helpen deze keer niet te veel te nemen, moet je inderdaad constateren dat het bidden niet helpt. Wat dan? De ongerechtige verlate zijn weg. Je hebt maar één ding te doen: innerlijk het besluit nemen hiermee te breken en dat dan tegen je vriendinnen zeggen en dan kun je gaan bidden. Je zult innerlijk het besluit moeten nemen of je door wilt gaan met dit 'kicken' totdat je de kater krijgt en je ziel verkocht hebt aan de eeuwige dood, of dat je er nu nog mee breekt.

Prijskaartje
Een dronken man/vrouw kan helaas niet meer denken, omdat de hersens beneveld zijn. Daarom gaat aan dat vers vooraf dat de wereld wandelt als onzinnigen, als mensen die niet denken, noch bedenken. Jij hebt gelukkig toch nog nuchtere ogenblikken, daarom schreef je de brief Ga de zaken eens overdenken en bedenk dan hoe dwaas en onzinnig de zonde is en welk prijskaartje eraan hangt. Als je te slap bent, moet je dit maar aan je ouders vertellen en hen vragen je te helpen. Als je dat niet durft, dan ga je maar naar je dominee of naar een hulpverlener. Je kunt beter zelf gaan, dan dat je er gebracht moet worden...

Bevrijding
Met deze woorden heb ik even heel direct je probleem op praktische wijze aangepakt. Maar daarmee is het geestelijk niet opgelost. Zelfs al stop je ermee en ga je bidden, dan zul je nog merken dat er geen contact is met de hemel. De Schrift zegt dat wie zijn zonde belijdt en laat, barmhartigheid zal geschieden. Je zult je zonde moeten gaan belijden bij degenen die je bestolen hebt. Als dat is opgeruimd, zal er toegang zijn tot de troon der genade. Je mag wel aan de Heere vragen met je mee te gaan en je te helpen. Het zal heel wat angst en gesprekken met je ziel vergen. Het is geen gang die een kick geeft. Néé, maar je zult merken dat het wel een gang is die bevrijdt en bevrijding schenkt. Die gang moet je maken. Als je er alleen maar mee stopt, is het voor het natuurlijke leven nog net op tijd, maar die zonden blijven wel als een berg tussen je ziel en de Heere liggen. Ze zullen je altijd achtervolgen en ook het contact met de Heere in de weg staan. Daarom wijs ik de weg van belijden en laten. En dan kan ik je alleen maar smeken: ontvlied de toekomende toorn! Strijd om in te gaan door de enge poort. Ik bid je van Christus wege: Laat je met God verzoenen.

Buiten Christus
En wat zul je dan ontdekken? Allereerst dat het niet alleen die zonde van winkeldiefstal was. Die diefstal is slechts een symptoom van de diepe werkelijkheid dat wij buiten Christus dronken mensen zijn, die in de banden van de zonde en van de satan zitten. Wij zijn zonde en daarom doen wij zonden. Daarom moet God ons verdoemen. Maar dan zal het wonder des te groter worden dat de inhoud van het evangelie is datjezus Christus gekomen is om te zoeken en zalig te maken hetgeen verloren, verwoest, te gronde gericht is. En als dat door het geloof ons deel wordt, kunnen wij alleen maar in verwondering ons afvragen waarom de Heere nog naar ons heeft omgezien.

Wonder
Als dat de uitkomst van alles mag zijn, zul jij je afvragen: „Waarom had ik toch onvrede? Wat deed mij deze briefschrijven? Waarom sloeg het antwoord in?" O, dan kunnen wij alleen maar van ons afwijzen naar de Heere en het wonder aanbidden dat Hij niet naar recht ons overgaf aan onszelf Nee, dan is er geen enkele hoogmoed meer. Dan kunnen wij alleen maar belijden de grootste van de zondaren te zijn. Wat kwam in ons leven de macht van de zonde openbaar. In hoofdstuk 2 schreef Paulus aan de Efeziërs dat zij eertijds ook dood waren door de misdaden en de zonden en dat zij gewandeld hebben in die zonden naar de eeuw van deze wereld, naar de overste van de macht der lucht, van de geest die nu werkt in de kinderen van de ongehoorzaamheid.

Maak je bekend
Anonieme briefschrijfster: je blijft niet anoniem. Daar ben ik van overtuigd. Maak daarom jezelf bekend bij de Heere en bij degenen tegen wie je gezondigd hebt. De macht van satan moet verbroken worden om te mogen komen tot een met vrucht lezen van de Bijbel en tot een waarachtig contact in het gebed. Deze brief moge tegelijk een les zijn voor allerlei andere jongeren. De dronkenschap kent vele vormen. Ik denk bij voorbeeld ook aan het verslaafd zijn aan een gokautomaat. Dat geeft ook een kick. Maar meer en meer word je meegesleurd. Na eerste winstuitkeringen draai je meer en meer verlies. En waar haal je het geld vandaan? Moeder mist geld, ze dacht dat er meer in haar portemonnee zat. Vader is wat kwijt. En zo gaat het verder...

Onverschillig
Ja, en dronkenschap neemt allerlei andere zonden mee. Er wordt gelald en gebrald. Er wordt ruzie gemaakt. Zo is het ook met de verslaving: je wordt onverschillig. Als er vragen gesteld worden, ga je keihard liegen en word je brutaal. En zo kan ik doorgaan. Zet de kick naast de kater en overreken de kosten. O, de duivel is er zo op uit om jongelui uit kerkelijke gezinnen meer en meer te boeien met de banden van verslavende zonden. Breek ermee! In diepste wezen worden wij meegesleept als slachtvee naar het abattoir. Leest zo allen dit antwoord.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 december 1993

Terdege | 80 Pagina's

Jouw vragen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 december 1993

Terdege | 80 Pagina's