Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jouw vragen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jouw vragen

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik heb wel eens gehoord dat er beschermengelen op de aarde zijn, is dat waar? Zijn er dan ook (letterlijk) duivelen op de aarde?

Inderdaad zijn er engelen die Gods kinderen beschermen: „Zijn zij niet allen gedienstige geesten, die tot dienst uitgezonden worden om dergenen wil, die de zaligheid beërven zullen?" (Hebr. 1:14). Er zijn daarvan in de Bijbel en in de kerkgeschiedenis verschillende voorbeelden bekend. Een engel wekte Elia op (1 Kon. 19). De drie jongelingen in de vurige oven maakten dat mee. Petrus werd door een engel uit de gevangenis geleid (Hand. 12). Ook in de kerkgeschiedenis gebruikte de Heere engelen. Dat ieder kind van God een beschermengel heeft, daarvan lezen we in de Bijbel niets.

Kwade engelen
Ongetwijfeld houden wij te weinig rekening met engelen. Dat geldt niet alleen van de goede engelen, maar ook van de kwade engelen, de duivelen. Zij zijn gevallen, in het prilste begin van de schepping. En zij hebben slechts één begeerte, namelijk om Gods werk tegen te staan. Zonder met de duivel rekening te houden, begrijpen we immers niets van de zondeval in het paradijs. Zonder de duivel in het vizier hebben we een veel te oppervlakkige gedachte van de gebeurtenissen toen Israël in Egypte onderdrukt werd en de jongetjes in de Nijl geworpen werden. Wat verstaan we dan van de onverhoedse aanval van Amalek in de woestijn, de intriDat de duivel veel macht heeft, weten we wel. Maar houden we er ook rekening mee? Er zijn ook engelen op de aarde, maar nog veel belangrijker is dat Christus is gegeven alle macht in de hemel en op aarde. ges van Haman in de tijd van Esther, en de wreedheid van Herodes die alle kinderen van Bethlehem om laat brengen? Zonder rekening te houden met de vorst der duisternis hebben we ook op de kerkgeschiedenis met alle ontsporingen en dwalingen niet het rechte zicht. Zonder inzicht in de tactieken van satan verstaan we ook de gebeurtenissen in onze tijd niet. In het geestelijke leven krijgen we kennis van de Heere, van onszelf, van de Heere Jezus, maar ook van de duivel. Hij is werkelijk niet dom. We kunnen hem slechts onderschatten tot onze schade. De Schrift vergelijkt hem met een briesende leeuw. Zou je daarbij in een hok durven te zitten? De Heere wijst ons in Ef 6 op zijn macht en karakter; hij is een overheid met gezag en bevoegdheid, hij is een daadwerkelijke macht, hij is een geweldhebber als het nodig is. Elders in de Bijbel lezen we over hem als de god van deze eeuw. Duivelen zijn boze geesten.

Grote macht
Zij hebben Adam in het paradijs doen struikelen, zij zullen zeker zondaren aanvallen. Ze hebben Christus niet ontzien en Hem in de woestijn verzocht, ze zullen derhalve ook Gods kinderen niet sparen. De macht van satan is groot. We weten niet zeker of gevallen engelen net zo veel macht hebben gehouden als voor hun val. Eén (goede) engel doodde in één nacht alle eerstgeborenen van Egypte, één engel bracht in één nacht 185.000 Assyriërs om. Maar al zijn kwade engelen beperkt in hun macht, het gaat wel over miljoenen engelen die een eenheid vormen. Niet dat zij zoveel onderlinge liefde hebben, maar zij hebben allen een gemeenschappelijke tegenstander, de Heere. Wat heeft de duivel een listen en tactieken. Zijn allerbeste list is dat hij ons doet denken dat hij er niet is of dat we van hem weinig te duchten hebben. Als we geen rekening houden met zijn macht is dat een bewijs dat we in zijn strikken zitten.

Occult
We zien zijn macht om ons heen in de angstwekkende toename van occulte zaken. Het kan zo onschuldig beginnen. Het kan beginnen met het lezen van de lijnen in je hand, het kijken naar een horoscoop, sommige alternatieve geneeswijzen, glaasje draaien op school. En we weten van Saul dat hij erin terecht gekomen is. Hij begon zijn leven zo goed. Maar hij was ongehoorzaam. Gods Geest week, een boze geest legde beslag op hem. Aan het einde van zijn leven gaf hij zich over in de macht van satan toen hij naar de tovenares van Endor ging. Hij eindigde zijn leven in doffe wanhoop. Zo gevaarlijk is het om niet wedergeboren te zijn. Nette kerkmensen kunnen zo hun leven eindigen. Welk een oproep tot bekering. Niet morgen maar nu. Zo jij Zijn stem dan heden hoort, verhard je niet, maar laat je leiden! Verder kan hij ons in valse rust in slaap wiegen. Hij kan Gods kinderen vreselijk moedeloos en depressief maken, zodat ze denken dat al het bidden en al het spreken met hun kinderen tevergeefs is. Hij kan ook vreselijk hoogmoedig maken. Nu hij niet meer kan voorkomen dat Christus geboren zal worden, zal hij proberen Zijn koninkrijk af te breken. Hij zal proberen Zijn werk, het werk van de Geest tegen te staan. Hij probeert christenen ertoe te brengen om de Geest te bedroeven en uit te blussen. Dat doet hij vooral door ons aan concrete zonden te doen toegeven. We zien die zonden dan als klein, als gemakkelijk te vergeven. De duivel kan ook twijfel zaaien in ons hart of God wel echt bestaat. Of we wel werkelijk een kind van God geworden zijn. Als je in moeilijke omstandigheden bent, doet hij je denken dat dit een teken is dat God ook tegen je is. Hij kan je zelfs doen denken dat je de onvergeeflijke zonde tegen de Heihge Geest gedaan hebt. Als hij dat allemaal eens voor elkaar kan krijgen. Dan heeft hij het gewonnen. Dan houdt hij ons van de Heere af

Niet wanhopen
We zouden door kunnen gaan. Dit alles moge duidelijk maken dat er werkelijk duivelen op deze aarde zijn. Ze hebben grote macht. Niet alleen in het leven van onbekeerden, maar ook in het leven van Gods kinderen. De Heere zegt dit alles tegen ons, in ieder geval opdat we maar nooit in slaap zouden vallen en zorgeloos zouden worden en denken dat we zonder strijd met de boze in Gods rijk zullen komen. Aan de andere kant hoeven we niet te wanhopen. Christus is gekomen opdat Hij de werken van de duivel verbreken zou (1 Joh. 3:8). Hij is staande gebleven in de verzoeking. Hij heeft hem de kop vermorzeld in zijn lijden en sterven. Hij is opgestaan als een bewijs dat satan Hem niet vast kon houden. En zo mogen Gods kinderen in het geloof jubelen: Die ons uit alle heerschappij van de satan verlost heeft. Christus is in de buitenste duisternis geweest. Hij heeft de angsten van de hel meegemaakt. Hij is in die diepe wanhoop geweest, opdat Hij zondaren uit die vreselijke strikken verlossen zou. Als Christus jouw Beschermer is, dan heb je geen gebrek en geen gevaar te vrezen. Dan blijkt de boze toch aan de ketting te zitten en hij kan niet doen wat hij wil. Denk aan de geschiedenis van Job. En dan blijkt dat niet hij, maar de Heere Jezus Christus alle macht heeft in hemel en op aarde. Het christelijk leven is niet altijd voorspoedig, maar als deze God dan voor je is, wie zal dan tegen je zijn? Dan kan zelfs satan niets veranderen aan dat goed dat de Heere voor jou heeft weggelegd. Welk een reden hebben alle jongere en oudere kinderen van God om deze volkomen Zaligmaker te loven en te prijzen. Zo zingen ze nu reeds: U zal ik eeuwig loven, omdat Gij het hebt gedaan! Mag je dat meezingen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 februari 1994

Terdege | 68 Pagina's

Jouw vragen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 februari 1994

Terdege | 68 Pagina's