Just between friends
Het was weer tijd voor "parent-teacher interviews" (ouderavond) vorige week. Ik ben altijd weer benieuwd of onze kinderen op school dezelfde zijn als thuis. Zo is onze Reuhen een héél energiek mannetje. Zijn uitbundige enthousiasme is beslist aanstekelijk, maar zijn drukke lawaaierigheid helaas ook Z 'n juf was heel verbaasd, want op school zit hij meestal rustig te genieten van alles wat er om hem heen gebeurt. Wel is hij ook daar opgetogen over het minste. Hij is echter (nog) niet enthousiast te krijgen voor het echte leerproces. Maar dat is niet vreemd in ons gezin. Neem nou Wilberd(lO), nooit slecht gehumeurd, zelden luiddruchtigmaar ook heel gelijkmatig in zijn afkeer voor alles wat met schoolwerk te maken heeft. Zijn rapport was dan ook niet zo 'n schok. Wat ons wèl verwonderde was dat hij nog drie A's had. (Een A is te vergelijken met een 9,B=8, C=7, D=6.) Bij nader inzien was het goede cijfer voor rekenen en grammatica nog wel te verklaren: dat is recht-toe-rechtaan dóé-werk.
Maar een A voor Frans ? In Canada is Frans een verplicht vak, vanwege onze (zéér lastige) Franse landgenoten in de provincie Quebec. U heeft misschien wel gelezen dat het een haar scheelde of Quebec had zich van Canada losgemaakt. Veel studenten zaten er al op te vlassen, want dan zou dat geploeter met Frans tenminste afgelopen zijn. Onze school is bevoorrecht, in die zin dat een universiteitsstudente in de hogere klassen Frans komt geven. En zij is denk ik de reden van Wïïberds interesse voor die taal. Omdat ze zo boeiend lesgeeft? Vast ook wel Het enige wat ik hem echter over haar heb horen zeggen, was een onverwachte opmerking onder het eten: „Ik think Miss D. is verypretty " (ik vind dat ze heel knap is). Wieger (14) grinniken natuurlijk. Die ziet het trouwens niet zo somber in voor Wilberd. „Mam ", zei hij pas, „Albert Einstein is vroeger zelfs een paar keer blijven zitten!"Beslist hoopgevend, we blijven hem dus maar getrouw achter z'n broek zitten. Steven (8) doet vaak of hij een hekel heeft aan school, maar zijn huiswerk wordt altijd zonder mankeren gedaan. „Een fijne leerling maar hoe zit het toch met die stoere verhalen over steigerende paarden?", vroegzijn juf bezorgd. Dat is echter een verhaal apart...
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 januari 1996
Terdege | 68 Pagina's