Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

,,Werken in de thuiszorg geeft veel voldoening''

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

,,Werken in de thuiszorg geeft veel voldoening''

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Rian Waverijn uit Kesteren is 23 jaar en werkt als verpleegkundige oproepkracht voor Curadomi. Na mavo en havo koos ze voor hbo-V (verpleegkunde). Vorig jaar augustus sloot ze deze opleiding af aan de Vijverberg-Felua te Ede. Al voor haar diplomering werkte ze via een uitzendbureau voor Curadomi. In de "thuiszorg" heeft ze nu haar bestemming gevonden. „Het uitzendbureau heb ik zo goed als afgebouwd vanwege mijn drukke werkzaamheden voor Curadomi", zegt ze. In haar rayon is ze de eerst verantwoordelijke verpleegkundige voor drie van de vier cliënten voor wie ze werkt. „Met de rayon-manager doe ik het intake-gesprek bij een cliënt die om hulp vraagt. Dan kun je bepalen welke zorg er nodig is en welke discipline er moet worden ingeschakeld. Veel cliënten vragen bij Curadomi hulp omdat ze dan niet zo veel verschillende hulpverleners aan hun bed krijgen. In de wijkverpleging was ik ooit de 35e die binnen 6 weken aan het bed van een cliënt kwam. Dat gebeurt bij Curadomi niet. Hooguit komen er drie of vier hulpverleners bij één cliënt."

Patiëntendossier
Waarom heeft Rian Waverijn voor Curadomi gekozen? „Ik vond het interessant om bij een jonge onderneming te gaan werken waarbinnen nog veel ontwikkeld moet worden." Niet zonder trots laat ze een door haar ontwikkeld "patiëntendossier" zien. „Het is een rapportagesysteem waarmee alle medewerkers op dezelfde manier hun cliëntgegevens verwerken, zoals de medische gegevens, de medicatie, gegevens over de hulpverlening, de verzorgende taken en een hoofdstuk voor de huisarts. Zo kunnen we de continuïteit en coördinatie van onze zorg waarborgen", zegt ze. Rian gaat nu werken aan een kwaliteitssyteem en gaat ook hulpverleningsprotocollen ontwikkelen. „Vanzelfsprekend heb ik de zorgvisie van Curadomi onderschreven. Persoonlijk vind ik het heel belangrijk dat je als zorgverleners op één lijn zit, al werk je bij heel verschillende zorgvragers. Maar ook de zorgvragers moeten de zorgvisie van Curadomi onderschrijven. Dat geldt ook voor een gebedsgenezeres die hulp vraagt voor haar man. Er moet sprake zijn van acceptatie."

Dankbaar
De meeste cliënten die Rian onder haar hoede heeft verkeren in een terminale fase. „Vaak is het moeilijk om op vragen van deze cliënten in te gaan. Wat moet je zeggen als iemand je de vraag stelt hoe het moet met degenen die straks worden achtergelaten? Dat zijn ook voor mij soms hele aangrijpende momenten. Als zorgverlener moet je je vooral richten op de kwaliteit van zorg. Dat geeft in het werken met deze mensen veel dankbaarheid en voldoening. Ik zie het als een onderdeel van onze taak chënten in het proces van acceptatie te helpen. Dat steunt ook de omgeving om het te verwerken. Je bouwt een band op met een cliënt en zijn of haar omgeving. En er komt een moment dat je weer moet loslaten. Dat is vaak heel moeilijk. Maar ik kan voldoende afstand nemen door ervaringen met collega's te delen. Dat is voor mij onderdeel van het verwerkingsproces."

---
Hou dit in de gaten
Bij dit beroep past een stukje informatie over oproepcontracten. Flexibele contracten zijn in toenemende mate populair Van de kant van de werknemer, omdat een oproepcontract goed te combineren is met bijvoorbeeld een gezin. Voor de werkgever is het opvangen van tijdelijke drukte reden om oproepkrachten aan te trekken. Toch is het zinvol om enkele kanttekeningen te plaatsen. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende omschrijvingen mogelijk waar het gaat om de verplichtingen van werkgever en werknemer. Wanneer de werknemer niet verplicht is aan de oproep gehoor te geven en de werkgever niet verplicht is op te roepen zodra er werk beschikbaar is, spreken we van een voorovereenkomst en niet van een arbeidsovereenkomst. Eer is sprake van een arbeidsovereenkomst met uitgestelde prestatieplicht wanneer de werknemer verplicht is aan de oproep van de werkgever om te komen werken gehoor te geven wanneer de werkgever werk voor handen heeft. Het is, voordat je aan het werk gaat, belangrijk om de afspraken die gemaakt zijn goed te lezen. En kom je er zelf niet helemaal goed uit, bel of schrijf dan gerust met de RMU!
Mr. J.W. Oolbekkink, staf RMU

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 juni 1996

Terdege | 71 Pagina's

,,Werken in de thuiszorg geeft veel voldoening''

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 juni 1996

Terdege | 71 Pagina's