Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

,,Het goede beroep kiezen is moeilijk''

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

,,Het goede beroep kiezen is moeilijk''

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„ De keuze voor een beroep is een proces dat bij veel leerlingen moeizaam verloopt. De relatie tussen onderwijs en arbeid is lang niet optimaal. Jongeren die van school komen hebben vaak nauwelijks een beeld van wat werken in een bedrijf of instelling allemaal met zich meebrengt." Dat zegt M. van Essen, een van de drie schooldecanen van de Jacobus Reviusscholengemeenschap in Rotterdam. Van Essen, die al 18 jaar aan de Revius werkzaam is, is van oorsprong bioloog. Ook volgde hij een speciale opleiding voor decaan en leerlingenbegeleider. Naast zijn decanaat aan de Revius doceert hij daar ook biologie en een beetje scheikunde.
Van Essen is er trots op dat zijn school al ongeveer tien jaar lang een onderwijsprogramma kent waarin leerlingen met de praktijk worden geconfronteerd.
„Wij noemen het een arbeidsoriëntatie-stageproject, maar je kunt het ook aanduiden met 'Wat een baan!'. Hoewel de echte stage in mavo 2, havo 3 en vwo 4 wordt gelopen, zijn we twee jaar geleden in de klassen 1 en 2 ook begonnen met het oriënteren op studie en beroep. Je kunt dat de binnenschoolse voorbereidingsfase van de arbeidsoriëntatie noemen. Daarin komen algemene economische principes aan de orde zoals arbeidsverhoudingen, arbeidsvoorwaarden, arbeidsverdeling, arbeidsomstandigheden enzovoorts. We betrekken daarin ook de zondagsarbeid.
Leerlingen moeten al heel vroeg zicht krijgen op de betekenis van de vakken voor de latere beroepskeuze. Ze moeten aan het denken worden gezet. Het buitenschoolse deel is de stage.
We hebben daarvoor een bestand van adressen die we gericht de leerlingen aanbieden. Zij moeten zelf op de toegewezen stageplaats solliciteren." Het doet Van Essen goed, dat zijn school sinds de basisvorming eindelijk de doorgaande lijn te pakken heeft: vanaf klas 1 tot het einde. „Elk kind heeft recht op begeleiding en krijgt het ook. Het initiatief komt bij de decaan vandaan", zegt hij.
Moeilijke momenten beleeft de schooldecaan soms wanneer hij leerlingen moet motiveren om over hun eigen toekomst na te gaan denken. „Ik heb er wel begrip voor dat ze er vaak nog niet aan toe zijn, maar het is wel belangrijk voor ze. Daarnaast komen leerlingen soms met vragen als: heb ik wel goed gekozen? Twijfels over later dus! Helaas kun je ze niet tot de zekerheid begeleiden. Gelukkig zijn échte probleemgevallen minimaal."
En dan de mooie momenten. „Het contact met de leerlingen. Het gevoel dat je ze verder kunt helpen. Als ze het niet meer zien zitten: praten met ze tot ze weer perspectief zien. Prachtig toch! En dan de diploma-uitreiking. Samen heb je toegewerkt naar een nieuwe toekomst. Maak het waar en ga aan de slag, zeg ik dan altijd. Heel mooi zijn ook de contacten met oud-leerlingen. Dan zie je het succes. Het is fijn om decaan te mogen zijn."

-----
Hou dit in de gaten
1. Wie ben ik? 2. Wat wil ik? 3. Wat kan ik? Dat zijn drie basisvragen, die je moet stellen als je nadenkt over je toekomstig beroep. En dat kan lastig zijn. Misschien heb je wel een vriend of vriendin die het al lang weet, terwijl jij je nog steeds afvraagt: Wat is nou hét beroep voor mij? En nog een vraag: Krijg ik wel een baan? Er is een interessant boekje op dat gebied: "Kansen op werk 2000, arbeidsmarktperspectieven van opleidingen en beroepen voor 1995 tot 2000". Je kunt het bestellen bij het Landelijk Dienstverlenend Centrum voor Studie-en Beroepskeuzevoorlichting (tel. 0522- 240066). Misschien geeft zo'n boekje de nodige tips. Hoe dan ook, of je beroepskeus nu vaststaat of niet, het is belangrijk om erover te praten. Thuis, met vrienden, op een vereniging, op school, met je decaan. Om je zo nader te oriënteren, maar ook om je te bezinnen of het beroep dat je gekozen hebt wel kan en mag. Daar moet je over praten, maar je mag er ook om bidden.

P. Schalk, directeur RMU

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 april 1996

Terdege | 88 Pagina's

,,Het goede beroep kiezen is moeilijk''

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 april 1996

Terdege | 88 Pagina's