Bekijk het origineel

Geselsie uit Suid-Afrika

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Geselsie uit Suid-Afrika

3 minuten leestijd

Allereerst wil ik iedereen een gezegend 1995 toewensen. Bijna was ik dat vergeten vanwege het zomerweer, dat past voor mijn gevoel gewoon niet bij het eind van het jaar.
Het weer is trouwens niet het enige wat heel anders is dan in het kikkerlandje bij de zee. Je zou kunnen zeggen dat we hier hoog en droog wonen. Naar schatting zitten we hier ongeveer 1400 meter boven de zeespiegel. Het Hogeveld, zo noemen ze het, is een plateau dat een flink eind boven zeeniveau uitrijst. Het strekt zich uit tot zo'n 500 km oost van ons, in Oost-Transvaal. Daar houdt het opeens op. De wegen slingeren zich steil naar beneden en er zijn daar plekken die beroemd zijn vanwege het prachtige uitzicht.
Hoe hoog we wonen lijkt misschien alleen interessant voor degene die in aardrijkskunde is geïnteresseerd. Dat dacht ik ook, maar ik ben er inmiddels achter dat het wel degelijk invloed heeft op het dagelijks leven. De oorzaak is heel simpel: Hoe hoger je bent, hoe minder zuurstof er in de lucht zit. De meeste mensen weten wel dat je in Zwitserland sneller moe bent, doordat het Nederlandse lijf niet aan die zuurstof-armoede is aangepast. Zo werkt dat hier ook, zeker als het warm is. Als ik een dag druk in de weer ben geweest, is er geen haar op m'n hoofd die erover denkt om 's avonds ook nog ijverig aan de slag te gaan. M'n energie is dan gewoon op. Dat geldt trouwens voor de meeste mensen. Je lichaam past zich wel een beetje aan door extra rode bloedlichaampjes te maken, maar helemaal lijkt toch te veel gevraagd.

Niet alleen mensen hebben trouwens last van te weinig zuurstof, ook auto's en vliegtuigen kennen dat probleem. Een vliegtuig dat van lughawe Jan Smuts vertrekt trouwens het hoogstgelegen vliegveld ter wereld- mag niet maximaal geladen zijn, dan komt het de lucht niet in doordat de motoren niet op volle kracht kunnen werken.
Vraag me niet hoe dat precies komt, maar zoveel is me wel duidehjk dat er voor de werking van de motor verbranding nodig is en daarvoor is zuurstof nodig. Logischerwijs kent ook een auto dat probleem. Tot Jans spijt -niet tot de mijne heeft onze VW Jetta hier minder kracht dan zijn Nederlandse soortgenoten. Ik heb er overigens nooit wat van gemerkt, maar dat zal wel komen doordat ik er geen behoefte aan voel die auto uit te proberen.
Mijn hoogteproblemen hebben zich voornamelijk in de keuken afgespeeld. Als onwetende Hollandse had ik er geen erg in dat ook water door de ijle lucht eerder kookt, namelijk al bij 94 graden Celsius. Ik dacht een redelijk ervaren kokkin te zijn en vond het dus niet nodig om na 20 minuten in de aardappels te prikken of ze wel gaar waren. We hebben die avond gekieskauwd, dat zult u begrijpen. En het laat zich raden hoe een zorgvuldig 5 minuten gekookt eitje er hier uitziet...

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 december 1994

Terdege | 80 Pagina's

Geselsie uit Suid-Afrika

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 december 1994

Terdege | 80 Pagina's

PDF Bekijken