Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Visserij, gevangen in aquarellen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Visserij, gevangen in aquarellen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De visserij is een bedrijfstak waar nog veel ambachtelijk wordt gewerkt. De palingen snoekbaarsnetten en fuiken bijvoorbeeld worden met de hand uitgezet en binnengehaald. Weliswaar hebben de Noordzeekotters computers en radar aan boord, maar het 'strippen' van de vis gebeurt met de hand. Liefde voor het ambacht bracht kunstschilder Weijs ertoe de visserij in aquarellen weer te geven.

Kunstschilder Frederik J. Weijs is gedurende twee jaren met vissers uit alle delen van het land eropuit getrokken, om zodoende een goed beeld van de visserij proberen te krijgen. Dat is hem uitstekend gelukt, getuige het boek "De ambachtelijke visserij". Het is het resultaat van zijn tochten met vissers. Door middel van fraaie aquarellen laat Weijs duidelijk zien waar het bij de diverse soorten visserij op aan komt. De tekst heeft hij beknopt gehouden. Of het n u gaat om fuiken in boerensloten, het dichtzetten van kleine rivieren, Waddenvisserij, garnalenvisserij met paarden (door de branding) i n België o f het ultra-moderne grondnet van een boomkorvisser, de illustraties tonen heel goed waar het om gaat en hoe er met het bewuste net gevist wordt. Bovendien is er bij de platen vaak een korte toelichting, hoewel de meeste voor zichzelf spreken.

De vakman
Maar de kunstschilder interesseert zich niet alleen in boten, netten en fuiken. In het middelpunt van de aquarellen en schetsen staat altijd de visser, de toegewijde vakman. O f dat nu de oude, verweerde visser (met pet) is, dan wel de jeugdige langharige met oorbel; ieder zijn ze op hun manier bezig met hun beroep, hun vaak eeuwenoude ambacht. Liefde voor tekenen en schilderen bracht Weijs ertoe zich te bekwamen als kunstschilder; liefde voor het ambachtelijke vakmanschap bepaalt veelal zijn onderwerpkeuze. Dat is na het lezen/bekijken van dit boek meer dan duidelijk. Eerder publiceerde hij reeds over ambachten met hout en met riet.

Herkenbaar
De schilder heeft voor zijn aquarellen foto's nagetekend. Misschien komt het mede daardoor dat veel personen zonder meer te herkennen zijn, ook als de naam van het schip niet leesbaar is. Een enkeling is zelfs op de rug gezien herkenbaar; dat vind ik heel knap. Dat op blz. 232 de haven van Harlingen is getekend zie je ook zonder onderschrift. De platen zijn een heel natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid. En na het bekijken van de plaat op pagina 239 kan een buitenlands spion een giek namaken: Weijs heeft alles tot in detail weergegeven. Tot de splitpennen in de bouten van de wartels toe. "De ambachtelijke visserij" is beslist niet een boek dat je één keer bekijkt en dan weglegt.

N.a.v. "De ambachtelijke visserij - binnenwater, kust en zee" door Frederik J. Weijs; uitg. Zuid Boekprodukties, Lisse; geheel in kleur, 240 blz., ƒ 39,95.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 april 1994

Terdege | 79 Pagina's

De Visserij, gevangen in aquarellen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 april 1994

Terdege | 79 Pagina's